AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.825

Silentblock slut? *bilder*

Sida 1 av 2
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Bytt koppling idag o såg medans bilen stod på lyften att bakdäcken är oerhört ojämt slitna. Insidan är helt slut, medans utsidan knappt är nere på slitagevarnaren.
Föregående ägare hävdade att silentblocken skulle varit bytta av ägaren innan honom, vilket borde innebära att de bytts för ca 3-4000mil sen på sin absoluta höjd.
Nu vet jag ju inte om dåliga silentblock skulle kunna slita däcken såhär snett eller om det beror på felaktig toe och/eller castervinklar bak. Men jag körde upp ett bändjärn o tryckte mot bärarmen o den flyttade sig väldigt enkelt i sidled o bussningen kändes ganska mjuk.
Nu vet jag ju inte hur hård en sådan är från början. Bilen känns inte på något sätt konstig att köra. Den ligger väldigt bra på vägen i alla hastigheter, inga konstiga ljud på dåligt underlag eller liknande.

Så vad tror ni därute? Räcker det med en hjulinställning eller måste jag byta bussningarna också?

Länk
Bakdäck, är mer slitet på vänster än höger däck... Båda sidorna slitet på insidan.

Länk
Så bände jag på bussningen o den rörde sig iallafall en cm åt varje håll...
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Men hallå, 82pers som kollat men inte en enda kommentar eller idé...

Dåliga silentblock verkar ju vara värsta sjukdomen på Bmw, säg inte att jag är den enda som har funderingar om dem?!?
Toe-värdet vore intressant att veta i dett fall.
Caster påverkar inte snedsliteage på detta vis.

Att du kan röra bärarmen i sidled tycker jag inte verkar helt friskt..

/Anton
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Så den ska inte gå att röra nämnvärt i sidled om man har friska bussningar eller?
Läste i nån annan tråd att man skulle akta sig för silentblock från mekonomen då de var mjukare än original. Kanske är sånna som sitter på min nu då...

Man kanske skulle mäta upp hur hjulen står bak innan man ger sig på o byta nåt... hur ska toevärdet vara?
Får räcka med 87 som bara kollar då:)
Hur mycket är bilen sänkt? För jag tycker slitaget ser ut att komma ifrån att hjulen sitter för mycket snett (typ så här / \).
Då får man sådant slitage. Är silentblocken slut så vrids även framkanten på hjulet in mot en tänkt centumlinje och slitaget blir som att det är fullt av taggar på mönstret.
När mina siletblock var slut så låg de mot den inre kanten och förde väsen, donkar en del i start och vid gupp (t.ex över en trottoarkant).Bilen stog med full vikt på alla hjulen också (lyft med ramper).
Jag tycker du ska ta o kolla med någon verktstad om en hjulinställning i första hand, och be de kolla upp dem ordentligt före en hjulinställning, så du inte kastar bort kr på en onödig inställning. Det måste göras en efter de är bytta också.
Hoppas du blev lite klokare nu :)
Mvh/Berbel
Satan också :(
Hann komma svar medas jag skrev.
Berbel
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Hehee...
Bilen är vad jag vet inte sänkt något alls.
Länk
Så står den sig på plan mark med 215x45x17...

Som jag skrev i första inlägget så låter det inget onormalt när man kör på ojämn väg eller gupp o sådant. Känns hur bra som helst i alla hastigheter. Kanske skulle ta o mäta upp toevinkeln o se vad den avslöjar. Har en sån sticka o mäta med, visst mäter man väl typ klockan 9 och 3 på fälgen för att få toe? Om man får samma mått så är vinkeln 0, får man tex 1cm mer fram än bak så går ju bilen \ / så sett uppifrån... Right? Ska vinkeln bak vara noll eller?
Tag du o kolla. Du verkar ju även ha bra verkty till att kolla upp det hemma. Att mäta kl 3 o 9 tycker jag låter väldigt bra, men är det 1cm mer fram så borde hjulen stå tvärt emot som du visar (bakdäckens framkant närmare bilens centrumlinje). Men dina däck såg inte ut att ha fel toe tyckte jag, snarare fel camber/caster, och efter att ha läst Antons inlägg så får jag säja camber vinkeln.
Den vinkeln jag menar kan du mäta på kl 12 o 6. Står däckets kl 12 längre in mot bilen så får man ett sådant slitage som ditt, men är även då kl 9 för långt in så blir det mycket taggar i mönstret, (drag med en hand på däckets mönster åt båda håll för kontroll).
Att man kan röra bärarmen lite är inget fel alls skulle jag vilja säja, med tanke på att det är en gummibussning som sitter precis där. Och lite är väl ca 1 cm åt varje håll som maxmått så att säja.
Mvh/Berbel
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Hmm, blir o åka upp till garaget o ta en kik nu i helgen. Måste ha nya däck då de som sitter nu är feta böter i en kontroll. O det känns klokt att fixa vad det nu är som är fel innan man lägger på nya däck...

Inser nu att man kan tolka "en cm mer" lite hur som helst, hehe, var lite dumt skrivet av mig.
Ska iallafall mäta upp på så många olika sätt jag förmår så jag kommer till botten med vad som är fel. En trolig förklaring är att ägaren innan som sagts bytt bussningarna kanske inte gjorde hjulinställning efteråt och att de slet snett redan när han hade den. Dock syns det ju mycket tydligare nu när hela däcket börjar bli sämre.
Hur svårt är det att byta de bussningarna igen om det visar sig vara dem det är fel på?
Mycket neagtiv camber (att hjulen lutar så här / \) ger inte i sig ett nämnvärt större slitage. Det är i kombination med ett felaktigt toe-värde (i detta fall toe-in) som det börjar slita på däcken.

/Anton
ho
86
hovang
318is -90
Mina pengar går till Antons teori.

Castervinkel finns inte på en E36-bakvagn.
In
27
Intrudah
318is E30
Innfestningen til lenkarmsforingen (bussning)Länk bestemmer spissingen, er denne defekt vil spissingen forandre verdi.
Du kontrollerer denne ved å gjøre slik du gjorde på bildet, se etter sprekker i foringen, det skal være lite/ingenting sprekker i den.
Caster justerer du med en ex-senter skrue på nedre bærearm ute ved hjulet :)
Intrudah: Casterjustering med en excenterskruv?

Är du säker på att du inte menar camberjustering?

/Anton
jag fick detta på min fd e36! hade under ca en sommar hört ett klonkaktigt ljud och hade kollat under ett antal gånger men inget var glappt, löst eller ngt sådant...märkligt...så skulle vi upp till stcc finalen på mantorp förra året och satt då 4 pers i bilen, hade aldrig haft mer än 2 pers i den...över varje ojämnhet och gupp så rörde sig hela bakänden i sidled! vädigt okomfortabelt...detta märktes inte av helt förräns vi var en 25 mil hemifrån och vi körde in på en mack då bakdäcken var slut så vi skulle skifta runt lite...

då uppenbarade det sig! tryckte man klockan 9 på fälgen så kunde man lätt vicka hela bärarmen ut och in (toe-vinkeln)...bytte senare bussningen på båda sidorna (kostade 260 kr paret på bmw om jag inte är fel på det) och vilken skillnad!. Dom går att byta själv utan att lämna in, bara att lossa den "korgen" som dom sitter i, sänka ner bärarmen och sen bränna ut gummit med gasol eller gassvets, sen tar du bågfil och sågar genom ytterkanten på bussningen, AKTA dock så du inte sågar i bärarmen, för då får du en brottanvisning där!

sen gör du rent hålet från allt skit och lägger den nya bussningen emot, lägger en brädbit mellan och slår in den med hammare...inget svårt!

förväxla inte dessa bussningarna med silentblocken (bakvagnsbussningarna) för det är ngt helt annat!

MVH
Johan K
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Aha, så dessa är inte de berömda silentblocken? Vad kallar man dessa bussningarna då? O vart ska man lämpligast köpa dem? Har ingen bmwförsäljare i närheten, bara mekonomen. Duger de bussningarna därifrån eller ska man beställa bmw original?

Byta ska nog inte vara några problem. Lyckades byta alla bussningarna i bakvagnen på en Volvo 740 en gång utan att ens nästan veta vad jag höll på med. Var väl uppåt tio bussningar, mycket glidfett o en press så gick det vägen...
Hej det duger fint med dom bussningarna från mekonomen ... inga större penga lite knepigt att få dem dit bara skall pressas dit men det går

Bimmer
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Var hemma i garaget idag o byggde mig en ny mätsticka då den gamla fallit offer för ett traktordäck. Mätte sen i fram och bakkant på fälgen, och det diffade totalt 5mm. Hjulen står liiite inåtlutade i framkant alltså. Läste till mig i Hayneshandboken vad toe samt castervinklarna skulle vara, men blev fan inte klok på deras minuter o allt vad det stod. Dock kan ju inte 2,5mm per sida, 1,25mm från centrum på fälgen vara boven till att mina däck slitits snett eller?

Vad tycker ni jag ska göra för att få bort snedslitningen? Nya däck är ju givet, men jag vill ju även ha bort orsaken till slitaget. Ska jag byta de främre bussningarna på bärarmarna och lämnna in bilen på en hjulinställning o hoppas att det löser sig eller?
Dock kunde man mha ett spett o ett spännband rucka rätt mycket på hjulet i sidled, och jag kände samtidigt under o det var bussningen där fram som gav vika.
Men som jag förstår så kan det ju inte vara meningen att bussningen ska ta upp krafter åt det hållet, för den ligger ju ner. Någon som förstår hur jag menar eller ska jag skissa ihop en bild?
Visa användare
162
Westerdahl
325i Coupé -92
320i Touring -95
320iA Sedan -97
Jag hade samma symptom. Snedslitna däck samt att när man kör över typ ett brunnlock (de vanliga som ligger nere i vägen) så känns det som om bakvagnen slår i sidled. Jag bytte bussningarna själv, ganska billigt, sen försvann slitaget fastän jag inte gjorde hjulinställning efteråt. Ställde själv så gott det gick, typ med ögonmått
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Hmm, bra ögonmått du måste ha ;-)

Jag får väl skaffa mig ett par bussningar på mekonomen i veckan, kostade bara 121spänn. För det måste väl vara "Bussning länkarm främre vä/hö" som jag ska ha? Kan någon vänlig själ som vet kolla det på mekonomens hemsida tro? Så slipper jag stå med lång näsa där sen med en uppeldad bussning o ingen ny att sätta dit...

Länk

Nummer fyra på den bilden hos realoem väl?
om det är bärarmsbussningen du skall byta (påpekar detta ännu en gång så det inte blir fel!) så är det nummer 4 på bilden du länkat till!

mycket riktigt är det dom som du har hittat på mekonomen
"Bussning länkarm främre vä/hö" för 121 kr styck...

MVH
Johan K
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Joo, det ska nog vara den som vållar mig problem. Det är de som är sladdriga o som rör sig om man sliter lite i bärarmen. Blir o köpa nya i veckan o sen byta på fredag. Vad kan en hjulinställning bak gå på tro? Eller måste man ta alla fyra hjul?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.