AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
42.229

Sanningens ögonblick...330 vs S60 T5

Sida 5 av 14
Filma gärna om ni gör det!! sen får väll besserwissarna gnälla om framkraffs eller turbo fusk hur mycket dom vill :)

Men jag vill se :D
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jag oxå :D
Det låter ypperligt. Isf saknas det bara en M3 eller något liknande....och minst en filmkamera. Den 21:a är det som gäller.
Jag kan redan nu lägga en ursäkt. ;-)
Bilen behöver en tids körning för att adaptera sig efter de nya uppgraderingarna och ge full effekt.

Flåklypa
Ma
106
Markus_M
BMW 323i Coupe -00
Vem vill åka volvo när det finns BMW?

BMW, när du älskar att köra!
Markus. Om man vill slippa rosten kanske? :-)

Flåklypa
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Hellre en skönhet som är missfärgad än ett missfoster utan brister. En volvo är och förblir en volvo så är det bara, även om de försöker efter bästa förmåga så har de låååångt kvar för att
kunna locka med alla korten i kortleken. Det är en bra bil, inget snack om det men betänk uttrycket "Du är en bra/fin person,.......men tyvärr attraherar du inte mig"
Attraktion har ju sällan med logik eller kvalitet att göra utan är en högst subjektiv känsla och kan därför inte heller utgöra grund för vad som är bra, dåligt eller bättre/sämre än andra alternativ... ;)

T4 -99
Om man är less på att antispinnsystemet lyser som en hjulgran från Oktober till April varje år så byter man från BMW till Volvo. Ska man ha en BMW så ska den ha mycket att köra med och då är den värdelös på vintern ... åtminstone om man har riktigt vinter. Fyrhjulsdrivna BMW är inte värda pengarna om man jämför med konkurrenterna.
svintoleffe
Ni som gnäller på att bmw inte går o åka på vintern, ni måste ju sittra med fullgas hela tiden på bilen.

Det är ju inga som helst problem att åka med en bmw, även fast att det är mycket snö.

Det är bara o ta det lungt med högerfoten

Länk Bimmern
MVH Leffe
Den BMW 523 iT jag hade förut var den absolut bästa vinterbil jag någonsin kört. Perfekt balanserad, suveränt antispinnsystem samt smala dubbade kvalitetsdäckm gjorde färden både snabb och säker. Dessutom är BMW en av få bilar som är roliga att köra vintertid.

I titeln "Bästa framhjulsdrivna vinterbil "går priset till Alfa 156. Välbalanserad med dragning åt det överstyrda hållet.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Den bästa vinterbilen jag kört är 535an hemma med diffspärr, snacka om att tugga sig fram, med färska Nokian Hakkapelitta
är den oslagbar, tappar aldrig fästet, bättre än alla volvobilar jag kört som varit 2-hjulsdrivna.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Sen att den 520E28 som jag rattade tidigare var värdelös är en annan historia.
Frifart.
BMW är en bättre bil i de flesta avseenden om man jämför liknande årsmodell och motoralternativ.
Volvo är i mina ögon ofta en bättre bil än BMW om man jämför vad man får för en given summa pengar.
Oftast när jag handlar bil har jag en given summa pengar att handla för, vilket är synd. Jag hade önskat att jag var ekonomiskt oberoende, då hade det blivit en Porsche.

Utvecklingen går framåt och vad som en gång var "state of the art" och status kan idag vara hopplöst gammalt och skrotfärdigt. Detta händer även bilar med blå-vit propeller på huven.

Flåklypa
När det gäller vinterkörning och BMW så tycker jag dom fungerar riktigt bra vid aktiv körning. På långresan är dom inte riktigt lika förtroendeingivande, även om dom blivit bättre. Speciellt obehagligt kan det bli vid omkörningar.
Man kan inte trolla bort att bilen är bakhjulsdriven.

Flåklypa
Flåklypa: Jag tycker verkligen BMW lyckats trolla bort att bilen är bakhjulsdriven i halka. ASC+t samt DSC heter hokus-pokuset.

Personligen tycker jag inte framhjulsdrift är ett dugg bättre i halka. Framtunga bilar blir jobbigt understyrda i halka. Nästan alla framhjulsdrivna bilar är framtunga. BMW är helt neutrala i balansen. Pröva att på en hal väg svänga hårt med konstant gas med en neutralt balanserad bil, som BMW. Bilen kommer balansera mittemellan över- och understyrning. Sedan är det upp till föraren om det skall över- eller understyra. En framtung bil är mycket svår att hantera i samma manöver, då det är svårt att få den att styra.
Jag tycker det oftast är i omkörningsögonblick som obehaget kommer med en bakhjulsdriven bil, oavsett DSC eller liknande....jag tycker det finns inbyggt i bakhjulsdriften på samma sätt som framhjulsdriften också gör sig påmind på sitt sätt oavsett antispinn/sladdsystem.
En framhjulsdriven bil blir aldrig halkig i bakvagnen på samma sätt. Sedan håller jag med dig om att en framhjulsdriven bil har sämre balans, den är mer framtung men å andra sidan är alltid färdriktningen i frontens riktning vilket jag tycker känns tryggt.

Notera att jag pratar vilsam körning. Vid aktiv vinterkörning är BMW roligare och kanske säkrare om man inte åker av vägen.

Flåklypa
Vid omkörning med bakhjulsdriven bil gasar jag aldrig då mittsträngen passeras. Det är i detta ögonblick som risk för sladd finns. Ge gas före omkörningen, gå ut i vänsterfil, gasa, lätta på gasen och sväng in i högerfil. Efter att ha kört bakhjulsdriven bil med automat, ruttet antispinn och som ger 200 hästar redan vid 2500 rpm utvecklas en känsla för gaspådrag vid halka...
Ni som tycker att BMW är bra vinterbilar har nog inte haft en 330i som måste 17"-däck på vintern ... 225/45-17 är inte så kul som det låter när det är halt.

Varje gång jag skulle in i en hårt trafikerad rondell (dvs varje morgon) var det lotteri, hade man tillräckligt med fäste eller skulle man bara komma en halvmeter (lagom för att sticka in nosen i rondellen) för att sedan känna hur ASC+T brutalt klipper kraften och bromsarna hugger vilt för att få stopp på drivhjulen ... samtidigt börjar det komma bilar in i rondellen från vänster ... 231 hk och bakhjulsdrift är inte en bra kombination i Norrbotten. Jag hade Nokian Hakka-2 dubb, spelade ingen roll.

Framhjulsdrift är mycket bättre när man ska köra om ... mittsträng, so what, bara att gasa på ... det värsta som händer är att du tappar fästet på drivhjulen men fortsätter ändå åt rätt håll. Med bakhjulsdrift kan man lika gärna vända 180 grader och backa in i mötande trafik, om du inte har DSC som inte är standard på 3-serien förrän årsmodell 2002.

Fyrhjulsdrift är bäst, då behöver man inte bry sig om föret förrän det är dags att bromsa. Har haft en Volvo V70 AWD med Haldex, det var ALDRIG några problem att komma iväg eller köra om.
svintoleffe
Jag har åkt div bakhjulsdriva bmw, som faktist har haft aningens större däck än 17 tummare, Var inga problem o åka med dom bmw på vintern.

Du kan ju inte sitta o åka 60 km in i rondel, o räkna med att det inte händer något.
Då låter det nästan som om stockholssyndromet har kommt in hitt igen..
Dvs, salta vägarna vi kan inte köra salta vägarna vi kan inet köra.

Man kör efter vad väglaget är.

Inte ens med traktor, med värken kejor elelr så, om det är snö, så håller man inet fullt, för då snurrar man.

Sen det där med framhjulsdriven biul, börjar du o gasa innna du korsar mittsträngen, då sen när båda hjulen tappar fäste, då sticker hela bilen åt sidan, så ligger man där i dikte, o hittar kasnke en femma om man har tur.
Medans man med en bakhjulsdriven bil, går lungt ut, över mittsträngen, sen kliver på utan problem.

Har man fyrhjulsdrift, är det säkrare att köra, men det kräver ochså en hel del teknik

Länk Bimmern
MVH Leffe
Har pendlat 22mil enkel väg i vinter aldrig kört en bil som varit så stabil och fin på vinterväg. Och då ligger jag hela tiden på omkörning.

mh Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.