|
Sida 4 av 14
|
|
|---|---|
|
Ha ha...jag har också undrat om man växer upp någongång, men än så länge är jag 18 inuti, fast mer mer förnuft.....tack och lov. :-) Jag har också mycket utrustning i min bil, speciellt för att vara en Volvo. Hutz har mindre men ingen snik. Precis, oavsett utgången så är det alltid roligt att se hur det går. Det finns ju en bra väg ut mot Lunda, direkt efter Gränby, vi får se vad det blir. Jag mailar innan jag åker ner nästa gång. Wendtan, du är också välkommen ända från Skåne. :-) Flåklypa |
|
|
Jag kan tillägga att det måste bli innan den 21:a den här månaden. Då har jag fått tid hos MTE. Tidsramen borde inte vara några problem för mig iaf. Flåklypa |
|
|
Flåklypa: Kanske dax att ändra din profil då den säger ålder 13? |
|
| Då kan det bli lite knepigare. Jag är borta 13-19 juni. 20 juni kan däremot gå bra. Den närmaste veckan är det lite si och så. | |
|
Starre, tack för påminnelsen. Det där var nog något jag bara klickade i när jag skapade profilen. Nu är det ändrat iaf....31 är rätt ålder. Hmm, eftersom jag åker förbi Uppsala två gånger den 21:a så betyder det att jag isf åker dit den 20:e enkom för att köra och det gör jag nog inte. Eventuellt åker jag ner något i veckan, isf hör jag av mig när det blir så får vi se om du kan. Flåklypa |
|
|
Idag åker jag ner till Uppsala. Nockenwelle, jag skickar mitt telenummer till din mail. Flåklypa |
|
|
Kul att träffas Flåklypa, och det var kul att gasa lite. Prestandaskillnaden mellan bilarna är inte stor, men den finns där och är till fördel för S60T5. Min erfarenhet skiljer sig inte mycket från vad Hutz rapporterat ovan, men jag kan ge lite detaljer ändå. Vi körde jämsides på rull i 50 km/h och gav fullt upp till dryga 200, en gång i vardera riktningen. Första repan fick jag till väldigt bra, alla växlingar satt perfekt och det märktes att det rappare svaret på gasen hos BMWn gav några meter i början (ingen tjuvis från min sida), men någonstans kring 140 km/h segade sig S60:n förbi och tog därefter meter för meter. När vi slog av hade Flåklypa ett par billängders marginal. Hur väl allt stämde för Flåklyåpa får han svara för själv, men jag kan konstatera att enda sättet att få till en bättre repa för min del är att tjuvstarta. Andra repan var jag lite seg i starten, så där fick jag aldrig något försprång, utan S60:n kunde plocka meter för meter och hade ett försprång på kanske 15-20 m då vi slog av. |
|
|
Ja, det var trevligt att träffas. Tyvärr hade jag (och du) rätt ont om tid för ännu mer bilsnack men så kan det vara ibland. Jag har egentligen inte så mycket att tillägga från det du skrivit. Mina repor gick bra förutom att jag var liiite sen i starten vid första repan och direkt hade jag dina baklysen vid mina framlysen. Känns skönt att veta att man inte blir uppäten till frukost iaf. ;-) Flåklypa |
|
| Hör av dig när du vässat. Det ska ju inte vara någon osäkerhet alls då om vem som har bäst drag i bilen, men det kan vara kul att se hur stor skillnad det gör. | |
|
Isf kan du boka in den 21:a. Jag har alltid varit skeptisk till chiphästar, men jag tycker att MTE känns mycket seriösa och jag litar faktiskt på deras uppgifter. Som sagt, jag är minst lika nyfiken på att se skillnaden. Wendtan. Du får be din polare att varva till 6200-6300 innan han växlar....om den var manuell förstås. ;-) Flåklypa |
|
|
21 juni kan nog gå bra som det ser ut nu. Hur dags på dagen skall du till MTE? |
|
|
09:00 och beräknar att komma därifrån vid lunchtid. Jag stannar nog till i Uppsala under dagen. Flåklypa |
|
|
Flåklypa: Om de bara var så lätt :) Vi har bytat bilar en av gångerna med samma utgång. Det enda jag kan komma på, som förklarar det som hänt när vi kört är att Coupen har lägre luftmostånd är sedanen och därmed rör på sig något bättre i högre farter. Detta känns dock något långsökt. En mer trolig anledning är att hans T5:a är i de lägre toleransgränserna effektmässigt. Ni har ju dock inte provat i farter över 200. Mina erfarenheter säger att de är väldigt jämnt upp till 200, sen segar 330n ifrån. Varför kördes inte 0-200? eller ännu hellre 0-250. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
En anledning till att vi körde från rullande är att det blir mer bilens prestation och inte förarens. Vi valde att köra från förhållandevis låga 50km/h. Jag och NW diskuterade hur en start från 0 skulle falla ut och vi är rörande överens om att 330in skulle ta starten....frågan var när T5:an glider om. Vi var tveksamma om det sker innan 402 meter, men inte så långt därefter tror jag iaf. Btw. Vi var uppe i farter en bit över 200km/h och T5:an fortsätter att öka avståndet meter för meter. Framförallt mot Hutz gick det över 200km/h. Det kan vara så att hans ligger lägre i toleransen, men då måste dom ha en jäkla spridning på motorerna för skillnaden i mina ögon är större än bara tillverkningstoleranser, speciellt eftersom din var snabbare än hans också. Hutz hade en likadan -01:a förut och den hade exakt samma fart under bron som min, 230km/h på mätaren (vår lokala lilla mätsträcka). Flåklypa |
|
|
Visst kan det vara så att Flåklypa haft turen att hitta ett ovanligt bra exemplar, medan jag och Hutz haft lite mindre tur på den punkten. Jag tock och gjorde lite beräkningar och det visade sig att den avståndsskillnad som rådde strax över 200 km/h pekar på att Flåklypas bil i genomsnitt accelererade 3-4% snabbare i intervallet 50 till dryga 200 km/h. Detta kan jämföras med att effekt/vikt-förhållandet är ungefär 3,5 % bättre på volvon, om man får tro fabriksangivelser. Om vi startat i 200 km/h och dragit vidare är delvis en annan sak. Mitt intryck (vad det nu är värt, det är svårt att med ögonen avgöra dessa saker) är att volvons starkaste intervall är strax efter att man växlat upp, men när varvräknarnålen närmade sig rödmarkeringen var skillnaden marginell, kändes det som i alla fall. I farter över 200 km/h spelar ju luftmotståndet en allt större roll, så det är lite andra förhållanden då. OM 330:in har lägre luftmotstånd och håller effekten uppe bättre när maxeffektvartalet passerats, kan det vara så att det drar bättre i mycket höga farter. Jag kan dock säga att det försprång Flåklypa hade när vi passerade 200 km/h skulle ha tagit en lång sträcka att ta igen OM nu 330:in har bättre ork i mycket höga farter. I det intervall vi körde är det effekt vs vikt som avgör, och skillnaden blev ungefär den som kan förväntas av fabriksuppgifterna (även om min bil är 70 kg tyngre än vad BMW uppger för en "naken" bil). Naturligtvis är det möjligt att saker och ting kan bli lite annorlunda i ett fartintervall där det snarare är en fråga om effekt vs luftmotstånd, särskilt som man då uteslutande använder toppregistret, där volvons effektövertag sannolikt är mindre än t ex i registret 4000-5000 r/min. |
|
|
Bör väl nu inte råda något tvivel om att T5 (i vart fall Flåklypas) är kvickare än 330 uppe i fart. Skulle dock tippa på att 0-160 är jämnare än dessa rullande starter som herrarna ovanför genomfört, bl.a. pga av framkrafset och laddtrycksbegränsningen som T5 lider av.. Nockenwelles iaktagelse är säkert korrekt - turbomotorer har ju generellt sett förhållandevis flack och plan effektkurva jämfört med sugmotorer med mer effekt tillgänglig i lägre varvtalsregister och det är nog där T5:an plockar sina meter. Flåklypa och Nockenwelle>> Har funderingar mot att en småtrimmad T5:a ska bli min nästa bil och är lite intresserad av hur bra en sådan går. Är det möjligtvis möjligt att hänga på den 21:e efter Flåklypas besök på MTE?? Då får vi också en T4:a som är i de övre "toleransgränserna" att jämföra med.. ;) T4 -99 |
|
|
För min del, självklart. Det bästa vore att få ihop någon 540, M-modell och något annat roligt också. Isf kanske man skulle kunna pysa ut till Lunda och köra på flygfältet? Flåklypa |
|
| Självklart för min del också. SOm det ser ut nu har jag en lucka i kalendern den 21, så det borde gå bra. Jag har i och för sig planer på att köra på Sviestad den 20, men hittills har bilen alltid kommit hem helskinnad från sådana äventyr, så det borde inte orsaka förhinder. | |
|
Det låter bra!! Det hade definitivt varit roligt om en 540 hade hängt med och en e36 M-modell också så att en del av de många VS-trådarna äntligen resulterar i ett verkligt test! T4 -99 |
|
|
Jag kan försöka låna/övertala en kompis med en 540 -98 (manuell) Mvh /Bruno Länk BMW CS 4657 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.