|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Fattar inte varför alla gnäller på dessa "storprutare". Jag har den senaste tiden läst om många människor som annonserat sina ögonstenar och fått samtal av folk som prutar hårt på ögonstenen. Många säljare har då av någon anledning blivit enormt upprörda och har bett den eventuelle köparen fara åt h****e och typ kastat på luren så vidare. Känner själv att dessa "säljare" inte förstått förfarandet med och sälja bilar eller andra kapitalvaror. Uppenbarligen finns det folk som går på deras snack om "sista priset". Annars skulle de inte fortsätta. Storprutarna behöver inte alls vara varken tvättäkta bilhandlare eller privathandlare. De kan t.o.m. vara vanliga Svenssons som är ute på jakt efter en bra och framför allt billig bil till sig själva. Storprutarna vet att det alltid finns alltid folk som sitter i sjön, och dessa storprutare försöker bara fiska fram just dessa. Kanske är ni som gnäller på storprutarna helt enkelt fel personer att sälja bilen till dessa människor, men det finns faktiskt folk som vill bli av med sin bil snabbt och smidigt. Kanske har någon fått ett inbytespris på sin bil, på, låt oss säga 150.000:- fast bilen egentligen var värd 195.000:- på privatmarknaden. En storprutare ringer då o bjuder 155.000:- (prutar alltså 40.000:-). Säljare kanske då väljer o sälja bilen eftersom han "tjänar" 5.000:- mer än om han bytt in den på bilfirman. Mitt råd till alla er som gnäller på storprutare: ta det inte personligt! Den som ringer o storprutar på din bil gör det inte för o va taskig mot dig, ta därför inte illa upp, han prutar därför att han vill göra en bra affär. Självklart är det inte kul när det ringer en storprutare och är otrevlig (vilket många är), men han har trots allt rätt o va otrevlig. Det är du som säljare som skall fjäska för en eventuell köpare. Återigen: det är köparens marknad. Obs! inte min mening o reta upp någon med detta inlägg men jag är så himla trött på o höra allas gnäll om att det ringer folk o missbjudet på deras bilar. Vad kostar 5-10 minuter av din tid? Var tacksamma istället, någon är intresserad av o köpa din bil....!! MVH. | |
|
Tycker också det är ok att ge vilket bud du vill på en bil men bara för att du är köpare så har du inte automatiskt rätt att vara otrevlig eller komma med hot. ___ //Ulf |
|
|
står det prutat o klart betyder väl det att priset gäller. då behöver man väl inte ringa och tjafsa om man inte har pengarna. Det värsta är väl när de ringer och prutar utan och ha sett produkten. prutar gör man på plats inte många som säger nej när de ser en sedelbunt. mvh |
|
|
Håller med Programmer till 100%. Korkak, varför ska man inte kunna förhandla om pris på telefon/mail om man bor långt bort? För mig som köpare är det helt ointressant att t ex åka 80mil tor för att titta på en bil som jag inte vet att jag kan få till ett pris jag är nöjd med/ha råd med. Eller hur?! |
|
|
För mig som säljare är du helt ointressant om du inte har råd till bilen jag vill sälja men ringer ändå. Hur kan du va nöjd med priset om du inte sett bilen, du kanske pratar om nybilsköp då håller jag med dig till fullo. |
|
|
När jag sålde min förra bil så sålde jag den via telefon. Jag hade sänkt bilens pris från 43000 till 38000 och då ringen en man 50 mil ifrån och frågar knappt något om bilens skick utan han hade sett en massa bilder jag hade lagt ut på nätet. Han tyckte den såg fin ut på bilderna och bjöd 35000 via telefon. Eftersom han kommer långt ifrån så kändes det okej att låta han pruta via telefon, kommer han långt ifrån så är det ju en seriös köpare som kommer och när han väl är här så har han svårt börja pruta mera om han inte hittar större defekter på bilen. Han liftade med lastbil och vi träffades och gjorde upp affären kl 03:00 på natten. Veckan innan så ringde en som bor i närheten och erbjöd 35000kr vilket jag inte gick med och sa att han får komma titta på bilen och pruta sen. |
|
|
Jag tycker inte heller att "storprutarna" (eller storpruttarna :-) är något problem så länge de inte blir otrevliga. Skambud via mail behöver man inte ödsla tid på att svara på. Som säljare kan man alltid välja vem man vill sälja bilen till. Värre än storpruttarna tycker jag är "jag-söker-jourhavande-kompis-snackarna" men det är en annan story... Många privatsäljare har inte riktigt förstått att efter en perfekt affär skall både säljare och köpare känna sig nöjda. Jag håller därför med simon_en till 100%. Hur skall man som långväga spekulant kunna känna sig nöjd inför en eventuell affär om man inte kan få diskutera priset per telefon utan att först ha sett bilen? Detta oavsett om den är begagnad eller ej. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-) |
|
|
När jag köpte min M535:a (+även en annan E28 tidigare)diskuterade jag priset via telefon...Jag kan säga att jag aldrig köpt bilen om jag inte fått gå ner några tusenlappar redan på telefon,naturligtvis efter div kontakt brevledes med bl.a. foton o dokumentation om bilen först osv., så både jag som köpare o även säljaren etablerat en viss sorts kontakt och känsla för denna affär... Förhandlingsläget nere "på plats" s.a.s. är "hyffsat dåligt" för mig som långväga bilköpare ansåg jag också..Nu pratar vi en över 100mils bilköparresa(enkel väg) som det då var frågan om.. Så om man inte kan gå ner lite i priset redan i telefon ,då är ofta bilköpet ointressant för mig iaf,naturligtvis efter en seriös diskussion och intresse för vagnen ifråga.. Handlar det däremot om en KORT resa på max några enstaka mil då behöver man inte pruta i telefon "per automatik" iaf.. Mvh Janne. |
|
| Folk får lägga vilka bud dom vill. Men vissa människor kan inte acceptera ett nej och fortsätter att mala. Usch vad j....a jobbiga typer det finns. | |
|
Janne T: precis så både köpte jag och sålde min 540 då det i båda affärerna rörde sig om 30-45 mils avstånd. Efter en hel del mail+bilder och telefonsamtal så har man i regel skapat sig en bild av affären. Vid båda tillfällena så var vi mer eller mindre överrens om priset innan köparen såg bilen "live" och så vitt jag vet så har samtliga parter varit nöjda efter genomförd affär. ___ //Ulf |
|
|
Korak, det jag skriver når inte fram till dig. Kostsamt att ha den attityden du har till köpare verkligen. Hur kajn du veta om den som ringer har råd eller inte bara för att denne vill pruta? Menar då INTE de som ringer och härjar ofta på bruten svenska(och svärtar ner alla trevliga skötsamma med utlänsk bakgrund) skriker och hotar för att få ned priset. Själv har jag inte råd att hålla mig med den attityd du förespråkar. |
|
|
Det är väl för att man bor i lappmarkerna. Men finns det folk som ringer och hotar för att få ner priset man blir helt stum när man hör sånt. Satans vad förbannad jag skulle bli. mh |
|
|
Nej, jag förstår inte den ilska som en del uppbådar inför skambud. Om bilen är så fin, att man får ångest om köparen försöker pruta ska man inte sälja den. Jag kan själv tänka mig att lägga låga bud, om det verkar sannolikt att säljaren vill ha en snabb affär, eller som "går det så går det"-taktik. Likadant skulle jag tala pris på telefon om en bil som står i Åvävla (uppländska för väldigt långt bort) har ett uppenbart högt pris redan i annonsen. Sen är det en annan sak att jag tror att det är smartare att visa sig intresserad först och vänta lite med prisdiskussionen. Då har säljaren fått korn på affären och är lättare att prata med. |
|
|
Simon-en Det jag menar är att jag ringer inte på en bil som kostar 300" om jag bara kan spendera 200" då då letar jag upp ett objekt som passar min plånbok. Och skriver jag prutat och klart så förstår väl de flesta vad jag menar. Då slipper jag en massa onödiga kompisar i telefon. När du har prutat klart köper du bilen per telefon ?? Men man förstår varför säljaren sätter hutlösa priser på sina bilar då har de råd att pruta en del och ändå göra en bra affär alla blir nöjda.. men vi är väl alla olika och gör som vi behagar. |
|
|
Korak, att pruta från 300 till 200KSEK låter sig endast göras om säljaren har en totalt fel uppfattning om priset(ovanligt, men visst finns exemplen). Självklart ska man förstå POK. Om jag köper bilen på telefon, jag köper den om vi är överens om pris innan jag åker och skicket/dokumentation stämmer och annat trassel ej finns(det finns MYCKET potentiellt trassel kring bilaffärer). Visst förstår jag säljaren som sätter hutlösa utgångspriser, dock riskerar denne att få mycket sparsamt med intressenter, det är ett spel helt enkelt. |
|
|
Många gör det första och största felet som säljare när någon prutar/undervärderar ens bil och det är att ta all kritik personligt. Gör inte det, vänd på kritiken, var trevlig, skratta inte när någon lägger ett lågt bud bemöt det på ett sansat sätt. Många kan tänka sig ge mer, men vill kolla hur lågt säljaren går. Ett lågt bud går att förhandla precis som ett högt utgångspris. När någon skambjuder tar jag det aldrig personligt. Jag lyckas oftast istället förhandla upp priset dit jag vill ha det. Vissa verkar tro att de har bagaget fyllt med 24k guld när de sätter ut priset på en bil. Bara för att någon lägger ett lågt bud gör inte det personen oseriös, vilket många verkar tro. Schnelle fart, Härliche fart. |
|
|
Måste få fråga igen finns det verkligen idioter som ringer och hotar för att få ner priset. mh |
|
|
Köpte min nuvarande bil ca 60 mil uppåt landet. Anton L här på forumet var och tittade på bilen åt mig och därefter gjorde jag en bedömning av skicket utifrån hans intryck och info från säljaren. Lämnade därefter ett bud via telefon. Säljaren antog mitt bud och bilen var ungefär i det skick jag förväntade mig när jag åkte upp och hämtade den. Denna bil hade inte köpts av mig om säljaren inte varit villig att komma överens om ett pris via telefon (pga det långa avståndet)... /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
mattias h, jag har blivit uppring av en sådan person ja för 3,5 år sedan. Han lät som en kastralsångare. Hotfull ton hela tiden, mycket obehagligt. |
|
| När jag sålde min 323 86- när det var dags att ta ut 328. så ville jag ha sålt min 323 snabbt så jag la ut den för 5000kr och det var billigt eftersom den var ny bes å skattad å allt funkade. 1 timme efter jag hade lagt ut den på annons Ringde en turk eller kurd i 40år åldern. han tjata i en kvart i telefon berättade massa saker att en tusenlapp ner i pris ska d vara. tillslut la jag på. då ringde han upp igen och sa -jag kommer och kollar. när han och fyra till kom började det bli drygt, dom ställde sig verkligen i en ring runt mig och sa hela tiden (inge ner inge ner inge ner tusen ner) jag fick nog förklara 100gr att det går inte. jaja det kan vara lite jobbigt ibland med prutare som aldrig ger upp nästan =) | |
|
simon och ragnar: Man blir knappast så sugen att sälja till såna idioter skulle jag tro. mh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.