AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
42.224

Sanningens ögonblick...330 vs S60 T5

Sida 1 av 14
Det har varit oändliga diskussioner hurvida den ena modellen är snabbare än den andra och nu har det fallit sig så att jag har en s60 T5 och en god vän har en 330iM (Hutz75 här på forumet).
Ikväll ska vi ut och jämföra, tanken är att köra rullande från typ 100km/h och upp. Ingen av oss är några rödljusfantaster.

Hur tror ni utgången blir, själv tror jag att det blir ruggigt jämnt!

Flåklypa
Jag tror 330. Annars är din vän kass ;)

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag är rädd att S60n nog kommer att klara sig bäst, dock med 330n i hasorna!

/Masten

En Z-träff utan Masten är som en tvättsvamp utan schampo - Torr och trist :)
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
<-- pessimist ;)

/Masten

Flåklypa: Jag vet utgången och har skrivit den massor med gånger. En god vän har som sagt en S60 t5.
Men det skall bli intressant att se vad ni kommer fram till.

De är dock väldigt jämnt som sagt.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Ni gjorde väl ett liknande test med aeron? Då med jämt resultat. Men jag tror S60T5 är strået vassare än aeron så jag sätter mina kulor på Vovlon :)
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Ingen som har filmkamera :)
Aeron och 330in var helt jämna till 200km/h, sen körde vi inte längre.

Flåklypa
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Tror tyvärr också volvon...men trösta dig med att BMW:n har alla andra fördelar på sin sida som bakhjulsdrift, design osv :)
Hehe, de tror jag inte Flåklypa tröstar sig med då de är han som kör t5.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Flåklypa:
Vilken årsmodell har du? Är båda manuella? Tippar på att det blir jämnt...

Äntligen någon som tar tag i saken och går ut och jämför. Tummen upp!

(synd att ni inte bor närmare för då kanske en T4 också hade kunnat dyka upp.. ;)

T4 -99
Ska bli intressant...

Är det 250 hk i S60n?

/ Joakim

Länk
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Japp, 250hk i s60in...

Eftersom vi har en t5a i familjen måste jag väl hålla på volvon=)
Kommer nog inte vara nåra större skillnader.
Hu
149
Hutz1975
335i E91 -07
Ja då var det avgjort!

Lite info först:
Volvo S60 t5-03, manuell, 9000 mil och 250 hk.
BMW 330i-01, manuell, 7800 mil och 231 hk.

Jag hade 1/3 tank 98 oktan, vet att flåklypa kör med 98 oktan, men med hur mycket i tanken visste jag ej! (S60 T5)

Som sagt med hans gamla 9-5 AERO 230 hk var det precis jämt skägg, förutom vid segdragning, men de spelar ju ingen roll för man kör ju på den växel som lämpar sig bäst för hastigheten!

Först körde vi 100 och uppåt, (treans växel) vi fick tyvärr bromsa vid 230 p.g.a en massa bilar!
Sen körde vi 50 och uppåt (tvåans växel) vi fick tyvärr bromsa även där vid runt 230 p.g.a E4:an hade för många laglydiga bilister!

Resultatet:

På den tredje tutningen av flåklypa (S60 T5) så gav jag fullt, ska jag vara ärlig så tjuvstartade jag en aning, men jag kom som väntat iväg fortare än honom, MEN när hans turbin fått upp farten, och det var när min mätare visade ca 140, då var han precis jämsides, vi fortsatte upp till 230 som sagt, och då var hans bakljus ca 30 meter ifrån mina framljus!
Kan tillägga att jag drar min bil till ca 6300rpm samt med så snabba växlingar som går, jag såg på flåklypas bil att vi växlar vid ganska lika fart!
Sen provade vi 50 till 230, då kom jag iväg fortare i starten igen, (utan tjuvstart) men samma visa där, vid ca 85 på min mätare så var han bredvid, kan tillägga att hans framljus aldrig var längre bak än mina bakljus vid båda testerna, så vid ca 230 var han 30 meter före mig igen!
Kan oxå tillägga att jag la mig i baksuget vid första testen, och även då så tog jag inte in på honom, snarare tvärtom med några ynkliga metrar!

Vad säger man, nu ska jag inte skriva en uppsats om fördelar och nackdelar om de olika bilarna, de enda jag kan säga är att jag kör BMW för att en roligare bil går inte att få i denna prisklass, MEN detta var ett ärligt race, och jag känner mej slagen!

Nu vet jag oxå att alla BMW älskare kommer att dra upp alla möjliga test som är till BMW:ns fördel!
MEN DETTA ÄR FAKTUM, tyvärr!!!

Kan oxå tillägga att klockat min bil 100-200 mätarfart, de gick på 17,3 sekunder, som jag tror är normalt, detta säger jag bara för att folk inte ska börja klaga på att min bil är en minus vs plusbil osv!

De kanske låter som att jag inte gillar min bil i detta inlägg, men så är det DEFINITIVT INTE!
Dessa 19 extra hästarna i Volvon gjorde sitt!

Mvh/ Peter
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Vad väger Volvon->Bmw:n???

mvh
Hu
149
Hutz1975
335i E91 -07
Enligt Alla bilar 2003-2004 så väger BMW:n 1540 och Volvon 1610, men enligt flåklypa så vägde hans bil 1490 vid invägningen hos bilprovningen, halv tank, när den importerades för några veckor sedan!
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Japp. Trodde också på Volvo:n. Den har ju Turbo, de gör ju sitt.

Men om jag fick välja mellan dessa bilar skulle jag definitivt valt BMW. Att vara snabbast är ju inte så hinla viktigt, spelar ingen roll om du skulle dra Volvo:n, det finns alltid nån som piskar dej ändå. En risig gammal söndertrimmad Volvo 240 som drar om din fina 330.

Jag tror väldigt många väljer BMW just på grund av de fina egenskaperna den har i helheten. Låt säga en 330, den har både komfort och snabbhet, både i lagom mängd. Någonting som lockar många människor.

Som sagt 1490kg på bilprovningens våg med nästintill halvtank. Nu hade jag 1/4 bensin i tanken. Jag tycker att Hutz beskrivning var talande. T5:an är något starkare över hela registret, ingen förnedring men en ganska tydlig frånåkning ändå.

I slutet på månaden blir det steg 3 från MTE.

Flåklypa
I mina ögon är BMW:n en roligare bil att köra med bakhjulsdriften och balansen i chassiet, dessutom ger den ett gedignare intryck i kupén. Jag var nära att köpa en sådan innan jag hittade den här T5:an, som också har många bra kvaliteter varav prestanda visade sig vara en av dom. :-)

Flåklypa
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Vad var det jag sa! :D

/Masten

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Det lär bli fart i S60:in med steg 3 :) Då får du leta upp någon M3 som vill testa nästa gång ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.