|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
.... lugn lugn grabbar. Jag bara menar att en sådan bil som en M535:a har en väldigt begränsad kundkrets från början .... och är det ngn som ringer och frågar om hur många hkr en M535:a har?? ..... jag bara inte orkar förklara vidare ... ty det avslöjar att man just inte vet vad det är man skall köpa. ... som att komma till Bukowskis och fråga om det finns risk att man hänger den utauktionerade van Gogh´en upp och ner på väggen hemma? ... ty man vet inget om tavlor egentligen. Problemet handlar om det som många skriver i sina annonser ... "snackare och däcksparkare undanbedes ..." det är egentligen dem man vill ha bort.... och alla som bara vill burna en stund. OK ... visst måste en seriös köpare köra en tur ... men innan han hamnar i facket = seriös ...är det många steg. Så här blir det: - BARA mailadress i annonsen - täckta plåtar i annonsen och mailkontakter ang historik, fel och brister, utrustningasnivå samt prisspektrum - en digifotorunda med spec bilder på dörrarnas underkanter, fjäderbenen ... tankens ovansida o s v - JAG ringer upp och ger köparen uppgifter om reg och chassienummer o s v - sedan blir det träff med provkörning o s v - sedan till banken ... och till posten med regbeviset Detta kan väl inte vara någon rabiat affärsidé? Med expert menar jag att jag påstår att jag "kan varje skruv mellan sötfångarna på E28:an" ... och vill helst sälja till en dito snubbe ... blir enklast så. Sedan har jag "råttgiftet" att ta till mot dem som kommer med olika förslag om "äkta" guld och Michelindäck i byte ==> "maila mig ett digifoto på ditt leg ...." Hitintills har alla mina bilaffärer ... i o f s inte så många ... gått bra och ingen har blivit lurad ... vare sig köpare eller säljare. MVH /// Paap R |
|
En sak är klar, jag skulle alldrig köpa bilen av dig. Anlädning till det är att jag kan inte ringa dig direkt och göra up med provkörning och eventuelt köp, utan jag måste vänsta på att du svarar mig. Sen att du kan alla skruv betyder ingeting för att man brukar inte lyssna på säljare utan titta på bilen. När man köper bilen man ska utgå ifrån att just den säljare försöker blåsa mig och det är up till honom att bevisa att det är inte så. Men jag förstår dig, när jag skulle sälja min förra audi qauutro var det en 20 - åring som komm och försökte göra brunout för att se hur funkar det här med quattro, detta resulterade otäckt lukt från koppling. Men jag lät honom göra det, och till slut köpte han inte bilen. Jag tror egentligen att han var bara ute efter att proköra lite privatannonserade motorstarka bilar den helg. Men till slut kom en sådan galning och köpte bilen. En annan audi jag sålde hade köparen lånat bilen i 3 timmar och vem vet vad han gjorde med den. :) Min motto är allt för att sälja bilen, rör bara inte priset, där är jag känslig. Det är köparens marknad och det ska också vara så! |
|
kilroy |
Intressant diskussion...Till er som gladeligen köper bilar utan att provköra dom innan...raggar ni kvinnor på samma korkade sätt?Hur många av er har visat intresse för en kvinna som döljer hela sitt huvud och bara visar ögonen?Ansiktet på en kvinna är troligtvis lika viktigt för att få ett helhetsintryck av henne som en provkörning av en bil...Mvh kilroy"Det är min enorma ödmjukhet som gör mig så älskad" |
|
Många kvinnor vill inte bli "provkörda", i synnerhet om det är sorten som är "till Salu" Då är det nog slantar på bordet:-) Min bil Länk |
|
kilroy |
Forry*Jag är inte riktigt säker på att du förstod mitt inlägg...Mvh kilroy"Det ända jag vet om ljusets hastighet är att det kommer fort på morgnarna" |
|
Jodå. nog förstod jag..kunde bara inte hålla mej från att busa lite :-) Ha de gott mvh Göran Min bil Länk |
|
kilroy |
Forry*OK...då förstår jag...:-)Ha de gott själv...Mvh kilroy"Det enda jag vet om ljusets hastighet är att det kommer fort på morgnarna" |
|
det är så här att jag ringde ägaren flera gånger. en gång ringde jag för att fråga efter reg-nummer och det bordde räcka för ett seriöst köp eller.............. men hade jag varit ägaren då hade jag låtit vem som helst provköra bilen för jag ville ju bli av med den,säkilt någon som har ringt minst två gånger,och att kolla bilen hos vägverket betyder ju att köparen är riktigt intresserad. en timme innan jag träffade honom ringde jag och sa att han ska ta fram regesteringsbeviset och vinter däcken. bilen hade små fix och det var inga problem för mig allting var ok ,bilen var fin,jag hade pengarna i fickan,jag tyckte om bilen,men jag saknade den där sista känslan ..........att provköra bilen. paap reeder : hoppas du förstår vad jag menar, jag var nöjd med bilen . affären sprack när jag inte fick köra bilen. jag tänkte så här : ägaren döljer något. punkt och slut. MVH fami |
|
kilroy |
fami*Jag är säker på att det var ett klokt beslut...det dyker upp fler tillfällen!!Mvh kilroy"Det enda jag vet om ljusets hastighet är att det kommer fort på morgnarna" |
|
Jag tycker också du gjorde rätt. mvh Göran Min bil Länk |
|
|
mm... ja ..tack grabbar |
|
Paap Reeder |
,,, får väl sälja M535:an i delar ..... eller kanske inte alls .... ty nu har jag denna vecka efter ett antal månaders avställning över vintern fräst om kring i den och den går då alldeles för göttigt... som en bauta-Gokart helt enkelt. Kanske säljer V12:an istället ..... då sker provkörning med boxarna proggade till Limp home- läge ... tills den är betald ... så får den nye ägaren koderna till alla 300 hk...(drygt..) . he ,he. MVH /// Paap R |
|
Fan Paap du tar bilförsäljningen till en ny nivå ! Slug som en rävfarm... Limp home....... ha ha ha.... Håkan |
|
| Tycker det låter som Paap överskattar dom gamla bilarna. Visst känner jag likadant för min m535, men man får inse att dom inte betingar det värdet. En m535 är fortfarande en busbil för överkomliga pengar. En 750 är fortfarande ngt vem som helst kan köpa. Hade du däremot haft en M5 E28 eller en alpina b7 så hade jag mer än väl förstått ditt resonemang. Där handlar det om entusiastbilar. Hur väl vi än vill att M535orna ska va entusiastbilar får vi nog förvara dom ett tag till innan det blir verklighet... tyvärr. | |
|
råkade ut för likannade en snubbe som försökte lura på min mamma sin bil en opel vectra o hon fick inte köra den o han ville inte att jag skulle följa med i bilen men det gjorde jag ändå... kom fram till varför han inte ville att min mor skulle köra bilen.. bakaxeln var knäckt/skev o om man satt bak kände man det upp i ryggen.. o när jag tittafe efter närmre så hade den vart krockskadad vänsterfram... om jag var du hade jag inte köpt bilen utan att få provköra den först... |
|
|
Håller med dig Alfred. Helt klart fina bilar men prismässigt inte värre en att vilken valp som helst kan köpa dom. Förstår också om man inte vill att nån skitunge ska ´göra burnisar om man har en ovanlig eller extremt dyr bil som en M5 E-28 eller kanske en nyare M3. När det gäller bilar i prisklassen runt 50k fattar jag inte vitsen. Antagligen värderar ägarna dessa bilar väldigt mycket högre en "vanligt" folk som kanske bara tycker det är en gammal Bmw. Paap Tror för övrigt inte unga kepskillar utan pengar är så intresserade av att busköra en M535 eller en 750 heller för den delen. Däremot ska man nog vara på sin vakt om man annonserar ut tex en M3/M5 som alla vet vad det är för nåt. Sen har jag väl i och för sig inte kört en M535 men enligt modellguiden så går den väl inte värre än en vanlig 325 E-36.....? |
|
|
"Lånade ut bilen 3 timmar..." Nån som på allvar gör så? Själv skulle jag aldrig aldrig aldrig låna ut bilen till någon som kom och sade sig vara spekulant. Om bilen inte kommer tillbaka, du får man problem med försäkringsbolaget vill jag lova. Alltså: åk med på provkörningen. Då kan man ju även sätta stopp för ev buskörning. |
|
| Inga problem att låta en spekulant köra en sväng. Men man följer ju alltid med. Det är en sjukligt bristande respekt att köra riktigt hårt med en bil man är spekulant på tycker jag. Man behöver inte vrålköra den för att upptäcka eventuella fel och brister. Man får ju räkna med att tidigare ägare kanske aldrig har gjort en riktigt hård start och då får man räkna med att han kanske inte heller har märkt att tex silentblocken är på väg att kasta in handduken eller att ngn synkring inte riktigt hänger med när man växlar som en bankrånare. Det är smågrejor man får göra ockulär bedömning av ( i den utsträckning det går). Jag personligen hade bett spekulanten köra som han har tänkt köra med bilen så att det inte dyker upp några överraskningar när han betalt bilen. Hade han börjat med en rejäl stillastående burnout hade jag bett honom kliva ur. | |
Paap Reeder |
Hej igen! ... såg först inte det där om 3 timmars utlåning i habuls inlägg. Sånt kommer inte att förekomma hos mig i a f. Vad är en 750 eller M535:a värda? ... ligger väl i spannet 10-25 Kkr beroende på skick? .... slantar som vem som helst både kan leva med och utan. Alltså ..... det finns såna som försöker lura säljaren och det finns såna som försöker lura köparen och det gäller för parterna att skilja agnarna från vetet s a s. Var och en har sin egen metod för tröskningen. MVH /// Paap R |
|
Jag skulle utan problem kunna betala 50" för en M535 i rätt skick. Och en Svensksåld M535 är inte mer värd än en Tysksåld. Och ja. Jag har köpt en bil utan att provköra den. Min 518iS. Men det var en granna som sålde den :) Annars så hade jag nog inte köpt den utan att ha provkört den. Men jag håller till viss del med Paap. Man kan koncentrera sig på så mycket andra saker när man sitter i passagerarsätet. Det bästa är ju helt klart att göra båda. Köra och sitta bredvid. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.