AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
42.228

Sanningens ögonblick...330 vs S60 T5

Sida 6 av 14
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Körde två vintrar med min 540iAT (E39) på dubbfria 235/45-17 och upplevde aldrig några problem. Visst nere i Skåne har vi inte 3 meter snö så ofta men vi har snö, slask, regn, blankis om vartannat. Körde senaste vintern framhjulsdrivet med dubbfritt 205/55-16 och jag skulle säga att 540 varken var sämre eller bättre. En viss skillnad hur bilarna beter sig men inget radikalt...

___
//Ulf
Vad jag framförallt störde mig på med fwd var den konstanta understyrningen. Kör ganska mycket och det är halt 7 mån så man blev alltid riktigt less innan vintern var över. Nu kommer man sig betydligt fortare genom rondeller och korsningar.

mh Länk
Det är den konstanta understyrningen jag uppskattar på vinterväg. Jag vill inte ha en bil som pendlar mellan över och understyrning. På sommaren är dock rwd bättre och roligare hela tiden.

Flåklypa
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Flåklypa, en sak är säker att om man pratar om begagnad bil så får man ingenting för pengarna om man ska köpa Volvo för tex 100000kr jämfört med BMW, på nybilssidan är det annorlunda, men nyare Volvobilar har blivit såpass dyra endå relativt sett i förhållande till sina egna tidigare prissättningar. Visst är steget ganska stort mellan Volvo S60 T5 och BMW330i, precis som du märkt och därför kanske valt S60T5, men då Volvo bilarna har ökat en hel del i pris på de senare åren, (mer än BMW som ofta nästan håller kvar priset då nyare modeller lanseras) så tycker inte jag iallfall att man får speciellt mer för pengarna. Hur som helst kommer jag personligen aldrig köpa en ny bil, (om inte tjänstebil kommer att erbjudas då förstås) och då finns det absolut ingen anledning till att välja Volvo. Även om Volvo, Saab, Skoda, mfl är riktigt bra bilar så känner nog inte så många ett sug efter dem i efterhand, jag menar har man sålt dem längtar man kanske inte så mycket efter dem och känner saknad. Det gör väldigt många som har ägt och kört Bmw, tyvärr inte jag eftersom man aldrig sålt någon Bmw. JAg vet flertalet som har "hankat" sig fram med Volvo och Saab bilar och deras kommentarer har varit ja jag har köpt ny bil, just det NY BIL det är det enda de kan säga, varje gång samma sak titta ny bil men hur bra är den då? ingen kommentar. En av dessa personer köpte sin första BMW, en 545i-04 och lär inte byta till något annat märke för han har insett. Men visst är det löjligt att tro att man köpt en dräparbil med prestanda som en Ferrari eller liknande, rent ut sagt pinsamt. Vill man få ut mer av livet är BMW ett bra alternativ som inte kräver att man måste sälja hus och alla ägodelar för att kunna njuta, BMW är var mans vardag idag och det är otroligt att en så vanlig (massproducerad bil) kan ge något så speciellt tillbaka.
Hu
149
Hutz1975
335i E91 -07
Måste hålla med "Frifart" till fullo!
Så du Flåklypa ta din understyrda svensson bil o njut på ditt sätt, om du mot all förmodan kan de...
O sen får du ju ändå stryk av 330:isar, både enligt "vissa" tester samt enligt många här på forumet...
Bmw har bäst kvalitet, alltid billigast, alltid säkrast, alltid snabbast, alltid till det bästa priset, bmw är allt. Det perfekta som ingen annan kan slå!

*ironisk*
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Snabel vad bra att du också har insett, men du glömde att Bmw är den bästa "snabelförlängaren" också :-)
Hutz?`skojjar du eller? läste sidan 1 nyss

Haha!! annars var det en fin vändning!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Är väl inte första gången någon hoppar direkt in på sista sidan och ger genomtänkta kommentarer...

___
//Ulf
Hu
149
Hutz1975
335i E91 -07
Nä inte sista heller!

Flåklypa är en kompis!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Föll på eget grepp ;-)

___
//Ulf
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Snabel>>"Bmw har bäst kvalitet"

Ja tjenare!

mvh
Det största problemet med bakjulsdriften var att man inte visste om man kom iväg, det var alltid en chansning när man skulle in i en hårt trafikerad rondell där bilarna strömmar förbi mellan 7 och 9 varje morgon.

Bor man i Norrbotten och har vinter på riktigt 4-5 månader om året så är bakhjulsdrift det sämsta alternativet, framhjulsdrift bättre och AWD givetvis överlägset bäst. Att köra bakhjulsdriven BMW på ishala vägar är som att sportdyka i bottenviken (i princip ingen sikt), hela poängen går liksom förlorad. På sommaren är det en annan sak, men jag har inte plats för två bilar, en för varje säsong.
Dutta, jag hoppas att du vet vad "ironi" är för något. :-)
dali: Kanske stämde med gamla bmw men definitivt inte med nyare.

mh Länk
Oavsett hur sofistikerat antisladdsystem man har så är det svårt att lura naturlagarna. Dock är det milsvid skillnad på dagens bakhjulsdrivna bilar och de utan hjälpsystem.

Flåklypa
mattias h: jag hade en 330i från -01.
jo
45
johnmm
318 -00
Har kört min kärra snart 6år i Norrbotten. Det kan vara lite svårt att få fäste vid trafikljus där snön/isen blivit blankpolerad, annars inga som helst problem med bakhjulsdriften.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Kul att ni kom till skott och genomförde ett test live, och att det återges nyktert och ärligt.

Det blir ju lite mer "moget" och informativt än den vanliga sörjan av subjektiva påståenden dränkt i märkesfanatism utan större koppling eller eller erfarenhet till verkligheten....

Sen vill jag kommentera detta med fram- kontra bakhjulsdrift.

Båda dessa drivsätt har sina för och nackdelar, så långt är allt enkelt. Men att sen påstå att det ena är bättre än det andra är nästan inte möjligt, ja inte med mer än att man preciserar sig lite mer. För vad anser man är bra, säkert eller bara kul? Vad är kriterierna och vem avgör det hela? En kille på 18-22 som tycker det är ballt att sladda och fara fram som en stolle, eller en på 30-55 med lång erfarenhet och som ser till både passiv och aktiv säkerhet m.m.?

Personligen så har jag inga problem att hantera en bakhjulsdriven bil under alla förhållanden och körsätt, inte heller en framhjulsdriven. Vi ska även minnas att det är stor skillnad mellan balans och uppförande även inom de bakhjulsdrivna liksom de framhjulsdrivna.

På vanlig körning där jag bara vill att det skall avverkas mil på ett stabilt avslappnat tryggt och säkert sätt på dåligt väglag eller vinterföre, så väljer jag utan att tveka en bra framhjulsdriven före en bra bakhjulsdriven. Helt enkelt för att den framhjulsdrivna i dessa avseenden generellt sett alltid är bättre. Den som påstår tvärt om torde inte ha varit med länge med körkortet i fickan eller är blind för verkligheten...

Ska jag däremot smiska på och ha kul så är den trevlig bakhjulsdriven kanske det första valet, även om det går att ha väldigt kul och köra väldigt fort även med en framhjulsdriven, ja en bakhjulsdriven är inte automatiskt snabbare.

Såg att några gjorde jämförelse mellan fram- och bakhjulsdrift unde romkörning och över mittsträng, och jag måste nog säga att det var de mest korkade jämförelserna jag läst på länge...

I det bakhjulsdrivna fallet så skulle det inte vara minsta problem med att tassa över mittsträngen utan gastpådrag för att sen väl på andra sidan kunna ge gas och åka om utan minsta problem. Medans man om man höll fullt över mittsträngen med en framhjulsdriven så skulle hela bilen sticka i sidled och hamna i diket...!?

Är det någon som ser idiotin i ovanstående jämförelse...?

Varför måste man hålla fullt över mittsträngen med framkrafs, men inte med bakkrafs? I mina ögon så är det ju ett klart bevis på den bakhjulsdrivnas brister i dessa situationer, när man alltså måste/bör rulla över mittsträngen utan gaspådrag för att det inte ska bli cirkus...

Sen är ju påståendet om att den framhjulsdrivna med gaspådrag över mittsträngen skulle sticka så allvarligt i sidled att man skulle riskera att hamna i diket rena sagorna. Fakta är att om vi har två bilar utan minsta antispin eller annat, en bakkrafs och en framkrafs, och sen håller järnet över en mittsträng under omkörning så går garanterat den framhjulsdrivna lugnare rakare stabilare och säkrare och mest lättkontrollerat över mittsträngen. Detta är mina erfarenheter efter minst 150 000 mils bilkörning under alla förhållanden och med fordon av alla möjliga slag.

Jag har svårt att tro att en 18-22 års killes hyllningar till bakhjulsdriften, eller sågning av framhjulsdriften väger tyngre i sammanhanget....

Dr Tinnitus
DrTinnitus: du måste ha en väldigt stor erfarenhet av vinterkörning trots din ålder på 18 år.eller så har du missat i profilen.

Har kört bil i 14 år ungefär 5000 mil om året så mina åsikter om framhjulsd kontra bakhjulsd är inget jag sitter och hittar på.Sen är det ingen som har sakt att gamla bakhjulsdrivna är bättre utan med dagens nya system.

mh Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.