|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
förresten bilen finns här på powerbörsen 740ia, 92a, 23000 mil, 30.000:- skåne malmö |
|
|
Sigdarve: Jag köpte min M3 utan att jag hade kört den dock hade jag kört en liknande bil innan, så svaret på din fråga Ja. |
|
|
Kan ju berätta om mitt köp. Jag provkörde själv, men var för snäll. Nu vet jag att den inte växlar ordentligt vid kickdown. Hade jag varit tuffare så hade jag upptäckt det. Undrar hur säljaren skulle gjort om han fått köra....... Kanske kan nån ha nytta av att jag berättar om ett till fel som upptäcktes efter köpet: När jag provkörde hördes inga oljud från bakvagnen. Efter ett par dagar så ökade jag trycket i däcken ett par hg. Med hårdare däck så gnisslar det ordentligt i bakvagnen så fort det är lite ojämnt underlag. __ P-E |
|
|
Visst finns det fall när man kan köpa en bil utan att ha provat den. Det tas ju hem bilar från Tyskland både osedda och "oprovade" men i det här fallet med en 13 år gammal bil med en del mil på mätaren så skulle jag aldrig köpa den utan att provköra. En 740 behöver inte kosta skjortan att driva men den kan utan vidare göra det och en provkörning är ju del i undersökningen man gör för att bedömma bilens skick. ___ //Ulf |
|
|
Köp inte det här bilen. Av principsak. Jag har gått från de bilar där ägaren tyckte att jag kör för hårt och bad mig stanna omedelbart. Man ska prova bilem ordentligt från smygkörning för att höra alla ljud och upp till 180-190 km/h på motoväg för att se om den är stabil i högfart. Man ska varma up bromskivor får att se om de vibrarar. Tex när jag köpte min nuvarande bil en 530dA fanns det ingen raksträcka för att testa den över 200. I sommras när jag reste till Bosnien fick jag inte bilen i mer än 210 och den ska klara 230 så något är fel med den.. Om jag visste det innan så kunnde jag fixa det på garanti. Men det här är bara en extrem exepel. :) Säkerhet i andra hand |
|
|
Paap Reeder Skulle aldrih köpa bil av nån som resonerar som dig. Tror nån som har en bil som jag är spekulant på attt jag inte är seriös köpare, saknar pengar eller bara vill "burna däck" så kan den bilen kvitta. Skulle aldrig åka och provköra en bil om jag inte var mycket mycket intresserad av att köpa en sådan och hade pengar till den. Finns så många andra bilar till salu och uppåt 50k i slutpris är nog ganska optimistiskt på en M535 E-28 om den inte är sv såld, gått 8000 mil och är i absolut toppskick. sw |
|
|
Ett annat trick är att ägaren kör bilen första biten, sen får du köra tillbaka den till där ni började. Jag gick på den minan när jag var strax över 18år och skulle köpa en 535, han sa att han skulle köra första biten och visa hur allt fungerade. Jag visste inte bättre då och hoppade in på passagerar sidan och tyckte all funkade bra. Sen när jag skulle köra så fick jag åka motorvägen hem och han började snacka så mycket att jag inte kunde koncentrera mig. Och slutklämmen är att när jag sen köpt bilen så visar det sig att den inte växlar som den ska vilket jag har märkt om BARA jag hade kört den,motorn gick inte igång när man startade den om man inte hade rätt teknik, vilket han hade. Sen tillkom det ju en otroligt massa mer fel som jag inte märkt. Bromsbomben, värmepaketet m.m. Så ta mitt råd igen, provkör alltid bilen så långt DU vill, lägg ut bensinpengar om ägaren tycker du vill köra för långt. Nån som inte nappar på det har nästan till 100% säkerthet något att dölja! Lycka till! Mvh |
|
Paap Reeder |
... ja ni grabbar ... mina bilaffärer går till så här: expert säljer till en expert! Skulle köparen ringa och säga att han är besviken på affären p g a nått fel typ inte växlar rent eller måste startas med vissa knep ... tar jag flyget och köper tillbaka bilen bums. ... vi får se hur det går i sommar! ... förresten så provkörde jag själv heller aldrig min 750 / E 32:a .... sedan körde jag själv hem i 22 mil. Inga synpunkter eller överraskningar. MVH /// Paap R |
Carl Adam Andersén |
Haha ock ock Renovering av en M535, E28styling och annan E28 information Länk |
| paap reeder: bara för att du är så ärlig och seriös och expert! så betyder det ju inte att alla jäv.. muppar i detta avlånga land är som du experter!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Man ska ta mej faaaaaaaan inte lita på en jävel!!(finns mycket skithuven!) får man inte prova bilen man är intresserad av!!! SÅ KAN DET JÄ... ARSELET HA DEN KVAR!!! köp inte bilen! utan provkörning punkt slut........ | |
|
Tyvärr Paap Reeder, är du nog rätt ensam om att ge återköpsgaranti. Tror nog förutsättningarna för den här diskutionen gäller vanliga privataffärer utan några som helst garantier eller återköpslöften. De flesta köpare och säljare är nog inte "experter". Om jag får skriftliga garantier på att jag kan lämna tillbaka bilen om jag inte är nöjd, ja då möjligen kan jag tänka mig att handla otestat. Men om du inte vågar låta en spekulant provköra bilen, hur kan du då lova att ta tillbaka den om han köper den och inte är nöjd? __ P-E |
|
Carl Adam Andersén |
Haha alltså jag bara måste fråga, men vilken expert anser att man känner av allt i bilen från passagerarstolen lika bra som i förarstolen. Renovering av en M535, E28styling och annan E28 information Länk |
|
Det är köparens marknad i dag. Så får man inte som man vill så är det bara att kolla på någon annan bil. Sen har jag svårt att tro att nån åker för att leka med en sån gammal bil. När du kan åka till BMW och prova en helt ny 645 eller en m5 uttan attom dom stäler några frågor varför man vill prov köra. Jag ser alla som kommer som köpare för att se på bil. Man kan glömma att dom kommer till baka en gång till om don inte blir nöjda med bemötandet första gången. Hadde det varit jag FAMI så hade jag ringt till honom och sakt att jag vill inte köpa hanns bil på gund av det som har inträfat. |
|
|
paap reeder nu är jag snart säker på att du är ägares granne. |
|
|
fami Tänk på att paap reeder inte säljer till vanligt folk..bara till"experter" lol. :-) Min bil Länk |
|
|
forry du har rätt. :) |
|
|
Tycker att ni som skriver här ska ta och söka lite på gamla inlägg som Paap skrivit och bilda er en uppfattning.. Nog är Paap en av de duktigaste här på forumet som alltid bidrar med roligheter och bra hjälp & råd. Känner ni honom? Jag gör det då inte, har bara pratat med honom i telefon & "brevväxlat" via mail, och jag håller med honom om detta. Sålde för övrigt min 740-93 förra året till en man från Göteborg, han ville inte provköra utan vi åkte en lång tur och han satt i passagerarsätet och "lyssnade av" bilen. Detta var för övrigt en f.d Powercrewbil som var i hyfsat bra skick, och han köpte den till ett schysst pris utan att ha provkört. Alla är vi olika & gör affärer på olika sätt, jag åker gärna bredvid en stund för att få en uppfattning om hur säljaren behandlat sin bil. Var och tittade på en M535 för ett tag sedan, den säljaren var noga med att visa hur bra det gick att köra bredställ, två dagar senare jag jag skulle kontakta honom igen hade motorn totalrasat. Både och är bra, åka med en vända för att få in känslan för bilen, och sedan köra en vända själv, givetvis med säljaren med. Man måste inte upp i topphastighet för att avgöra om bilen är frisk eller inte. mvh Johan. Länk |
|
|
LTK Det är lite skillnad på att: inte vilja. inte FÅ. Om jag inte vill provköra så är det väl ok.om jag inte Får så är det en annan sak. Det vore väl OK om alla var som paapatt dom kom flygande tillbaka med mina pengar men eftersom vi inte lever i en idealisk värld så nog vill jag känna ratten i min hand, dom vibbar som förmedlas via växelspaken, via pedalerna, hur bilen reagerar på dom order jag ger den. Hur många här skulle köpa bil hos en handlare om dom blev vägrade provkörning. "Vi låser upp den o du får nyckeln så fort du skrivit på kontraktet" :-) Min bil Länk |
|
|
Ja där har Forry en bra poäng! Skillnad på att inte vilja provköra, och att inte få! Får man inte så är det som att leta efter fjädrar på havsbotten. Mvh |
|
|
LTK Även om nu "Paap" är en riktig supersmart Bmw guru som kan mycket om bilar osv så har ju onekligen speciella åsikter i ämnet köpa/sälja. "expert säljer till en expert!" låter ju som ett skämt. Och ska man anta att alla som säljer bil privat tar tillbaka bilen vid upptäckta fel efter köp? Då är man ju bra naiv i alla fall. sw |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.