AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
42.226

Sanningens ögonblick...330 vs S60 T5

Sida 13 av 14
Som trådskapare har jag inget emot att tråden tar andra inriktningar så länge det rör sig om hyfsat sakliga diskussioner.

Vad händer om man lägger fordonets tyngdpunkt lägre än, och bara något bakom framhjulens centrum på en fwd dragster?

Flåklypa
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Flåklypa.

Ja du, det vet jag inte riktigt men man bör kunna köra det i en modell på datorn och se vad det ger.

Jag antar att du klurar på om det kommer att skapas någon kraft riktad nedåt som hjälper framhjulen att greppa, likt den som många bakvagnar har som gör att de längsgående undre bärarmarna låter bakvagnen trycka sig själv nedåt/framåt vid kraftig acceleration. Det går att få till liknande effekt på fwd och man använder det redan på vissa bilar. Rikktig lika lätt att få till och lika bra som på rwd är det inte, men det funkar.

Dr Tinnitus
Det borde medföra att bakhjulen i värsta fall lyfter och hela fordonets tyngd hamnar över framhjulen.
Ganska instabil och freakig konstruktion blir det iaf. :-)

Flåklypa
Visa användare
586
wdac
325i -05
som framhjulsdriven dragster borde det ge ett hyffsat bra resultat med vikten framtill men glöm ej att bilen bör vara lång då.. längre än normalt.. då får du stabilitet i bilen å en liten vinge för att trycka ner bakvagnen bör finnas :)

sen om vi pratar om en volvo som skall moddas på så sätt tror ja inte fungerar :)

BMW Williams F1 Team.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Flåklypa.

Har du någon spontan tanke om skillnaden i 60ft tider mellan värsting Topfuel, Pro rwd och pro fwd? Bara nyfiken.

En TF har närmare 180 kmh vid 60ft och 100 redan efter ca 7 meter har det sagts. Låter fan otroligt, men ska de hinna upp i över 500 kmh på ca 4,5 s så lär det gå iväg skapligt.

Man kan ju undra vad en Pro fwd har för hastighet vid 60ft då den är ca 0,4 efter i tid där. Kan det handla om runt 100 kmh eller kanske över det t.o.m.?

Dr Tinnitus
Tyvärr, jag har ingen aning. De jämförelser, tider, farter, energier...you name it, som handlar om TF är helt ofattbara, därför drar jag mig för att ha några teorier om dom. Jag är ruggigt imponerad av dessa vidunder och kan knappt fatta att det faktiskt finns ett regelverk som begränsar dom.

Flåklypa
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det börjar kännas lite som tråden "318is funderingar", men ni lär ju få hålla på ett bra tag för att nå dit.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Hår du flåklypa, har du vägarna förbi tio mil söderut denna vecka? Jag har en lugn arbetsvecka kvar innan semestern, så vill du ha en "referenskörning" finns det goda möjligheter de närmaste dagarna.
Den här veckan ser tung ut förutom på Lördag då jag åker till Tullinge. Men då har jag tyvärr inte tid att stanna till.

Flåklypa
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Vad händer på Tullinge?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
En dag på strippen.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Tullinge ja, dit hade jag tänkt att åka med bara jag inte måste ut på jobb. Missade allt där förra året.

Dr Tinnitus
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
hej flåklypa, du skulle ta och testa s60 mot nya 330-an det är ju jämnare hk där och säkert jämnare drag i bilarna!258 mot 250 hästar...
Men jag tror inte den har 250hk längre.

närmare 300++ eller?
Hej
Jag provar gärna mot en 330 e90, men dom är svåra att hitta.
Några 300++ har jag inte. I bästa fall har jag ca 300hk.

Flåklypa
> Flåklypa

Vad är de nya modsen? Svårt att leta i denna tråden :/
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Avgas, filter och chip från MTE. Alltså ett klassiskt steg 3.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Ny är det väll nästan roligare och plocka en steg 3 saab istället ?!!På strippen så har saab varit efter dem senaste åren.. förutom i år på emmaboda..

Mpower
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Det finns ju några saabar som är med i täten främst Robban Uhr som kör 10:or. Sedan PA som kör 11:or. Men för ett par år sedan var volvo totalt dominanta i grenen framhjulsdrivet med överladdning.
Idag hade jag min tredje dust mot en 330, denna gång en 330Ci. Tyvärr blev det bara från ca 50 på tvåan ut, men det skiljer en del. En Audi S2 Avant råkade också i vägen på riks 80 varpå föraren såg lite sur ut när jag körde om honom. En Golf R32 ville inte gasa, inte heller en M3 3.0, det hade nog blivit tuffare. Igår var det en Porsche 944S som fick smaka och i Fredags en Honda S2000, men föraren i Hondan är jag liiite tveksam om han kunde utnyttja den riktigt.

Sen har jag fått rejält med pisk av en Porsche 996 Turbo nyligen, jävlar vad fint som går!

Det är bra fiskevatten här i Gävletrakten just nu. :-)

// Flåklypa som aldrig växer upp. :-)

Flåklypa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.