AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.130

Extraljus på BMW är fult

Sida 2 av 3
bustorp
tarzan325:
Hade jag kört Svenska Rallyt så hade det varit helt OK.
Hoppas det bara är ett bra fotomontage......:)
(min egen personliga åsikt)
No offense!

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
tarzan325:
Exakt så, såg den bil ut som fick mig att posta inlägget. Den som tycker att det är snyggt, han borde inte få köpa BMW;-)
/A
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Oj, vilken snabb reaktion =)
Ska kanske berätta att det faktiskt är avtagbart och sitter för det mesta bara monterat på vintern eller när man vet att man ska köra någon natt på sommaren.. Tar bara 10 sek att montera och 20 sek att demont... Ligger alltid med i bagaget dock..

fler bilder på min lösning...: Länk

Diesel-räsern
/Rickard
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
...kan tillägga att jag byggt liknande fästen till mina 2 tisigare bilar oxå.. mörkrädd?? nja lite då =)

Som någon sa om att det blir svart när man bländar av... det är inte så farligt när man har xenon i halvljuset.. men har man 2x55W så är det lite värre som sagt..

Diesel-räsern
/Rickard
bustorp
tarzan325:
Måste ju säga att själva byggnationen är inte att klaga på, tvärtom.
Genialt!
Men extraljus ska sitta på tradare, Ascona o 142:or som går i skogen o undantagsvis på Norrlandsbilar. OK, på mörkräddas bilar också......:)
För oss andra finns det alternativ....se ovan.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Sigdarve: Det är känslan med bakhjulsdrivet jag gillar man vet hela tiden vars man har bilen och känner precis när det vill till att släppa. Med dtc urkopplat alltså för har man det i spelar det ingen roll om det driver bak eller fram då får man inga ställ hur som helst.

mh
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
mattias h: om man får ställ med antisladd ikopplat? Å jo, när man tar en feldoserad vänsterknatt, och systemet tycker att bilen börjar kränga för mycket och helt plötsligt tvärlåser högerbak... då snackar vi ställ! Tur att man är van att "leka" på vintern, för detta var samma sak fast på sommaren..

Diesel-räsern
/Rickard
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
En BMW skall avnjutas bakom ratten. Att lägga stor vikt vid dess exteriöra utseende är obegripligt för mig.
Att jag själv inte har extraljus beror främst på att jag kör väldigt lite under förhållanden då de skulle vara till nytta, eftersom trafiken är alldeles för tät på de vägar jag normalt kör på under mörker. Andelen mil som jag kan ha helljus på är ytterst liten faktiskt.
Bor man så till att helljus ofta kan användas kan jag inte förstå hur man sätter utseendet på exteriören (en fånig glädjekälle för övrigt) före säkerheten.
Nockenwelle

Fullträff!

Och som en tidigare talare sagt, eller något liknande:
"Hellre extraljus i fronten än en älg i 'knäet'!"

Men jag motsätter mig lite de som påstår att man blir limbad när man bländar av. Det handlar om en bråkdels sekund (dock beroende på individens ögon), och det är det värt.
Får man möte och det befinner sig en älg på hans halva om erat avstånds mitt så kommer ju denne att se älgen och bromsa (förhoppningsvis), vilket gör att man instinktivt också själv bromsar (för att man i mörkret sett mötande bilen "niga" samt att ett starkare rött sken, från mötande bils bakdel, uppstår).

"You have to see it to believe it!"...
Visa användare
72
såxåh
520i-78
635csi-83
Bor själv uppe i norr men har aldrig haft extraljus monterade på någon av de bilar jag har haft.Jag sänker hellre farten lite extra än monterar nåra fula exraljus.Det värsta som man kan få se är dom bmw-ägare som har monterat fyrkantiga extraljus i fronten! Harmonerar ju inte ett skit med dom runda orginalinsatserna!
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Det jag absolut inte kan förstå är att folk orkar bry sig. Det gör ju det bara ännu roligare.. hittar jag E30-touringen jag söker blir det garanterat tre stora, fastmonterade extraljus. På pin kiv :)

Sex på alla fyra, roligast så!
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
När man kör ser man ju inte hur bilen ser ut?
Så big deal?

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Det ser fult ut med extraljus, men det ger ju en ganska så bra bild av vägen när det är mörkt.

//Schnitzer

Träum nicht dein Leben sondern leb deinen Traum!!!
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Som sagt, man ser inte extraljusen när man kör bilen (såvida de inte monterats lite märkligt). Är det fult med extraljus så stör det på sin höjd omgivningen. Jag tror dock att väldigt få personer som åker på vägarna eller promenerar på trottoarerna bryr sig det minsta om det sitter extraljus eller inte på en BMW.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Ett bra alternativ till extraljus är att montera xenonlampor i helljuset, har man då även xenon som halvljus blir det riktigt bra, och inte så stor skillnad när man stänger av helljuset. Jag har monterat det på både e46:an och e39:an, på 46:an är det dessutom bi-xenon. Jag skulle vilja jämnföra det med 2 stora 100 Watts halogen extraljus.

BMW CS #5206
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Anledningen till att extraljus passar bättre i norra än södra Sverige beror på folktätheten. Kan man inte köra med helljuset nattetid på grund av ständiga möten finns ju inget behov av trippla extraljus. Men när man i norr kan ligga och köra 20 mil utan möte, ja - då är det lättare att förstå behovet.

Personligen anser jag att extraljus ser fullständigt fördjävligt ut. Inklusive alla dessa nya små ramper med fyra, fem småljus.
Det finns en anledning till att dom skickar med heljus från fabriken. Behöver inte ett lyse som funkar 3 kilometer bort för jag sveper blicken fram och tillbaka dom närmaste 300 m när det är mörkt.

mh
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Har suttit och lusläst broschyrerna över e61 530da. Funderar på en sån som nästa taxi. Har då hittat xenonextraljus som monteras i dimljusen orginal från bmw. Man får visserligen montera nya insatser men de kan de ju vara värt. Ska nog välja de och sen sätta i extra xenonlampor i helljuset. Sen får man hoppas de blir skapligt ljust.

Jag provkörde en volvo....
Jag förstår egentligen inte varför man måste diskutera det här ämnet? Det kommer att sluta precis som tråden "Slå av dimljusen..." D.v.s. den kommer aldrig att sluta.

Jag tycker också det är asfult med x-ljus, såvida man inte kör lastbil eller nån fläskig pickis.
Grejen är ju den att dom som har xlysen tror jag inte monterar dom för att det ska se bra ut, om man nu inte är 18 år å vill ha så mycket tingeltangel som möjligt på bilen, i hopp om att få in nån stackars fjortis i baksätet.

Sen huruvida man kör FWD RWD eller AWD på vintern är ju ändå en smaksak, precis som x-lysen. Allt handlar ju om vad man själv värdesätter och prioriterar.
Det är samma sak som att fråga vilken färg som är bäst, röd eller blå?

Nä, lägg nu ner den här tråden. Den vekar vara ganska meningslös. Det var det sista ni hörde av mig.
Tack å adjö.

// DZL_PWR
Keep on keepin' on!
ma
222
mats_hajen
320i Touring -96
320i Sedan -93 Reservdelsbil
Audi A4 Avant 2.0tdiQ -08

Både farsan och jag har extraljusramp från Extraljus.com.
De med "angeleyes" ringar. (tror inte de finns längre, och jag förstår varför)

Länk
Länk
Länk

De är även rätt lätta att ta bort om man skulle vilja det!
Love it or hate it!
/M.A.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.