AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.945

Motor E46 M3 ?

Sida 1 av 2
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
BMW M3 motorn vinner för femte gången
Detta betyder att BMW är det mest framgångsrika märket som deltar i tävlingen om "Engine of the Year", motorbyggarna i München har nu tagit emot 26 troféer under en sjuårsperiod. 343 hk 3,2-liters högprestandamotorn i BMW M3 har tagit emot detta eftertraktade pris för femte gången i ordningen - ett oöverträffat rekord.

Länk
Länk

Och när man samtidigt vet om detta, hur går nomineringen till ?
Kvalité ?

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Att någon promille utav alla bilar har problem med totalt rasade motorer gör väl knappast att motorn i sig skulle vara dålig? Speciellt inte på modellern 02->framåt.

M5/M6 motorn blev engine of the year i sin klass!

Har en kompis som har en -02:a där vevlagren skar förra året. Han fick, efter mycket tjat, motorn fixad men jag kommer inte ihåg om det var BMW eller försäkringsbolaget som fick stå för notan.

Flåklypa
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Flyklåpa

Har du koll på vad din kompis reparation gick loss på?

M3/// Mullret
Mullret:

Vevstakslagerskålarna som byttes på några M3 var ganska billig=36K
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
starre,

Måste då vara inklusive jobbet, 36.ooo är pengar även för mig:-)

M3/// Mullret
Mullret:

Om jag kommer ihåg rätt så var det inkl jobb.
Jag hörde en siffra på 80.000 men vet inte om det stämmer och vad som gjordes. Kan kolla upp det noggrannare.

Flåklypa
Flåklypan:

Har tyvärr inte papprerna kvar men jag är ganska säker på mitt svar.
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Det jag menar med inlägget är att det kanske är lite missvisande att nominera en motor 5 år i rad som trots allt är förknippad med en del i mina ögon mycket kostsamma reparationer. Jag var inne på E46 M3 först men vågade helt enkelt inte eftersom allt som skrivits om detta, sen är ju iof ingen motor helt problem fri.

//Sibbe
Starre. Det stämmer säkert, det jag menade var att min kompis reparation kostade 80.000. Kanske innefattade det en ny vev och inte bara lagerbyte?

Flåklypa
Vevstakslagren kostar inte mer än ca 1500 SEK plus 6 timmars arbete. Och återigen de stora problem som var mellan 10/2001 och 02/2002 berodde på en defekt oljepump och inget annat!!!

/RS2
Felaktiga lagertoleranser/kvalitet har jag hört.

Flåklypa
RS2:

Då hade dom en hög tim penning när dom fixade bilen:))
Flykåpa,

Jag vet! Och det är därför jag är så trött på alla dessa rykten.

/RS2
Starre,

Då måste de ha gjort mer arbete med bilen.

/RS2
RS2:

Nää inte vad jag kan komma ihåg det var endast vevstakslagerskålarna som byttes vid första åtgärden kanske även oljepumpen??

Däremot så vet jag att åtgården nr 2 blev ännu dyrare för Bmw:))
arab4ever
jag håller me dig RS2, jag är också trött på dessa rykten, folk överdriver så mycket.
Min kompis har haft två M3 e46:or. Den första klonkade från bakvagnen vid växling och verkstaden fick inte bort ljudet. Den andra rasade. I övrigt är han nöjd.

80.000 kostade jobbet....fick det bekräftat nyss. Däremot är jag inte helt säker på vad som hade hänt.

Flåklypa
Klonket i drivlinan har alla E46 M3 på grund av att koppling, växellåda, drivaxlar, bakaxel, mm är mycket kraftigare plus att alla bussningar är hårdare så allt ljud hörs mycket mer. Det är också mycket större spel på utgående axlar i bakaxeln än på vanliga BMW bilar.

Väldigt många E46 M3 har också körts sönder pga fel eller för lite motorolja, fullgas direkt med kall motor, missade nedväxlingar och allmän okunskap och dumhet över hur man hanterar en sådan här bil.

I de fall BMW har konstaterat att det varit något material eller kvalitetsfel så har de oftast stått för hela reparations kostnaden eller utbytesmotor även efter garantitiden.

BMW kan se väldigt mycket info i minnet i motorstyrningen (t ex max hastighet och varvtal, total tid över 7800 rpm, osv) så det är oftast ganska enkelt att konstatera varför motorn gått sönder.

Och blanda inte ihop de problemen som man hade med oljepumpen under ett antal månader (över 80% av alla motorer som gått sönder är ifrån dessa månader) med att man bytt ut vevstakslagren senare till en annan typ som tål värme mycket bättre under längre tid.

Av totala antalet tillverkade E46 M3 så är det nu under 1% som har haft problem på grund av tillverknings och kvalitets problemmed motordelar.

/RS2
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Bimmer Seb: FEL !

"ett oöverträffat rekord." angående din kommentar om 3.2 M3...

Honda var först med 5 vinster i rad för samma motor, och den femte var IFJOL med Honda S2000 motorn...

BMW leder tydligen inte utvecklingen, de är 1år efter :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.