AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.702

Tomgången pendlar "endast vid frikoppling?"

Sida 3 av 4
Juhas 530i
Kom precis hem från det ena jobbet och skall snart till det andra!!! Och dessutom regnar det. Inte så kul när man saknar garage. Men på något sätt känns denna grej ni drog ur likna det med gummi pluggade röret som jag pratade om i går. Insugsmembranet i min bil byttes för 1 år sen och jag stod bredvid när dom hamrade loss. Först demonterades expansionskärlet för att komma åt "kåpan". Bland alla som har försökt att byta membran själv är den välkänd för att sitta hårt. Även BMW pojkarna tog till våld och bröt sönder den gamla. Membranet byttes och den nya kåpan monterades. Den hade dock ett runt hål i sidan, dit monterade dom detta öppna L-formade rör som sedan stängdes just med en gummiplugg. Reservdelen som dom satte dit var alltså av nyare modell och lite olik den gamla. Eftersom kåpan jag fick hade ett färdigt borrat hål ungefär där både Amethyst och Daniel hittat någonting tror jag att vi pratar om samma grej. Jag tror att våra delar kan se lite olika ut men att de har samma (o)funktion. Någonting borde förstås kopplas till hålet, varför annars skulle det vara där? Inte för att bli igenpluggad i alla fall. Men när jag drar bort fanskapet så måste motorn tvångsmatas med mycket gas annars dör han direkt. Om det slutar å regna så ska jag demontera expansionstanken så att jag ser lite bättre. Saken jag hittade i går sitter alltså under expansionkärlet i bakkanten av motorn. Snälla, om ni kan maila bilder om dessa delar ni hittade och drog ur vore det jätteshysst.

Mvh,
Juha
Amethyst
Tänk dig att du sitter bakom ratten lyfter motorn rätt upp, och längs upp till vänster på bakkanten du då ser på motorn. Där sitter det vi pratar om. Skulle gärna ta bild till dig men det är som du säger REGN och inget garage.

Men jag hoppas på att du hittar den och att det hjälper dig.

Kul faktiskt att alla hitills är 93or vad fan gjorde de på Bmw det året? hade de firmafest då eller, Alla var fulla och borrade lite hål härovar som de fick plugga igen senare ;)

BOOM BOOM BASS
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Tänk om det är så att fler bilar har detta problem - fast det inte märks - för att de har automatlådor - & dom frikopplar man ju inte normalt sett i fart. På dessa kanske det skulle märkas som att servon knakar när man krypkör eller att varvtalet pendlar om man står i "N" & ger lite gas..........tänk om.......
På 525 sitter det en liknande liten slang den går in till värmepaketet tillsammans med två grova slangar genom torpenden.
Hade inte möjlighet att kolla om det var samma på Kalles bil.

Kolla om om det om det finns en ledig pip bakom de två grova rören. sett från förarsidan.

På 525 så var det en liten slang som gick med ett litet metallmunstycke i. Denn skall visst vara till ngt med värmegivare till coupen.

Men om ni sprutar startgas in i hålet vad händer då? Låter ju inte sååå jättesannolikt att ni öppnat ett 4 mm hål in i inusget och allt är frid och fröjd. Och om så är fallet så och bilen går bra och inte dricker en massa soppa kanske man kan plugga vid bes om det är så att avgasvärdena inte är helt perfekta.
Kalle kan du inte göra som med scorpan och köra inom bes o kolla om det är fina värden med slangen av.

Dra en ny längre slang utan stopp i och testa vad som händer med avgasvärdena när du täpper till.
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Hej på Er grabbar,

Jag har en M3 -93:a med exakt samma problem. När jag frikopplar samtidigt som bilen rullar så dyker tomgången ner mot 300 rpm för att sedan pendla upp och ner ett tag. Pendlandet slutar alltid när man stannar bilen.

Fantastisk irriterande problem det här. BMW har inte kommit med någon vettig lösning ännu och man blir mycket trött på det hela.

Senast jag lämnade in bilen för en felsökning så fixade de tjuvluft på insugssidan, detta gjorde mitt tomgångsproblem mindre, men det finns fortfarande kvar.

Mitt problem är värst från 3-4 minuter efter start tills dess att den blivit helt varm. När den är varm så händer det inte så ofta.
Men om man stänger av motorn och sen startar den igen efter några minuter så kan jag återigen få fram problemet trots att motorn är varm.

mvh/Flisan
Amethyst
var på besiktningen CO 0.03 HC 67

BOOM BOOM BASS
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Amethyst; är det bra eller dåligt?
Amethyst
BRA CO får vara ca 1.03 och HC runt 100 så modifieringen ändrar inte avgasvärdena. Ska kolla Lamda värdet imon så jag återkommer.

BOOM BOOM BASS
Amethyst
Sorry CO får vara 0,5 men det e ju lungt ändå!

BOOM BOOM BASS
Lambda?

-Phil
Hmmm kom på att de mäter dieslarna där ute. Kanske inte har lambda på den då om de inte kör bensinare på den.

-Phil
Amethyst
Jodå, de testade Scorpion där 2ggr ju för att den hade dubbla hemmasvetsade rör som deras tratt inte fick plats på, tror att lambdan står nere till vänster men var koncentrerad på HC o OC så jag glömde bort den. Var ju lite små nervös med där jag stog på bilprovningen utan bokad tid och lånade deras mätare :)

Men men, borde väl vara fint det värdet med, men ska kolla imon vid 11tiden.

Mvh Kalle

BOOM BOOM BASS
Amethyst
Lambda 1.065 Gränsvärde 0.97-1.03 ska prova med pluggen i sen med. Propeller har du möjlighet att prova dina avgasvärden med?

Mvh Kalle

BOOM BOOM BASS
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Hej där Amethyst. Njaäääee det blir nog svårt, har otacksamma arb. tider & nu i sem.tider blir det nog svårt.

Men du - kan du vid tillfälle testa på din bil om du kan hålla jämnt varvtal med mycket lite gas? Säg från tomgång 600? & se´n försöka lägga dig på 900-1000. Min ***** tyckte jag pendlade lite idag på morgonen....märkte åxå att varvet pendlar EN GÅNG när man frikopplar i fart. Tänk om det är så att motorn kommer tillbaka till "varvtalspendling" igen, eftersom den korrigerar fel automatiskt så kanske den vill tillbaka till det som var med pluggen i....
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Kan däremot nämna att jag legat precis på gränsen med avgasvärdena vid besiktning.
Amethyst
Ja den pendlar en gång, har dock ej ändrats sen dagen jag hittade felet och alltid lika mycket 500-1000v en gång. helt ok för min del.

BOOM BOOM BASS
Visa användare
150
sa77
320i -89
Hej, jag har oxå en 530 -93, med svajande tomgång. hittade denna tråd, oah ska kolla denna lilla plugg/slang eller vad nu som sitter på min. Har även ett chip som jag fick till bilen, men säljaren visste inte om det var ett trimchip eller om det var original.ska kolla slangen/pluggen först. blir det inte det så provar jag att byta chipet med pluggen i, och utan pluggen och får se vad som händer.
Hör av mig, och berättar hur det gick.
Man kanske blir medlem i eran lilla "pluggklubb"
155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Är inne på en annan linje som kanske är helt fel.
På min tds var två av insprutningsspridarna kass.
När jag hade AC:n igång kunde jag inte starta utan att bilen dog vid ett stopp tex.
När jag renoverat spridarna försvann detta problemet.
Anledningen var att ventilerna inte höll riktigt tätt och att det blev en efterrinning som eftertände på fel takt och detta gjorde motorn mycket svagare. Kan inte säga om ett liknande problem på en bensin insprutningsventil kan ge samma fenomen, men kanske.
Prova något insprutningsrengörning med bra klös i och se om det kanske blir bättre.
Mitt problem var också temperaturberoende och det fick jag förklarat med att bränsletemperaturen varierade dels av utetemperatur men också va motorns värme som överförs till bränsleledningar m.m. Ganska logiskt för temperaturen ändrar ju densiteten på bränslet och blir ju tunnare ju varmare det blir.
Bättre en teori för mycket än en för lite kanske.

Håkan Hagelkvist
Amethyst
Kan med lite mer erfarenhet från bilmekandet nu säga att pluggen/slangen sitter på Insugsmembrans huset. Där är två ingångar för ca 4mm slang en på varje sida högst upp, den högra ska vara kopplad till insuget medans vänstra, är igenpluggad. Har dock fortfarande inte kommit fram till varför det är pluggat.
Amethyst
NR:7 på bilden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.