AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
7.124

Folk som PRUTAR STORT på bilar till salu

Sida 3 av 3
George.K,

hur ska man i så fall kunna försäkra sig om att inte hamna i underläge vid prisförhandlingen om man åker 30mil enkel resa? Saknar svaret på det. Har ingen som helst förståeelse för att det skulle vara oseriöst. I så fall vägrar säljaren att inse köparens behov, ett kardinalfel om man ska sälja...

Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jag hamnade i en sådan läge, jag bor i Gävle bilen som jag var intressera av fanns i Helsingborg. Jag sa som det var att jag måste veta hur mycket han släpper bilen för om jag ska åka ner och titta på den, som svar fick jag något liknande med, kom ner och titta på bilen, den kanske blir biligare än utsatt pris eller så blir den dyrare!!! Jag avstod från den bilen!

Jag tycker att man måste kunna diskutera priset lite på telefon för att kunna få en uppfattning om hur säljaren verkar vara och bestämma om det kan vara värd att åka och titta på bilen eller inte

Mvh Abbe

Dagboken: Länk
835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
Jag kan bara tala av egen erfarenhet... Jag för står folk som inte vill diskutera pris på telefon.

När jag skulle sälja min E36 Cab förut så ringde det en massa idioter och prutade hej vilt, till slut tröttnade jag och gick med på att pruta ner bilen 11.000:- då köparen sa att han skulle ta den samma kväll utan diskutioner... trots att jag redan hade rätt lågt pris, så tänkta jag sälja den för lägre än jag nånsin hade tänkt släppa den för.

Jag lovade hur som helst att åka och möta personen halvvägs då denna tyckte han hade långt att åka, lastade in alla tillbehör och däck som följde med och åkte iväg.

När jag kom fram tillmötesplatsen i västberga sthlm var köparen över 1 timme försenad + att när han kom var det en hel minibuss med folk som kom och klättrade överallt i bilen, då passade jag på att fråga en av de andra var dom kom ifrån, och då sa han att dom bodde där i västberga (på telefon sa dom att dom bodde i södertälje). M.a.o blev jag lurad att åka med bilen hem till dom. Jag blev smått uppretad redan då, men det räckte inte...

Efter stunds tittande började köparen bli nöjd med det han sett och bjöd då ytterligare 13.000:- lägre och sa "-snabba kontanta affären direkt i kväll va"... jag trodde jag skulle klappa till f-nskapet... glöm det sa jag... priset har vi redan diskuterat på telefon, och du lovade att ta den för det priset. Eyyy kompis, kom igen nu va, är ju snabba affäret va, kontanter. Ja vad hade du tänkt betala med annars då sa jag.

Slutade med att jag bad honom fara & flyga och så for jag hem.

Jag lär aldrig göra om samma dumhet igen iaf...
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Förstår att du blev förbannad, det skulle jag också ha blivit.

Tycker din "köpare" uppträdde mycket oseriöst överlag. Telefonprutning kan skötas mer eller mindre snyggt.

Visa användare
39
ragnar
Bmw 328CI -99
Pär:an

jag förstår vad för folk du hade å göra med. eyyy kompis snabba affären. åååå så jäkla dryga dom är hahaha.
jag va me om sånna mäniskor jag med. men då skulle jag köpa bil. jag åkte 12mil. sen när jag var framme så svara han inte. jag stod å väntade på macken där vi sulle mötas. en timme senare såg jag bilen åka förbi med en väldig fart. 5 min senare så svara han när jag ringde. då sa han bra snabbt den är såld sen ville han lägga på. sen sa jag såklart en jvla massa till han. så kan det gå =(
Ge
639
George.K
330ci - 02
Simon_en.
Priset ska naturligtvis nämnas, och gör man en resa på närmare 30 mil, jaa då vet ju säljaren att man är sugen på att köpa bilen plus att man kan "göra" lite på priset.
Men det jag syfta på, är för mycket prut, direkt över telefon när man knappt har beskrivit bilen, skick osv.

Det va nog mer det jag syftade på. Kanske inte va tillräcklig noggran i mitt inlägg.

Kan tala av egen erfarenhet när jag köpte min 330. Fick åka till Vimmerby från Skövde. En liten enkel resa på 22 mil =))

Hade inte sett bilder på den på internet, då den precis hade kommit in, ringde säljaren direkt, han beskrev den mycket bra. Åkte dit, såg bilen (förhandlade lite på telefon). Såg en liten repa på bilen, pruta lite till =))SÅld sen..!!
ro
80
robotics6
330iA Touring M -17
Det har jag upplevt samma situation som ragnar. Det var 4 st utlänningar troligen från turkiet eller kurdistan. De ville pruta ner min gamla Audi avant a4 -98 så mycket de ville. jag sa nej för bilen är svensksåld,fullservad, lågmil ca 8500 mil osv. Men de lyssnade inte på, så sa jag ifrån att jag inte säljer till dom utan till svenskarna som kan förhandla bättre än er. Så blev dom frågetecken och så ville jag inte prata mer med dem om affären. Så gick dom iväg. Nästa gång jag ska sälja nånting så får jag veta att det är ett kurd eller turk så lägger jag luren ner. Ursäkta mig om jag är rasist men det är inte jag men jag är så himla trött på deras sätt att förhandla om bilaffären.
robotics6: kanske är du som är usel på o förhandla??? Den som kan förhandla på allvar, förhandlar med vem som helst. Självklart kan man bli trött på o höra folks tjat, men man behöver inte bli rasist för det...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.