AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.080

M3 coupé eller M3 limousine?

Sida 1 av 5
Vad ska man välja mellan, coupé eller limousine?
Finns det något som skiljer, förutom att den ena har två och den andra 4.

/Martin
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Mer rostbenäget med fler dörrar var min tanke när jag köpte en Coupe.
Räkna hellre komfort kontra stil. Vill du skjutsa någon mer än flickvännen så är det ju alltid välkommet att slippa klättra in i bilen. En limo är bekväm men coupen ack så stilig.

Mvh kjellen
er
256
eraabos
M3 E30-88
För mig är valet givet, limousine! Limmon är betydligit ovanligare än coupen, och så tycker jag att den är snygare.
Limo. Punkt slut! Klart snyggare enligt min åsikt men smaken är ju delad.

Att inte ha rutram på vintern i Sverige verkar lite jobbigt de dagar morgonens regnvatten fryser till is framåt eftermiddagen... Någon som haft problem med det?
Ligger de någorlunda lika i pris eller är limo dyrare?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Sedanen är väl någon % mer vridstyv, kan vara kul att veta.
Mp
38
Mpower75
M3 E30 -87
Liker limo best!
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Måste bara klargöra en sak här...Coupén är SNYGGAST!
Punkt slut! ;)
/K
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Limo är dessutom dyrare!!!Så välj en Coupé eftersom det passar en sportbil som M3 bättre.....

Mvh Ricke
Visa användare
104
limmo
m5-95 alpina b6 3.5 87
KÖP en komplett bil med fyra dörrar så får du roligt!! kolla stcc 99 2dörr sport bil - nej fyra var det limo- mmmmmmmm

limmo power
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Vad fan limmo snygg? Coupe snygg? sluta bråka om det är det svårt o fatta att båda är SNYGGAST..

"See you at the Rödljus"
32
255
328 Coupé
328i Coupé -97
Det här kan ju diskuteras i all evighet, men coupén är ändå den dyrare av dem. Att det är ovanligare med limmo tror jag inte på, dock vore det ju logiskt då de flesta med smak för sköna linjer skulle välja den 100 gånger snyggare coupén.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tja en snabb sökning på bytbil visar 16 limmo objekt vara ett par är 3xx med m3 paketet.

En sökning efter coupe ger helt plötsligt 44 träffar - 3st som var 2 328or med m3 paketet och en 330.

Då kan vi slå fast vilket som är ovanligast?

Dyrt är svårt att säga eftersom det är svårt att jämnföra begagnade bilar med ett par år på nacken som är av sportbils karaktär där skicket spelar mycket mer in än milen osv. Men tror sedanerna ligger lite högre i snitt.
Jag har lite svårt att köpa att limmon skulle vara vridstyvare. Med mer hål i karossen brukar det bli sämre vridstyvhet, jag har hört att coupe'er är generellt vridstyvare. Men kan nån påvisa motsatsen så viker jag mig.....

Limmon ÄR ovanligare helt enkelt därför att den inte sålde speciellt bra. Den lades dessutom ner tidigare än coupe'n.

Vincent (som förmodligen köper limmo nästa gång)
Visa användare
248
petrini1
318 Touring 98
Hej
Dom flesta tycker att coupen är snyggare.Jag tycker att 3 serie coupe är ganska uttjatad (även om den är snygg).M3 limo är lite mer exklusiv.
Coolt att det ofta är träinredning i limon.
Det var standard med träinredningen i Limon.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Sedanen är vridstyvare än coupen, dock har jag inga siffror. Jag ska försöka ta reda på det. Man har aldrig tävlat med coupen. Sen kanske M modellen är lite förstärkt. Jag ska bläddra i mina papper och se om jag kan hitta något.

PS Cabben är också tvådörrig (mindre hål) men den är ju inte supervridstyv.
32
255
328 Coupé
328i Coupé -97
Jag ber om ursäkt acey och alla andra limmofiler, insåg i efterhand att det var M3 det handlade om och inte E36 generellt. Det kan ju vara hänt att M3 limmos är vanligare än M3 coupéer. Men att söka på bytbil eller liknande 1 gång är ju inte direkt statistiskt, sök nästa vecka så kanske resultatet blir omvänt. Tror även att man upplever det man personligen ser mest av i sin hemstad som vanligast och vice versa;)
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Det e som vince säger limmon e ovanligare för att den såldes mindre av..
Men däremot om man går till 316 o upp till 328 så är limmon mycket vanligare..

"See you at the Rödljus"
Det där med vridstyvheten är lite intressant. Vilken är egentligen styvast? Limon har ju en B-stolpe som säkert bidrar till lite extra vridstyvhet men jag har ändå svårt att tänka mig att kupen skulle vara mycket sämre. En M-bil är ju en M-bil som bekant och de flesta punkterna brukar vara genomtänkta.

Att det tävlas med fyradörrars istället för coupe beror på tävlingsreglementet som säger att bilarna måste vara fyradörrars (om vi pratar BTCC, STCC mm).
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Matte: Volvo körde ju med herrgårdsvagn i BTCC så låter konstigt om coupe skulle vara helt förbjudet?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.