|
Sida 8 av 14
|
|
|---|---|
|
Från 330-s60t5 Till att köra bakhjulsdrivet?! i snö? haha åter till frågan den va mer intressant istället :) |
|
|
År 2000 sålde jag min 320 iA Coupe och köpte en Audi A4. Inge av bilarna hade några elektroniska hjälpmedel förutom ABS. Jag måste säga att jag tyckte BMWn var mer lättkörd i stan än AUDIn. Skulle man svänga efter att ha stått still vid ett rödljus så gick det bara rätt fram pga av att bilen tappade styrförmågan pga att framhjulen spann. Gjorde man samma sak i BMWn kände man på en gång att man spann i ryggslutet vilket gjorde att man lättade lite på gasen och styrde emot. I Audin kände du inte hjulspinnet på samma sätt. Det gick så långt att jag sålde Audin för att jag inte gillade uppträdandet i halka. BMWn å andra sidan hade jag satt i diket vintern innan på den ökända Nynäsvägen pga av halka. Jag gick igenom 2st 90 graders kurvor över järnvägen nära Nynäshamn och skulle gasa ut på rakan. Idag är denna raka ombyggd för er som känner igen var det är. Jag körde i 30 pga blixthalka genom dessa kurvor och när jag sedan gasade växlade automatlådan ner och jag fick ett helt överaskande kast på 45 grader. Jag parerade emot och kände efter ett par returkast att detta löser sig. Tyvärr upptäckte jag samtidigt att jag har möte vilket gjorde att jag valde att sätta bilen i diket istället för att frontalkrocka. Dessa kast hade jag aldrig fått i AUDIn. Trots detta föredrar jag ändå bakhjulsdriften för jag gillar att kunna ha styrförmågan vid hjulspinn. Nu för tiden med alla hjälpmedel suddas dessa gränser ut. rwd och fwd har kommit varandra mycket närmare i körkänslan då de flesta biltillverkare försöker få bilarna understyrda även om det är nära det neutrala som i BMWs fall. Vad är det jag försöker säga. Jo, jag förstår "båda sidor" i diskutionen ovan. Men jag anser att det inte är så lätt att säga vare sig det ena eller det andra. På landsväg anser jag att framhjulsdrift är det säkraste för det flesta förare. I stan handlar det mer om körsätt. För de flesta förare är det nog hugget som stucket om bilen har bra antisladd. Det som passar mig och min körstil bäst anser jag är det bakhjulsdrivna. Men därmed inte sagt att det är bästa för alla. /Fredrik Swärd |
|
|
Sward. Ett lysande inlägg. Visst har framkrafset vissa nackdelar, t ex. att det kan vara lite klurigt med styrgreppet om man har bråttom iväg genom en korsning. Men som vanligt så handlar det minst lika mycket om att behärska sitt fordon och dess egenheter. Har man bråttom iväg i en korsning med en bakhjulsdriven så har man mindre problem med styrgreppet, även om det inte håller i i det oändliga. Å andra sidan så torde man ha andra problem att tampas med, en yster bakända kanske.... Vad är säkrast och roligast...? Ja det kan nog variera från gång till gång beroende på omständigheter och förarens erfarenhet. Sen är det ju så att det som i vissa fall kan bli en risk eller problem på den bakhjulsdrivna bilen, mycket väl kan vara en användbar möjlighet för den mer drivne föraren. Alltså att utnyttja rumpans ysterhet till att få bilen dit man vill. Men det är inte alltid det samma som det säkraste körsättet, snarare väldigt sällan... Likaså så kan den framhjulsdrivna bilens egenheter utnyttjas i samma syfte, att få bilen att göra som man vill. Teknikerna är lite olika men det går om man är lite erfaren och bilen välbalanserad. Alla framhjulsdrivna är inte utrustade med grav understyrning i alla situationer. Däremot så konstrueras de flesta normala bilar för att ha en lätt understyrd karraktär i de flesta situationer, alltså även de bakhjulsdrivna. Just därför att forskning och studire visat att det är det säkraste beteendet i de flesta fallen. Ditt exempel på dikeskörningen är lysande även den, och jag håller med dig, du hade sannolikt inte fått dessa kast med en framhjulsdriven bil. Hur som helst, kör man över sin egen eller bilens förmåga i förhållande till omständigheter och väglag, så spelar det ingen roll om det är bak- fram- eller fyrkrafs, med eller utan allt vad antisladdsystem och annat som finns. Man hamnar i diket lik förbannat..... Dr Tinnitus |
|
|
Bara för att ge ett exempel. När jag hadde ny hämtat ut min förra 530 åkte en kopis med och han frågar om det inte var obehaglit med bwd. Ja du får avgöra själv och sen matade jag full gas från 30km/h till 180 km/h. Det var absolut till rödmarkeringen på varje växel. Det enda som hände var att antisladd lampan lös ibland inte den minsta tendens till sladd. Det är inte bara dsc förtjänst utan även bilens konstruktion. Skulle inte funka lika bra på en gammal 740 men samma dsc sytem, den skulle förmodligen stå still och bara hakka sig fram. Vad däremot en fwd bil kan råka ut för är att bakarslet släpper vid snabba gasuppsläpp. Inte speciellt trevligt det heller. mh Länk |
|
|
Mattias. Du om någon måste väl ha växlat ner (till ex. 2:an) med en bakhjulsdriven bil på jättehal gata? Vad som händer då är att bakhjulen "låser" pga. motorbromsen och bilen får sladd. Då spelar det ingen roll om man har ASC, DSC eller CBC. Samma symptom borde ett gasuppsläpp ge, fast inte lika tydligt. Detta händer inte på en fwd. Flåklypa |
|
|
Flåklypa: Det stämmer menade mer på landsväg med snabba gasuppsläpp. Är det isgata far naturligtvis inte bmw framåt så mycke heller. Nu var det packad snö jag menade. mh Länk |
|
|
Föressten lycka till med uppgraderingen. Nu får du prova mot nya 330 istället. Eller så kommer du upp till piteå så kan vi prova mot min 530. Lagom repa för att köra in den. mh Länk |
|
|
Det låter riktigt långsökt att bakvagnen på en fwd skulle släppa vid snabba gasuppsläpp. Jag kan inte se att det skall vara någon större skillnad mot rwd. Det en fwd förlorar i vikt över bakhjulen tar den igen på att den inte driver med dom. Flåklypa |
|
|
Tack. Jag ser faktiskt fram emot Tisdag. Apropå 330. Jag åkte med i kompisens M3 e46 cab till BMW-träffen idag och Hutz på forumet hade sin 330. På vägen dit blev det såklart en liten batalj och alla tre blev förvånade över hur väl 330in svarar upp mot M3:an. Visst, M3:an var lite snabbare men inte alls så mycket som någon av oss kunde tro. Flåklypa |
|
|
Se där blir inte helt förvånad en kompis har köpt en 94 M3 riktigt jämt först då vi närmade oss högre hastigheter jag började halka efter lite.Du får kanske köra mot en M3 istället efter uppg. Det släpper inte om man kör rakt fram och släpper gasen. Brukar praktisera det med min Nissan Kubistar då jag tar kurvor. mh Länk |
|
|
:-) Flåklypa |
|
|
Mattias, är det nya motorn i din 530? Ang gasuppsläpp på FWD bilar så har jag provocerat fram någon mindre sladd i rondeller med vår förra volvo 850. På landsvägen kan jag inte säga att jag upp levt något sådant som mattias beskriver. |
|
|
Det mattias säger om gasuppsläpp på framhjulsdrivna bilar stämmer i princip. Men det handlar mer om att de har en "tendens" att vandra lite utåt med bakvagnen om man släpper upp gasen och motorbromsar in i en kurva på halt underlag. Vissa bilar uppvisar mer än andra av detta beteende, som i de allra flesta fallen inte blir allvarligare än att bilen styr lite bättre in i kurvan. Men vissa bilar kan vara mer kinkiga på däcksval och med fel däck kanske närma sig det lynniga. Detta beror helt enkelt på fysik och den inbyggda fordonsdynamiken och kallas lastväxelreaktioner. Framhjulsdrivna bilar konstrueras för att uppvisa ett säkert beteende i dessa situationer. Men om man är dumdristig eller med vilje provocerar så kan det bli spännande. Eller så kan man som erfaren förare utnyttja detta till att få bilen att göra som man vil genom kurvor, t ex. hänga ut rumpan så att man kunde tro att det var bakhjulsdrivet... Kör man som en stolle i hög fart på landsväg och tokar sig i kurvorna så kan det ge sig till känna även på ren asfalt blöt som torr. Men kör man på det viset så spelar det mindre roll i vilken ände bilen driver i för man riskerar ändå att få stifta bekantskap med resp. bils mindre bra egenskaper. Dr Tinnitus |
|
|
jaken: Japp 258hk känner igen större skillnad mot den förra beror nog på att denna går tystare. mh Länk |
|
|
Flåklypa>> lycka till imorgon med trimningent! Har mejlat mobnr till dig! T4 -99 |
|
|
Flåklypa: ASC+t och DSC hjälper till även vid burdusa nedväxlingar med motorbroms som följd. Elektroniken reglerar helt enkelt genom att ge gas så inte drivhjulen tillåts låsa sig. Bakhjulsdrift kontra framhjulsdrift har varit ett ständigt trätoämne bland bilägare. Jag anser framhjulsdrift ha sina största fördelar vid tillverkningsprocessen. Det är mycket billigare för bilproducenterna att tillverka framhjulsdrivna bilar. Drivpaketet kan monteras i en ram som sedan bultas fast i karossen. Snabbt och effektivt. Gällande diskussionen kring körning på vinterväglag anser jag att den förare som försätter drivhjulen i spinn har gjort bort sig. Utan hjulspinn är det ingen större skillnad på fram- kontra bakhjulsdrift, bortsett från den bättre balansen i den bakhjulsdrivna bilen. Med alla elektroniska livlinor som finns i dages bilar går det inte att klanta sig som förare och få hjulspinn på bilen. Således är det ingen större skillnad att köra fram- eller bakhjulsdrivet. Nackdelarna med framhjulsdrift är många. Biltillverkarna är dock väldigt tystlåtna kring detta och använder istället säkerhet som argument för framhjulsdriften. Att den verkliga orsaken till framhjulsdrift är produktionsekonomiska är det heller inget biltillverkarna pratar högt om. Framhjulsdrivna bilar är: -...ofta försedda med tvärställda motorer, vilket ger höga servicekostnader pga åtkomsten -...dåliga dragbilar då drivhjulen får dåligt fäste -...klumpiga att vända med då de styrande hjulen inte tillåts vrida tillräckligt -...drabbade av momentstyrning, eftersom kraften från de drivande hjulen känns i ratten -...ogynnsamma sett ur däckslitage-synpunkt, eftersom framdäcken både driver, bromsar och styr -...pga viktförskjutningen oförmögna att hantera hög motoreffekt. Men som sagt, de är billiga att producera... |
|
|
Äntligen ett vettit inlägg. mh Länk |
|
|
Ja, visst gjorde bäste herr bjoerck ett bra inlägg, men..... Lite väl generaliserande skulle jag vilja påstå, samt inte helt sant heller i alla påståenden. Nya bilar med alla hängslen och livremma som kan väljas till är bra på att rädda de dumdristiga ur farliga situationer, men de kan inte trolla. Det är svårt att gasa på så det blir hjulspinn ja, men det går att få sladd och även om systemet nu hejdar en sladd från att bli för yvig så kanske det ändå inte finns plats nog för att hålla sig på vägen. Men visst är systemen i stort sett mycket dugliga, men kan även ge en falsk trygghet för de som tror att inget kan gå fel för de har dessa system. Ärligt talat så tror jag inte att prisskillnaden idag är så väldigt stor mellan att bygga fwd eller rwd. I vissa fall kanske det kan vara dyrare med fwd t om. Med fwd så slår man istället andra flugor i en smäll. Man får större möjlighet att få till större kupeutrymme samtidigt som det kanske kan spara lite slantar. Sen gäller fortfarande det jag skrev tidigare om fordonsdynamiken och vinterväglag, alltså att fwd har många fördelar i det läget över rwd, men även en och annan nackdel. För vardagskörning på allmänna vägar så är det väl i princip riktigt att säga att den som gasar så att drivhjulen går i spinn har misslyckats. Men på tävling så är det ju andra bullar som gäller. Och även tävlingen kan visa att fwd i många fall har fördelar över rwd på dåliga underlag. Se bara hur framhjulsdrift härjade i rally under många år och gjorde liver väldigt surt för allt vad rwd hette. SAAB vann massor av tävlingar under många år med fwd och smiskade rwd på banorna. Samma sak i det mindre fashionabla folkrace eller backtävlingar. Dessutom med gott om effekt på framhjulen, vilket alltså inte skulle vara möjligt....? fwd är inte automatiskt sämre åtkomlighet och dyrare sevicekostnader. Det kan mycket väl vara mer åtkommligt med fwd, det beror nog snarare mer på hur bra man har designat och packat paketen. Likaså kan det i många fall vara billigare att göra vissa saker på fwd därför att det kan vara lättare att lyfta ner hela paketet och då blir allt åtkomligt lättare. Det är alltså inget säkert åt nåt håll här utan beror ofta mer på hur smarta konstruktörerna varit, än om det är fwd eller rwd. Som dragbil så kan givetvis fwd lättare få problem med greppet, men å andra sidan så är de ofta väldigt bra dragbilar just för att de driver fram och därmed går stadigare då de just drar i hela ekipaget än puttar på mitt i ekipaget. Men inget är någon garanti för det finns väldigt bra dragbilar och dåliga dragbilar i båda lägren. När det gäller att vända så är det inte heller så lätt att såga de framhjulsdrivna. Vissa rwd bilar har sämre vändradie än likvärdigt stora fwd. T ex. så hade den gamla Citroen paddan en sanslöst tight vändradie trots väldigt stort axelavstånd. Annars är ju gamla Volvo 240 ena rediga svängarkungar trots ganska stor bil. Momentstyrningen är ett elände som är svårt att hålla i shack på fwd så är det bara. Några klarar det bra andra uruselt, men rwd är ju befriade från det problemet. Alltså, inget är så där busenkelt om man börjar gräva lite i det. Vi kan göra en jämförelse på bjoercks resonemang. Han sa alltså att man fixade till fwd för att få ner kostnaderna i första hand och undermeningen kan inte vara annat än att fwd inte är så bra, men billigt!? Ok, men om vi då kikar på en annan uppfinning. McPhearson var en klurgubbe som uppfann en ny variant på framvagn, just för att det skulle vara just billigt att producera och snabbt och lätt att montera på bandet. Denna framvagnstyp såg ljuset i slutet av 40talet och satt på alla billiga små skitbilar efter några år. Det var alltså en billig enkel historia som inte hade minsta ambitioner att vara nåt exklusivt eller för prestandabilar eller tänkt för bilar med väldigt bra väghållning. Har ni hört talas om BMW M3, vad har de för framvagn, har de bra väghållning....? Dr Tinnitus |
|
|
Bättre att knuffa en bil genom kurvan än dra den. mh Länk |
|
|
Min förra 328 gav inte gas när den började slira vid nedväxling, det var då jag upptäckte problemet. Kompisens 330i går jättebra vid jämn hastighet, men när man ger gas så märks det tydligt vilka hjul som driver trots DSC. Nu är det inte många timmar kvar innan det är avfärd till Sthlm. Jag har ännu inte kollat mailen, men jag meddelar när jag blir klar och åker mot Uppsala. Nockenwelle och Sotam, vill ni ses så är det helt ok för mig.....vore kul att skrapa ihop en 540 eller M3 också. :-) Flåklypa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.