|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
Amethyst |
Hej införskaffade mig en begagnad bmw 530i 93a i fredags och nu börjar problemen. Står jag stilla och gasar upp till ca 1200v så sjunker den till ca 300v och nästan dör men stabiliserar sig precis innan. Men när jag kör och ligger på mellan 1500v och uppåt och frikopplar, då går den ner till ca 300v och upp till ca 1100v och pendlar däremellan 3 till 5ggr för att sedan lägga sig stabilt på 500v. samma gång varje gång jag frikopplar. kör man då sakta el tex backar så dör den ju när den går ner till 300v skit jobbigt i rödljus och svängar. Går inte ojämt eller konstigt vid körning och växlar jag upp och ner innan den hinner gå ner i varv så märks ingenting. Väldigt bekymmrad för min nyinköpta Bmw och hoppas på all hjälp jag kan få. Ha en bra dag Mvh Kalle |
| sök på insugsmembran/et, tomgångsmotor och luftmassemätare, skulle tippa nått av dessa 3 | |
| Hej. Mitt inlägg blir inte positivt för dig direkt; strax efter inköp av min 530i -93 drabbades bilen av exakt samma fel som du nämner. Det har ju pratats om ojämn tomgång i all oändlighet på detta forum, men det är ju egentligen inte det som är problemet med "dessa bilar". Snarare kallar jag det för ojämn gång vid lätt gaspådrag. Samtidigt är det som du säger att bilen ännu lättare dör vid långsam körning eller backning. Jag har haft min bil inlämnad hos aukt. BMW ett antal tillfällen & en kombination av att de missuppfattat problemet ett par gånger samt att de ej kunnat lösa detta några andra gånger gjorde att jag gav upp & ej ville spendera mer pengar på det. Har haft bilen så i ett par år nu & vad som var det mest mjuka & lättkörda jag upplevt då jag provkörde den är numera en mycket svårkörd bil. På min bil har verkstaden bytt membran & tomgångsmotor utan resultat. Det finns heller inga fel registrerade i diagnosen. Vad jag märkt under denna tid är att om jag bryter strömmen (lossar polerna) så blir felet värre, dvs motorn sjunker mer & kraftigare vid frikoppling. Dock blir detta något bättre "med tiden" då elektroniken registrerar & kompenserar för dessa fel sedan. Jag vet EN annan 530 här på forumet samt har jag läst om en 4,4 V8 med samma symtom. Jag har svurit att meddela andra med samma problem om jag löser det & hoppas att du/ni lägger ut nå´t om ni hittar lösningen. Det kanske inte är så avancerat men det är sannerligen inget vanligt fel på dessa bilar samt att man tröttnar på att lägga pengar på det. //Daniel | |
| hehe att den e svårkörd på låga varv och att kopplingen har kort "spel" är rätt vanligt. min är oxå så men jag har inte brytt mig då jag alltid trott det ska vara så, v8 är inget man smyger runt med i stan , den ska äta asfalt på motorväg... | |
|
Kom "felet" efter att du spände oljepumpen? Eller har det varit så hela tiden? Du kan ju gå tillbaka och tänka efter vad du tafsat på. Får komma och titta på den. Kan inte komma ner nu i helgen för pappa kommer ju nu. Nästa helg så ska jag hämta mocca inredning till 525. Jobbigt att allt drar ut på tiden. Klas köpte sportdämpare till mig av Haidar här på forumet så den ska snikras på också. Du sa till mig att bilen hade sportfilter. Det sägs att de kan paja LMM pga att de släpper igenom skit som skadar trådarna och att när filtret är nyoljat så dras oljan in på trådarna och pajar på så vis. Är det samma LMM på m60 och m50? Då kan du ju testa min. Kolla på real oem om det är samma art nr. Inget annat du beskrivit tyder på membran än så länge. Tomgångsmotorn vet jag inget om vet inte ens var den sitter på v8. kolla på Länk Om du hittar den testa att spola igenom den med elektronikrengöring. Annars så kan väl sådana tomgågnsproblem också härledas till lambdafel? Ngn som vet mer? Fast då kanske den borde pendla upp och ner hela tiden. -Phil |
|
|
Min 525 beteded sig riktigt knasigt när den fick tjuvluft. Den gick bra när man körde men tomgångsmotorn hade svårt att kompensera tjuvluften osv tillräckligt snabbt och då betedde den sig ganska likt det du skriver med undantag för att min ville gå upp mer i varv. Tjuvlufts effekt genom menbranet då kanske ändå. Fast då borde den väl gå oljämt och misstända lite också över hela registret. -Phil |
|
|
Kalle kolla din profil det har smygit sig in ett fel. -Phil |
|
|
Mycket fundersam, vet inte om det är något fel faktiskt. Tror de är gjorda sådana. Har kört massa 530 manuell och alla har uppfört sig exakt som du säger + trög/abrupt koppling. Fanns inget läckage eller likande. Blev galen första veckan. Men efter ett par dagar så hade man lärt sig köra bilen, Nu går det både mjukt och aldrig några tjuvstopp för var sig mig eller tjejen, så har det varit i flera år och många tusen mil, helt underbar bil att köra Men försöker en kompis köra bilen så får han stopp direkt, kommer inte ens ut från parkeringen :-), jag märker inget !!!!! Att bilen går illa efter en reset av datorn är vanligt på de flesta bilar för datorn måste ju gå tillbaka till nöd/fabriks läge inna den fått in några mätvärden. |
|
|
Hade en 525:a som jag monterade trimchip i. Den blev helknäpp med pendlande/ojämn tomgång annars gick den perfekt,polarens gjorde likadant med ett annat chip. Så kolla så att originalchip sitter i,långsökt kanske men min blev knäpp med chip. |
|
Amethyst |
Tack för alla tips. Kan nu konstatera att inget fel framkommer när bilen är kall, börjar komma först efter ca 3-4 min körning och blir sedan värre ju varmare bilen blir. Som min vän påpekade så spände jag oljepumps kedjan från ca 17mm spel till rätta 5mm samt bytte Olja och filter, Castrol olja. Felet kom dock 2dagar efter bytet. Hoppas detta kan hjälpa nån att hjälpa mig. Mvh Kalle |
|
BMW-MAN: Visserligen kanske 530 är något tyngre i kopplingen men att de ska vara som nämnda bilar kan du glömma! Tror ej en bil som kostade 350.000 eller mer för 12 år se´n ska stanna om du frikopplar den i en kurva! Amethyst: Även min bil är som bäst när den är kall. |
|
Amethyst |
Hittade på forumet en som hade ett annat problem som även jag har. Att motorn hoppar lite på tomgång så det känns som ojämn tomgång men varvräknaren rör sig inte. Börjar på grund av det, samt att felet växer med värmen tro att det är insugsmembranet. Formodar att det kan vara en spricka el dyl i det,som blir större med värmeurvecklingen. Tänker jag fel? vet dock ej hur insugsmembranet ser ut eller var det sitter. Mvh Kalle |
|
Okej, då är det inte samma sak vi pratar om. Jag fick bara tjuvstoppen om jag släppte upp kopplingen för abrupt. Trimchip kan man ibland se på att de inte har fuel-cut vid motorbroms, du ser det på ekonometern. |
|
|
Men kalle läs om insugsmembranen. Tror den ska finnas på bild i någon av trådarna. Kanske finns på bild på real OEM också. Sitter på baksidan av motorn och är jobbig att byta. Kostar inte så mkt dock. Hör med Luddes pappa hur de brukar göra. Det är ju inte säkert det heller att det är membranet. Har du kollat stiften ännu? Tycker du ska göra det! Kan vara så att du har ngn liter olja på fel ställe! Kommer inte ner i helgen jag orkar inte. -Phil |
|
| nån som har hittat denna insugmembran på real oem? | |
|
Nja jag sökte för att visa min pappa en gång men kommer inte ihåg om jag hittade. Kalle hittade förresten några liter olja i stiftgroparna. Siften skulle visst vara bytta för några hundra mil sendan... hmm jovisst. -Phil |
|
|
Länk Den ska väl typ sitta ihop med den längst upp till höger i bild. -Phil |
|
Amethyst |
Okej!?? Kan nu även konstatera att felet blir MYCKET värre vid regn!?
Bilen blir så gott som okörbar.
Mvh Kalle BOOM BOOM BASS |
| Kalle hittade en hel del olja i stiftgroparna och sprickor på insugs gummina. | |
| Amethyst; hur har det gått med din bil? Har ni gjort några framsteg? | |
|
Jag får väl uppdatera åt honom. Han hade rensat bort oljan och monterat dit nya gummibälgar samt nollat bilen. Ingen skillnad. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.