AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
42.236

Sanningens ögonblick...330 vs S60 T5

Sida 10 av 14
Flåklypa: Din tråd har blivit kidnappad hur gick det med uppgraderingen. Vet att du inte kan blåköra.

mh Länk
Ja
261
Jaymz
M140ix -18
Dr Tinnitus:

Då man inte bemöter frågor med sakliga och förankrade argument utan istället ställer vaga motfrågor som har med huvudfrågan att göra kallar jag det flumm. Det är en klassisk retorikteknik många tillämpar när de inte kan svara på en fråga, se bara på våra politiker. De motfrågor du ställde måste du kunna förklara själv ganska enkelt eftersom du hävdar motsatsen… ;)

Om jag inte var tydlig sist så gör jag ett nytt försök, eftersom du fortfarande hävdar ”Jag vet att fwd kan vara billigare i många fall, men att det inte alltid automatisk är det”. Nämn en enda bilmodell som skulle vara billigare i ett rwd-utförande än i fwd, och förklara varför.

Because it’s on the Internet, it has to be true!
Mattias.
Jo, den har bytt spår de sista sidorna men det gör inget tycker jag. Bara kul med sakliga diskussioner.

Bilen blev som sagt klar igår och den behöver lite tid på sig att aptera sig till den nya mjuk och hårdvaran. Rent spontant så blev den mycket starkare i mellanregistret och ljudet är maffigare, det märks att turbon är uppskruvad till max. Allt detta hade jag väntat mig. Däremot vet jag inte om den är så mycket snabbare på topp. Jag kan lura mig av att mellanregistret är så starkt att toppeffekten känns klen, det blir inte bättre av att det var 28 grader på bilens termometer heller. Enligt MTE ska den ge 300hk och då ska dom vara återhållsamma med effektangivelser. Jag har två referensmätningar som jag gjort med originalaren och jag kan jämföra mot dessa vid tillfälle men några 300hk tror jag inte att jag hade igår iaf.
Däremot gick en omkörning på fyran men framförallt femman som att växla ner ett steg med original.

Nu frustar den ut avgassystemet vid gasuppsläpp....inte speciellt sofisikerat, men jä*ligt läckert tycker jag.

Flåklypa
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Jaymz.

Då gör jag ett försök till med.....

Jag har inte påstått att jag vet någon specifik bilmodell som kan bli eller är billigare att göra rwd än i fwd. Det jag har sagt är att fwd ofta är billigare, men att det kanske inte alltid är så beroende på olika saker. Samt att jag inte tror att besparingen för fwd idag är så stor som det vill påstås.

Varför jag har den åsikten är att jag jag har fått dessa åsikter från folk inom bilbranschen, utvecklare för motorer chassie och annat. De bör veta lite vad de talar om, eller hur?

Och med detta i bagaget så var min huvudsakliga avsikt med mina inlägg i den saken att påvisa att valet av fwd idag troligen inte gjordes av ekonomiska saker som största anledning, vilket någon hävdade.

Jag tror det finns med i bagaget men att bl a. utrymmesutnyttjande och kanske även kör- och krocksäkerhet är tyngre argument.

Så, nu har jag svarat på din fråga. Kan du då vänligen svara på det jag frågade dig?

1. Vad är det man slipper montera på en fwd som man måste på en rwd då, förutom kardanen som ju inte tar många sekunder?

2. Sätter man inte upp motor och låda (ibland på subframe) även på en rwd? I vissa fall en hel enhet med framvagn låda kardan bakvagn i en smäll.

3.Spelar det någon större roll om det paketet som lyfts upp i den väntande karossen är på tvären eller längden, det är ju ändå ett paket som ska upp hur man än ser på det? Och det kan vara mer eller mindre trångt beroende på bilmodel och motormodell för bilen.

Dr Tinnitus

Ja
261
Jaymz
M140ix -18
…fortfarande inget svar.

Om du nu inte kan nämna en enda bilmodell som borde vara billigare i rwd än fwd hur kan då inte tesen ”rwd är alltid dyrare att tillverka än samma bil i fwd” stämma? Jag förstår helt enkelt inte vad du har för argument för ditt påstående.

Hur stor besparing ”vill det påstås” att man gör med fwd?

Dr Tinnitus: Du svarade egentligen själv på fråga nummer 1. De ynka sekunder längre tid det tar att montera drivlinan till en rwd jämfört med fwd är viktiga. Låt säga att en miljon bilar skall produceras på ett år. Dessutom utgör monteringen av drivlinan flaskhalsen, vilket inte är helt osannolikt. Om de ykna sekunderna motsvaras av fem stycken så förloras årligen 5 miljoner sekunder. Det är nästan 58 dagar... Just av detta skäl är VARENDA sekund oerhört viktigt inom massproduktion enligt löpande band-princip.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Jaymz.

Är du allvarlig eller försöker du bara jävlas med mig?

Jag svarade ju, det är bara att läsa.

Dr Tinnitus
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Jag kan lätt ange en bilmodell som garanterat är billigare att bygga bakhjulsdriven! Porsche! Hur jobbigt och dyrt skulle det inte vara att få en 911 framhjulsdriven :)

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
bjoerck.

Förvisso ja. Men vi måste ju även se till att det kan trilla sekunder både hit och dit sett på helheten.

En kardan kan vara mer eller mindre tidskrävande att montera.

Jag kör ett hypotetiskt exempel.

Låt säga att man fått till en väldigt lyckosam monteringsprocedur för ett längsmonterat motorpaket som spar ett antal sekunder, då kan de sekunder som kardan tar att montera segla med på dessa insparade sekunder och totaltiden blir bra ändå.

Låt säga sen att exakt samma bilmodell även finns som fwd och tvärställd motor. Men att man där av någon anledning har en lite bökigare montering av motorpaketet med låda och allt, så det tar längre tid än det tar totalt för modellen med länsmonterad motor och kardan.

Ovanstående är alltså bara ett exempel men det är inte omöjligt att så kan ske i verkligheten. Det är många fler saker som tidsbehovet och kostnaden för montering hänger på än bara om det är fwd eller rwd.

Och betänk att det finns modeller som har samma kaross men skiljer mellan tvärställt och fwd eller längsmonterat och drivning bak.

Dr Tinnitus

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Dredd.

Den var fan riktig kul den, och sann med till råga på allt.... :-) :-)

Dr Tinnitus
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Dr Tinnitus, varför tror du Kia och Hyundai (stavning?) är framhjulsdriva?
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
BjörnB.

Av en kompott av orsaker givetvis, de som jag nämnt tidigare t ex.
Tror du den bara är det för att det är billigare?

Varför fanns det då billiga småbilar ännu på 70 och 80talet fortfarande bakhjulsdrivna, även Japanska....?

Varför gjorde man många Cadillac framhjulsdrivna när det ändå är en stor och tung bil som inte kan betecknas som direkt billig, och där den teknik som krävs för att få fwd att funka med så kraftfulla motorer torde betyda högre kostnader än med konventionell beprövad rwd.

Kan det ha något med att man tvingades till mindre och lättare karosser och blev därmed tvungen att försöka utnyttja det tillgängliga utrymmet bättre...? Eller menar du att det bara berodde på att det blev billigare?

Dr Tinnitus
Be
24
Belker
M340i -21
Att Cadillac valde framhjulsdrift någon gång på 60-talet? kan ha berott beror på att de ville ha ett plant golv utan kardantunnel för att kunna sitta tre i bredd i den främre soffan.

Jag har dragit tunga boggiesläpkärror med ved som vägt upp mot 1900kg.
Kan säga att när det skall backas och trixas med ett sådant släp då är framhjulsdrift överlägset. Hopplöst att backa med fullt styrutslag på gräsunderlag med en 240:a, spinner direkt.
På en framhjulsdriven bil rullar hjulen längre sträcka i den situationen och ger mer hävarm åt ekipaget.
Visst, ska man starta i en grusuppförsbacke är framhjulsdriften en nackdel, med det går oftast att undvika. Backa med släpet på gräs/grus måste jag däremot alltid göra.

Sedan ger en tvärställd motor bättre krocksäkerhet. Speciellt vid krock med träd eller stolpar. Fronten får också en bättre energiupptagningsförmåga vid en frontalkrock då den kan deformeras mer utan att motorn tränger in i kupen.
Torpedväggen kan dessutom göras hel utan ett försvagande urtag för motor/växellåda som en längsmonterad motor kräver.
Belker: Det var då några riktigt krystade skäl till varför framhjulsdrift är bättre...
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Nja krystade vet jag inte, men verklighetsförankrade...

Sen om det är skäl nog för att välja fwd är ju upp till var och en att välja.

Skulle jag behöva backa mycket ved så..... tja....

Skulle jag köra bana på klubbträffar så..... njäääää

Hade jag ett stort behov att att få plats med två lifterskor fram hos mig på väg till Västeråscrusingen så..... tja jo ja......

Inspirerad asfaltsköra på sommarvägar..... njääää

Inspirerad iskörning på vintern.... tja både och

Cola burnisar vid rödljusen.... njä, mest pinsamt med fwd

Dr Tinnitus
Flåklypa: Du har med andra ord en S 60 R nu fast 200" billigare. Tror också du blir lite lurad eftersom ketchupeffekten har försvunnit.

mh Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tinnitus, ja jag tror att att famför allt kia skulle vara bakhjulsdriven om detta gjort bilen billigare.

Med Cadillac tror jag inte att endast priset avgort saken. framhjulsdrift är bättre i vissa avseende. Man slipper kardantunnel. Ett uppträdande som känns säkrare för medelbilisten i avsaknad av antispinn och antisladd.

Belker, jag håller med framhjulsdrift är bättre då man backar. Körde jag mer bakåt än framåt skulle jag lätt föredra framhjulsdrift.
Ja
261
Jaymz
M140ix -18
Inte för att jag tror på att det hjälper, men jag prövar ändå:

Länk

Länk

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Jaymz.

Ja prova du, men prova då också att läs vad jag tidigare skrivit och försök förstå vad innebörden var. Det bör du väl klara va...?

Det du länkade till nu är inga nyheter för mig, trodde du det? Om du har problem med att förstå vad jag menat så ska jag förklara väldigt rakt och kort för dig.

Har jag sagt att jag anser att fwd generellt alltid är dyrare än rwd? Nej.

Har jag sagt att man inte alltid kan vara säker på att fwd blir billigare än rwd, att det kan finnas tillfällen då det inte blir någon besparing utan kanske t o m. dyrare. Ja.

Kan vi nu avsluta denna fwd vs. rwd vs. pris debatten. För nu måste väl alla ha förstått vad jag hela tiden menat, eller...?

PS. Denna lille egna debatt i debatten liknar den som jag hade tidigare här på AP, där någon ytterligt envis person gav sig fan på att Ericsson på 90talet inte hade någon mobiltelefontillverkning i Asien. Tråkigt för denne kille att Ericsson körde igång sin stora fabrik i Beijing runt -97 och att jag är bekant med han som var högsta chef för hela klabbet där då.... Tror ni han gav sig? Nä han försvann i det tysta bara... ;-) Lite OT, men kul liknelse ändå.

Dr Tinnitus

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
BjörnB.

Ja så kan det vara, Kia är ju just ett lågprismärke och inget annat. Cadillac är något annat, fast fan vet om kvalitén skilljer så mycket i vissa avseenden.... :-)

Egentligen så är både din fråga och svaren ett litet bevis på att det är mycket som spelar in i hur billigt det kan bli med olika lösningar, och därav valen beroende på vad huvudsyftet är med bilen.

Dr Tinnitus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.