AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.700

Tomgången pendlar "endast vid frikoppling?"

Sida 2 av 4
Amethyst
Hej, sorry datorn har krånglat med internet.
Har idag gjort lite allmän elspray övergång på alla kontakter under huven. hittade på den kontakten som sitter i oljefiltret, svårt att förklara men där sitter en sensor som känner av nånting förmodar jag, och ett av de två kontaktstifften där i var av och kontakten var ärjad. kan detta ha med problemet att göra?
annars har jag ju som sagt bytat en trasig luftbälg utan resultat.
märkte dock idag att om man stannar bilen när den pendlar så slutar det direkt.

Amethyst
Ska LMM kulan inuti röra sig när man skakar på den?
Sprutade den full med el spray (borttagen förståss) och kulan där inne var inte precis ren om man säger så.
Går den att mäta upp, och hur isåfall?
tog även bort den saken som sitter precis efter luftburken. Sitter en modul med ett kretskort i luftintaget. sprayade på den med. Dock har inget hjälpt än så länge. tappar snart hoppet.
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Jag är lite tråkig - jag bara håller med dina problem. Men precis som du säger så slutar pendlingen när bilen ej rullar (när den ej får så mycket luft???) Har du öppet filter?
Daniel
Visa användare
60
cbrkungen
320D Touring -11
X6 d30xdrive -15
Jag hittade denna länk där man ser insugsmembranet väldigt tydligt.
Länk

Jag bytte mitt igårkväll men jag har kvar samma ojämna tomgång när man tex. trampar ner kopplingen och rullar.
Men det var väldigt enkelt att byta: lossade de 4skruvarna till motorkåpan och tog bort ljudisoleringen. Sedan lossade jag expansionskärlet 2 plastmuttrar 10mm. Lossade även kabelhärvan som sitter på höger sida vid expansionskärlet. Tog sen bort vakumslangen som sitter på membranets högra sida & även klippset nr 10 enl.länk Länk
Sedan var det bara att lossa de 7 torxskruvarna och torka rent. Och sen ihop igen. Det tog mig ganska precis 1 timme och 10 minuter. och två små skärsår. Skriv gärna och berätta om ni hitter detta med tomgången.
Det var faktiskt en sak som blev bättre när jag bytte membranet, den rycker nästan ingenting vid lite gas när den är kall längre.

BMW FOREVER
Amethyst
Kan nu bara vara överlycklig!! Felet är borta! Vet ej vilket av de två momenten jag gjorde som var det slutgiltiga. La tomgångsmotorn i t-röd i 10min o ruskade om den. MEN en slang som hängde löst bak på motorn från ett svart rör som går förbi alla cyllar. Den var helt söndermurken. Drog väck den helt! Voila. Problem solved. Nu har jag världen underbaraste bil. (tills jag köper 4.0 motorn) Ha en underbar dag allihop för det ska jag o min 8a ha!

BOOM BOOM BASS
Kul

Kalle har du funderat över att siluett bilden i profilen är ganska lik dig?

Det där röret borde ju kanske vara anslutet till ngt. Jag kommer ner nu, sitter bara och väntar på att Luddes pappa ska ge klartecken.
Tänkte att han skulle ta min bil nästa vecka och hitta felet (mmm visst)

-Phil
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Det vore mycket taxamt med en utfrlig beskrivning p vart du hittade slangen. /Daniel
Amethyst
Beskrivning med bilder ska ordnas. inkommer snart.
/Kalle

BOOM BOOM BASS
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
OJOJOJ - "Amethysts" tips hjälpte min bil åxå!!! Efter ca. 2,5 år & ett antal besök hos aukt. BMW så går den sååå fint igen. Jag hittade vad som på min bil bara kan beskrivas som en gummiplugg som sköt ut 3-4 cm från bakkant på motorn. Den satt alltså på en mindre "pip" som sticker ut på motorn, med något slags plastskal runtom......den stora frågan är ju vad denna egentligen har för funktion????? Om jag nu täpper igen hålet så minskar tomgången något. Kan inte nå´n med kunskap förklara denna??? Vad jag förstår så tappar vi ju inga funktioner på våra bilar, tvärtom så går de nu som de ska!

Som sagts måga gånger - ett så´nt här forum är GULD värt, speciellt för oss som inte är så händiga under huven!
Underbart, ännu ett "vanligt" fel likt plastkulor och membran som slutgiltligen lösts kanske? :D

Försök fixa bilder!!

Skall kolla min snart! :)
Juhas 530i
Låter mycket intressant! Men jag var ute och tog loss kåpan som täcker motorn och hittar ingenting. Amethyst pratar om en slang medan Daniel hittade en gummiplugg. Den enda gummipluggen jag hittade sitter i plastkåpan som täcker membranet. Drog förstås loss den men då stannar motorn (visslar å drar in tjuvluft). Satte pluggen tillbaks. Hittar också ett svart rör på toppen av motorn som går från vänster till höger men har inga lösa slangar hängandes där. Sprejade också med startgas överallt utan att någonting hände. Sprejade sedan rätt in i luftburken och då dog motorn... På vilken sida av motorn sitter denna grej ni har dragit loss???Hur mycket av kåpor och allt annat vad det heter måste demonteras innan man kommer åt?
Är jätteivrig och vill lösa problemet nu!
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Juha: "Amethyst" som startade tråden beskrev mycket riktigt en murken slang. Då jag letade efter en slang fann jag inget. Förutsatt att han & jag demonterade samma "del" (till 99,99% måste vi gjort det eftersom båda bilarna blev bättre) så gissar jag på att hans plugg var murken & därför kanske mer såg ut som en slang. Så här gjorde jag: Ståendes på vänster sida av bilen tog jag loss den övre plastkåpan, inget annat behövdes tas bort. På höger sida/gavel/kortsida av motorn hittade jag "pluggen". Hur ska jag förklara; Tänk dig ungefär formen av en fingerborg som sticker ut från högersidan av motorn, högt upp, mer åt ditt håll än åt mitten av motorn & pekandes mot torpedväggen. Amethyst sa att hans gick igenom isoleringsmaterialet - det gjorde inte min, men den når precis fram till isoleringen. Om du inte ser denna så bra, jag gjorde inte det, så känn med fingrarna. Du borde hitta en gummiplugg där som liksom kommer ut ur "fingerborgen" - den drog jag ur som Amethyst sa. På min bil satt den ganska hårt & kändes först inte som om den var löstagbar. Väl ute ser den mer ut som en slang eftersom den har ett hål in mot motorn men är pluggad/stängd i den änden som pekar mot isoleringen. Kör hårt nu & skriv hit vad som händer. Hittar du den ej får vi gå vidare med bilder. Daniel
Juhas 530i
Tack för ditt svar Daniel! Jo, jag stod också på vänstra sida av bilen och hittade en gummiplugg, storleksmässigt var den ungefär 4-5 cm. Pluggen satt på ett L-format "plaströr" som går in i motorn där bak genom ett hål i kåpan till insugsmembranet. Röret med pluggen pekade mot mig och gick att vrida runt och lossa. När plaströret sen var borta gick inte motorn. Satte röret tillbaka, dock utan plugg, motorn gick men inte bra. Täpte till hålet med fingern, motorn gick som vanligt. Satte då tillbaks pluggen. Kan det vara samma del vi pratar om?

Mvh,
Juha
Juhas 530i
Jag får undersöka vidare i morgon när det blir dagsljus igen. Återkommer.
Amethyst
Hej alla som försöker fixa sina bilar med "mitt trolleri" tror att det endast hjälper för just det felet som jag och Propeller hade. Vet ju inte om Juhas 530i har det med. Propeller beskriver pluggen/slangen så bra man bara kan med ord, läser ni vad vi två skrivit tillsammans så måste ni hitta den.
Jag blev väldigt glad då Propellers bil fungerade även den, då jag var lite tveksam till att det var pluggen/slangen och inte min rengöring av tomgångsmotorn, men då han hade bytt den så var jag ganska säker men nu är jag och propeller väldigt glada för våra bilar.

Mvh Kalle

BOOM BOOM BASS
Amethyst
Hej alla som försöker fixa sina bilar med "mitt trolleri" tror att det endast hjälper för just det felet som jag och Propeller hade. Vet ju inte om Juhas 530i har det med. Propeller beskriver pluggen/slangen så bra man bara kan med ord, läser ni vad vi två skrivit tillsammans så måste ni hitta den.
Jag blev väldigt glad då Propellers bil fungerade även den, då jag var lite tveksam till att det var pluggen/slangen och inte min rengöring av tomgångsmotorn, men då han hade bytt den så var jag ganska säker men nu är jag och propeller väldigt glada för våra bilar.

Mvh Kalle

BOOM BOOM BASS
Amethyst
CP DATOR!

BOOM BOOM BASS
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Amethyst: Jag tror nog Juhas 530i dras med samma problem. Han var den första som jag sett med dessa symptom, kanske var det så mycket som ett år se´n jag läste om den bilen. Eftersom jag hade mitt problem så länge så dammsög jag forumet efter likartade. Så Juha kan nog bli tredje medlemmen i denna ovanliga sekt :-)
Se´n dök du upp......*** vilken tur! Att du bara drog loss slangen alltså......

Juha: Jag tycker inte det låter som om du träffat rätt.....såvida inte det finns skillnader på dessa delar av motorn.....men min plugg satt inte på något vinklat rör utan pekade rakt ut mot torpedväggen. Som sagt så är jag inget bra på meka, vet ej vart insugsmembranet finns men jag tror inte att jag var vid "kåpan till insugsmembranet" & rotade. Leta vidare!
Propeller/Daniel
Amethyst
Kan tillägga att det från min "plugg" satt en slang ca 25cm lång, Såg ut att ha varit fäst nån stans men hittade inget tom plats för den och tog ju som bekant bort den.

BOOM BOOM BASS
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Var på verkstaden nu på morgonen för att fråga lite om pluggen. Meken var stressad men visste direkt vart ifrån jag tagit pluggen. Säkert sitter de & läser här ibland. "Det du gör är att du nu släpper in tjuvluft i motorn, du sätter alla värden (lambda, avgas) ur spel". Gör det nå´t frågade jag - "nej, troligtvis inte". Fick inget svar på varför bilen inte går bra med pluggen, och det var väntat. Ej heller vad pluggen har för faktisk funktion; "för att släppa in tjuvluft". Då undrar man ju varför man kan behöva göra det............Det verkar åxå som att det kan skilja mellan bilar här....så JUHA 530i - kanske har du hittat "pluggen"....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.