|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Huga. Helt ok att pruta på telefon, MEN personer som inte ens klarar av att låta bli att vara otrevliga, allvarligt talat, är det någon som tror att den personen är en vettig köpare? Och lika ok som det är att pruta, lika ok måste det vara när jag säger nej, dvs respektera mitt nej! Det har hänt att jag lagt på. Sista-priset-kompisarna som bara frågar efter pris, där brukar jag säga som det är: är du ute efter en BILLIG bil är detta fel objekt, är du däremot ute efter en FIN bil har du kommit rätt. /Stefan |
|
|
Mattias h, sålde inte till honom nej. Han bjöd 90KSEK för min 528i 97:a hösten 01 fö, skrek och härjade att "man får inte vad man vill ha", jag låg lägst i Sverige och på mobile, men det hjälpte inte i argumentationen med honom... |
|
| Ibland kan det va kul o driva med idioter som ringer o är otrevliga... Ofta är dessa åsnor lite tröga så det brukar inte vara så svårt o driva med dem. När jag skulle sälja min 328ci -99 så ringde en snubbe o bjöd 50.000kr under utsatt pris (220.000kr) och då sa jag: Nej men om jag ger dig 170.000kr cash (som han bjöd för bilen) så får du bilen gratis, det blev tyst i luren o sedan lade han på. Snabbt o effektivt sätt o bli av med sådana idioter | |
|
Prutare göre sig icke besvär över telefon! Har du råd med bilen?, kom och titta. Som säljare bryr man sig inte om köparens privatekonomi "Vill du ha bilen? Har du råd med bilen? , köp den!" Marknaden är säljarens, produkten är köparens |
|
|
Att pruta är en konst som få bemästrar. Duktigt gjort så kan man få ner även den styvaste av säljare. klumpigt gjort så får man bara sura tillmälen och pålagda telefonlurar. Hemligheten bakom en lyckad affär är att BÄGGE parter tjänar på det hela. Åtminstonde så skall motparten uppleva det så. ;) Skall ni pruta gör det med stil!!! |
|
|
Schagerlöv, varför ska den som bor 30mil bort riskera att åka och kolla på en bil som denne inte är nöjd med priset på. Min princip är längre än 5mil bort så pratar jag pris på telefon, då menar jag inte skrik/hotmetoden utan lugnt, inom 5mil åker jag och kollar. Är inte så pigg på att slänga bort exempelvis 2*30mil + en massa tid på att chansa, men det är jag det. Det är upp till säljaren om denne accepterar det såklart, dock är risken uppenbar att man missar en potentiell kund! |
|
|
"Marknaden är säljarens, produkten är köparens" Helt fel, det är köparens marknad ;-) |
|
| Ja det är ju köparen som bestämmer priset i slutänden. Måste säga också, att av alla min bilar jag har haft så det lägsta jag har prutat på en bil är 5000 och fått den. det är mycke teknink faktiskt, bara så ni vet så går det att pruta på allt. man måste veta hur man gör bara! | |
|
Det är definitivt inte säljarens marknad nej ;) Är man seriös intresserad av en bil och bor på långt avstånd från bilen så ser jag inget fel i att man har en prisdiskussion via tfn/mail. Kan man inte komma överens, så är det bara att låta bli att sälja till den personen. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
| Och så får man inte glömma av att vara trevlig och inte förelämpa folk. Dessutom så är ett solklart NEJ just det och inget annat. Hitta en annan bil om inte slutpriset passar... | |
|
En vanlig missuppfattning verkar vara pruta är samma sak som att man inte har råd. Jag försöker pruta på det mesta. Köper två par byxor och får ibland med ett par strumpor på köpet. Betyder det att jag inte har råd med strumpor? ;) |
|
|
Jag är inne på simon_en´s linje med. Jag letar som en del av er vet en 325-328 E36 till en kvinnlig bekant. Nu har vi förmodligen hittar rätt bil men den ligger 5-7kkr över vad hon egentligen vill betala. Jag frågade i ett mail till ägaren om en mindre prisjustering var på sin plats när vi väl har sett bilen. Det var det, men om det inte hade varit det då hade vi inte behövt åka och titta och slösa med allas tid. Nu är det iofs inte frågan om att bjuda halva bilens värde, men det var nödvändigt att ha svar på frågan innan vi ger oss av. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
Det effektivaste sättet att pruta är att såga "här och nu". (Begärt pris 100 k) - Du får 90 k vi skriver, här och nu. Inget snack om, fråga frugan, banken, brorsan osv osv. Här och nu brukar hjälpa när man skall pruta. Man kan diskutera pris hit och dit hur länge som hälst, bara jobbigt. Har man inte pengarna här och nu skall man, enligt min uppfattning, vara tyst. Om nån säljer en BMW 540 05 med 500 mil på mätaren så behöver jag inte snacka, för jag har inte råd att köpa bilen. Om säljaren vill ha 600 k eller 450 spelar ingen roll, har man inte pengar, här och nu är priset ointressant. Om jag hade 500 k och ville ha bilen, så säger jag, här och nu du får 500 k, vi skriver, här och nu! Sen bör man givetvis M-testa bilen på köparens bekostnad. E |
|
|
Håller med BjörnB. Det handlar ju om att man vill göra en bra affär. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Alla vill väl göra en bra bilaffär. Vad jag menade med säljarens marknad är att han står för utbudet. Klart att köparen bestämmer i slutändan vad produkten är värd, men som säljare kan man också försöka nå en specifik köpare genom priset. Självklart står säljaren där om ingen vill köpa hans "produkt" och då kanske det är priset som e fel. Utbud och efterfrågan mvh |
|
|
Schagerlöv Helt rätt |
|
|
Jag blir så trött på folk som ringer och inte är intresserad av bilen, utan bara vill ha ett kanonbra pris för att sälja vidare.. ringde en idag och frågade vilek årsomdell det var (står i annonsen) och sedan vad sista pris var. Jag svarade att det är det som står i annonsen och då säger han bara hejdå och lägger på. Skulle aldrig sälja M5:an till någon sådann person. |
|
|
Han kanske tyckte ditt annonserade pris var för högt och tänkte att du kanske var intresserad av att bli av med bilen. Du kan inte själv bestämma hur mycket du ska sälja bilen för, någon måste vara beredd att betala det priset. Sålde min M5:a till en kille som kort därefter annonserar ut bilen igen. Lite tråkigt men det är bara att inse att det inte är min bil längre, den nya ägaren gör givetvis precis vad han vill med bilen. Om han tjänar en slant eller inte bekymmrar mig inte det minsta bara bilen fortsätter att vårdas som den förtjänar så är jag nöjd. |
|
|
Jag tror inte på "telefonprutning", det känns inte vidare seriös. Åker man och ser bilen, då kan man bolla lite mer med säljaren, påpeka lite olika saker och dylikt. Men att prata pris över telefon, när man inte har sett bilen live det känns lite...oseriöst... Tycker jag. |
|
|
Jag diskuterar nästan alltid priset på telefon. Är bilen som säljaren beskrivit så är det så gott som alltid en snabb och smidig affär. Är bilen sämre än väntat får man pruta mer eller avstå affär. Jag har heller aldrig upplevt att säljaren tyckt att jag varit oseriös. Kommer alltid med kontanta medel och sällan förslag på byten. Givetvis försöker man skapa sig så en så bra bild som möjligt av bilen genom att ställa frågor och titta på bilder innan man diskuterar priset. Finns bilen inom några mil åker jag givetvis och kollar men oftast för att åka hem och fundera igenom affären och sedan återkomma. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.