AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.127

Extraljus på BMW är fult

Sida 1 av 3
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Varför är det nästan uteslutande 5-serie ägare som förstör sin bils utseende med extraljus?Det ser ju hemskt ut med 3 st stora lyktor i fronten.
/A
An
142
AndersE
Befinner mig mellan två BMW:s
För att just 5-serien har en stor del äldre gubbar som ägare som inte bryr sig ett dugg om det ser fult ut när det är funktionellt.

Design uppfanns på 70-talet ;-)
Ni har inte tänkt på att om man bor uppe i dom stora mörka norrlänska skogarna med mycket älg å ren på vägarna, så kanske man vill ha lite bättre lyse under vinterhalvåret, då solen knappt är ovanför horisonten?

Sen kanske det är så att alla BMW ägare inte har sin bil för att dom tycker att den är snygg å frän å vara ute å glida med? Dom kanske använder den för att ta sig från punkt A till punkt B på ett komfortabelt sätt.

// DZL_PWR
Keep on keepin' on!
Jag håller med DZL_PWR! Men det kanske bara är vi norrlänningar som förstår... ;)

//Chrille
Extraljus är fult på alla bilar! riktigt fult
Alla extraljus är ju inte likadana.
Extraljus.se kommer snart med sin xenon-serie, vilken jag tror mycket på. Kring 2000:- för fyra lampor, om jag inte minns helt tokigt.

Sen har ju Lightforce sina Striker 170, som är just 170mm i diameter, vilket gör att tre sådana inte skulle vara alltför jävla stora, som Boscharna.
Om man är ute efter att förbättra helljuset så kan man ju gå på Lightforce's Lancer 140...

Vad som egentligen är fulast är när gubbarna tror att de har gömt e-ljusen bakom njurarna, men då tror de fel!
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
DZL_PWR, bra skrivet tycker jag, trots att jag inte är norrlänning.
Är norrlänning (Gällivare) och inte sitter det nått extraljus på nån BMW här, utom då endel som har de små som man kan stoppa under regplåten.
Tr
175
Tracker
BMW 528ia Touring
BMW M3 E30 -87
Jag kör en hel del under dom mörka timmarn på höst,vinter och vår och det är en stor säkerhets faktor att ha bra ljus. Dåligt ljus och en isig vinterväg, då har du inte bra chanser fast du har bra däck om skogens kung kliver upp på vägen. Nyare bilar är det i svårt att få till utseendet men det är bättre med fula ex ljus och en rilmig chans att hinna stanna och klara hela bilen och dig själv.
Så här ser det ut på min bil på vintern.
Länk
Mvh Fredde

BMWCS Nord #4699 Umeå
Länk
Länk
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Tänker man bara i banorna att bilen bara skall vara funktionell på vintern i Norrland, så väljer man nog inte en bakhjulsdriven BMW.
F.ö så trodde jag att alla norrlänningar körde skoter på vintern;-)
/A
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det finns ju fyrhjulsdrivna BMW också. Ett alternativ är att plocka bort extraljusen under årets ljusa månader och montera dem igen på hösten, om man nu stör sig så mycket på utseendet.
För övrigt tycker jag att en nytvättad BMW med extraljus är snyggare än en smutsig utan extraljus.
Sigdarve

Varför väljer man inte bakhjulsdrivet?
Jag kör hellre överstyrt än understyrt, för då har jag en liten chans att kunna räta ut situationen.

Man plockar inte bort dem på den ljusa tiden för att de är fula, utan för att man vill behålla dem.
yo
49
yoshy
728iA -96
själv kör jag med x-tra ljus under vinterhalvåret och plockar bort dom på sommaren...tycker inte att det är så där jättesnyggt med x-tra ljusen men skillnaden på att köra i mörker med och utan uppväger fulheten iaf så :) (bor i norr)
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Själv får jag kväljningar när jag ser en bmw med xtraljus,har kört natt i 15år på fjärren med ca 15st xtra i fronten men har aldrig känt att jag behövt utrusta bmw med ljus.Visst ser du bättre men det är inte bara bra med xtra lampor tex när du släcker ner så går ögat ner i limpmode dvs man ser bara nästippen framför sig.
Sen att du ser älgar på längre avstånd kan väl stämma till en del,men oftast så kommer dom bara ur tomma intet så 100w el 1000w spelar inte så mycket roll som man tror,eller så har dom älgarna jag mött inte riktigt fattat att man ska stå ca 500m framför bilen o vinka:)

Så tycker jag.

Mvh/Micke

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
En BMW med en älg i fronten är ännu fulare. Enkelt :)
Har man en gång kört med riktigt ljus tycker i alla fall jag att det är svårt att hålla tillgodo med bilarnas rätt taskiga ljus.

Vill gärna skilja på funktionalitet och styling. Det finns väldigt mycket anskrämlig styling utan någon som helst funktion, mer ljus är som jag ser det en ganska högt prioriterad funktion.

Sex på alla fyra, roligast så!
Ik
223
Ika
525i -88
Jag kan inte heller med extraljus. Tyvärr verkar det som om många snorungar uppfattar det som nån sorts styling på sina bilar. Dock kör de flesta yngre här i norrbotten annat tyskt dieselfabrikat så man slipper ju se vanärade bmw:s iaf. De flesta av dem kör ju bara runt, runt i stan så syftet med xtraljus för dessa gossar kan ju inte vara nåt annat än utseendemässigt?

Min kärra Länk
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
camata:
Är man en fena på att köra bil så är kanske bakhjulsdrift att föredra! Men jag tror att de flesta svenskar känner sig tryggare med en framhjulsdriven bil på vintern.

trucker:
Där punkterade du älg/ren teorin. Fast det går inte att komma ifrån att du upptäcker en älg med reflexer tidigare med extraljus;-)
/A
Håller med extra ljus förstör bilen har aldrig behövt det trots att jag bott i norrb. hela mitt liv.

Sigdarve: bakhjulsdrift är överlägset på vintern har tidigare haft några 4WD väljer jämt bort det nu.För att inte tala om framhjulsdrivet fy fan.

mh
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
mattias h:
Huruvida vilken typ av drift som är bäst för gemene man, kan säkert diskuteras i evighet. Men nog tror jag att både en FWD och en 4WD kör ifrån dig vid vinterväglag. Det är väl därför det finns olika klasser inom rallysporten.
Funderar på att sätta en extraljus-ramp på taket på X3:an, det kan nog bli snyggt;-)
/A
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
vet inte om jag gör nåt dumt nu =) Länk

Men jag håller med både Hangaround pch Nockenwelle..

Diesel-räsern
/Rickard
bustorp
Nackdelen med mycket helljus är när man bländar av och får 2x55w i s f kanske 6x100w. Du ser ingenting! Kontrasten blir för stor och ögat tar flera sekunder på sig att vänja sig. Då kan det hända mycket.

Man kan ju fuska med "rallyljus" d v s H4 90/130w i brygga med ordinarie helljusreflektorer med 2x100w. Det blir bra men det bränner........Hur man gör finns under mektipsen.

Men det kan dom ju i Norrland redan.....................

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.