|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Efter att setta alla dessa trådar ang. "Hur turbo konverterar jag min xxx", "Vad ska jag göra föra att få turbo på min xxx" så tänkte jag att det är väll lika bra att kanske skriva ihop en "FAQ"? - Det går inte att klistra inlägg här på Autopower? I och för sig kan man ju alltid hänvisa till detta inlägg då också. - På så vis med en slags "FAQ" eller vad man nu vill kalla det så kan man ju undvika dom enklaste och vanligaste frågorna som rör konvertering. Jag kanske är helt ute och cycklar, men jag tror själv att det hade varigt enklare. | |
|
Inga åsikter? Ideér om detta bör vara möjligt? Dålig idé? "blao is the name of the game!" |
|
|
mkt bra idé tycker ja iaf. med tanke på att det är nog en i veckan eller mer som skriver in å undrar hur man skall gå tillväga vid en turbokonvertering. nån som är hajj på saken kunde ju skriva ner dom viktigaste sakerna att göra vid ett snik turbo bygge. dom som satsar på ett mer seriöst bygge rådgör nog direkt med firmor som är proffs på saken. |
|
|
Brown: Var precis så jag tänkte, mer en FAQ för snikonverteringen. Det är ju trots allt dom frågorna som oftast dyker upp. Men lite folk skulle ha hjälp till att ösa in svar nu så vi får disskutera fram några lämpliga alternativ. "blao is the name of the game!" |
|
|
Frågor som man skulle kunna ta och disskutera så man kan färdigställa något är väll: * Kompsänkning, ja/nej/inte lönt o.v.s. * Spridare & LMM, 535 prylarna är ju vanliga, kom med åsikter, varför inte Bosch nummer på dom också? *Intercooler *Grenrör *Turbo *Avgas *Olja in och ut *Tyckrör O.s.v. Sedan så finns det ju en hel del snikbyggen, har sett ett par trådar om färdiga sådana, man kan ju allid kasta in en länk på sitt bygge för att ge inspiration och ideer till dom som nu har det i tankarna. Ös på nu.. Så samman ställer jag den då vi anser att vi har något som liknar en FAQ. "blao is the name of the game!" |
|
|
Inte minst bilder!! Bilder på turbobyggen är alltid bra att ha :) Tex om nån som snickrat ihop en snikis,kanske kan ta kort på allt,och då menar jag allt,inte för att jag är teknisktsteril men istället för att folk ska fråga vad oljetråget är för nåt och vart det sitter,så kan det ju vara en bild på tråget,med returen ex,där det brevid bilden står klart och tydligt,HÄR ÄR OLJETRÅGET MED OLJERETUREN FRÅN TURBON,JAG ANVÄNDE DEN OCH DEN SLANGEN osv,alltså,lika bra att göra det riktigt från början så att säga. Jaja,hoppas det blir en grej av det iallafall. hej |
|
|
trucken: Är inge dum idé. Jag har massa bilder från då vi byggde IX alá snik turbo förra sommaren tex. Men ös på med lite svar på punkterna ovan, lägg gärna till punkter och kom med förslag. "blao is the name of the game!" |
|
|
En av många frågor är ju vart man får tag i grenrör/grenrörs adapter,jag vet inte om man får göra "reklam" för företag på forumet,men annars hade ju en idé vart att sätta upp något i stil med,följande behövs för en turbokonvertering: -Turbo (billigt och bra på skroten eller på annan begagnat marknad) -Grenrör/grenrörs adapter (vänd på orginal rör och svettsa (m20) eller beställ från: blabla -Spridare kan tas från bmw 535 årsmodell blabla till blabla Ja,ni hajjar kanske ? Sen kanske man kan gå lite längre och skriva med att si och så mkt svarvning av kolvar ger så lågt komp. Ja jag vet inte,men något slags upplägg iaf hehe. |
|
| Kanske nån som tagit MYCKET kort under tiden dem byggt kan göra en liten "guide" som man kan ha med också? | |
|
Alltså, jag har kort som en bövel på båda mina byggen. Men vi behöver lite folk som kan disskutera igenom detta med, alla har ju olika åsikter skulle man skriva något helt själv skulle man ju bli idiot förklarad big time. Om folk bara skriver vad dom tycker och känner så är det ju inga problem. "blao is the name of the game!" |
|
|
Ja men bilder är ju en bra början,sen vet jag inte vad "autopower crew" tycker om att klistra en tråd här? Annars kanske man får lägga ut det på en hemsida,men då krävs ju ytterliggare en stjärna som kan med sånt kramms,vilket inte jag gör =D. Jaja,hoppas det blir nåt,jag är inte direkt kunnig.men kan hjälpa till i den mån det går,även om det inte blir mkt. |
|
| vad mer man kan ta upp är ju tex vilken tjocklek och vad för sorts slangar man skall ha till och från turbo osv,jag tror det skulle kunna bli en väldigt bra grejj om man la ner lite energi på det :) | |
| instämmer med föregåénde talesmän=) hoppas Autopower crew tycker lika, trim forumet börjar ju bli rätt överöst me turbofrågor... | |
|
Alltså, lägga det på en hemsida eller dylikt är absolut inga problem. Har hostat 1gb åt våran hemsida vi har nu, glida in med lite mera bilder e.t.c. är inga problem. Det som krävs är att folket här får upp ögonen för tråden och börjar häva ur sig, så det blir en disskussion så man kan jobba ihop en slags FAQ, jag tänker inte skriva den själv och bli helt sågad då jag vet att alla har 100 olika åsikter. Men det verkar ju vara ett svalt intresse? Alla kanske gillar att svara på samma frågor varje dag? "blao is the name of the game!" |
|
|
Folk är väl skygga för att svara ? =D Själv är jag förkyld idag så jag har suttit vid datorn i snart 6 timmar :D Fan va mkt forum det finns :P Men hur som haver,att det går att grejja en hemsida är ju bra,hmm,alltså jag kan vara med och jobba fram en FAQ,men jag har tyvärr inte direkt mkt kunskap,men kanske kan hjälpa till med något iaf. Självklart går allt att göra på flera sätt,men dem som inte kommer med några idéer behöver ju inte komma och klaga sen heller,iofs vet man ju aldrig hur det blir med det :P Kanske någon i "autopower crew" kan svara om "vi" får klistra en tråd här? tjopp |
|
|
Ja, det lär ju märkas. Meeen, jag har nog med tåla mod för att försöka svara på dom 3 - 5 inläggen som dyker upp varje vecka, så gott jag kan. Ibland kan man ju inte svara, då kan man inte mycket göra :) |
|
|
hur ska man börja då ? en snikturbo är ju inte direkt nåt svårt recept , om det var snik det handlade om.. JTP , du hade ju en bra snik , kan du inte skriva fram allt du använde om du vill ta ansvaret för FAQ:en ? |
|
svintoleffe |
JTP Här har du lite info, den duger ganska bra va.? Nu tar jag en m20b25 motort som grund för dte jag skriver.. Dewtta behövs för o turbo konvertera en sån mtor, Det är ju som alla vet en turbo, typ moddel t25, den kommerifrån en s..b 9000 turbo. Den klarar av 300 hk Vattnet som den behöver man man via ett t-kors ta irfån tillö exempel värmepaket eller kasnke ifrån vattnet vid insuget. Då var det den berömda oljan, Dom flest skriver att man ska ta ett t-kors o sätta nere vid oljetrycks givaren, o där har månag blivit lurad, då det ej går. Utan Det lättaste är nog att köpa en hydralsland med dom kopplingarna man behöver, så man får lite plats att sätta den andra oljeslangen till matningen av turbon. Olje avringningen är ju ochså ett surr, då en del säger sätt den i tråget o en del säger sätt den i blocket, men man kan även dra runt slangen, till insuggs sidan, för under insuget sitetr det ett järnrör, o där kan sätta oljereturen om man vill, eller som någon annan har skrivit i olje pluggen. OBS det måste jämnt luta på olje avringingen annars så sticker packboxarna i turbon. Då kommer vi till grenröret, o där behövs det lite plattor o böjar o sånt, sen är det bara o försöka o knåpa ihop det så gott det går. Där kan man ju även gömma turbon under grenröret, då blir det trångt o bökigt säkert, elelr så kan man se till så turbo kommer ovanför nästan uppe vid ventilkåpan., men då lär man flytta på vattenbehållaren o kasnke sätta den där batteriet ska sitta, eller någon annanstans. Då kommer vi till luften, en del säger att man sak trycka igenom den, o en del säger att man sak suga igenom den. Själv tror jag dpm föesta föredrar o suga igenom den, för trycker man igenom dne, Då om amnn får en baktändnnign så rykcer locketpå lmm, o den kan kasta in handsken. Vad brukar dom flesta köra med för lmm då, jo ifrån 535 Det finns ju både e28 o e34, jag vet dom har tagit dom ifrån dock, på e28 så måste man byta kretskort till 325 för o få det o funka. på e34, så funkar det tyderligen rakt av. Spridare brukar man ochså köra med 535. Dock bör man akta laddtrycket väldigt mycket, då man helst ska svetsa topparna på m20b25, då dom är så sköra, innan man börjar o ladda för mycket, en del har det gått för, o en del inte Om ni gör efter mitt recept, o det pajar, så skyll inte på mig. Jag ska lägga upp lite länkar sen, på snikkonvertering av en sierra, som går bra, utlagt 3000 kr har jag för mig. Länk Bimmern MVH Leffe |
|
tja har precis fått klart mitt budjetprojekt. det klassika reseptet (353LLM o spridar o nån gammal turbo från ånån bil o addaptergrenrör) så nik e ja väll rätt hemma på ni, ska försöka ta lite bilder nån dag, emn allt är redan klart så det blir mäst bilder under huven (o under bilen på retur o T-kors om ja kommer åt) men jahar rätt mycke att göra nu ett tag framöver så det kan ta lite tid. om de enått ni undrar över så e de bara att fråga. o med tanke på att det finns nästan lika många sätt att bygga på som det finns byggare så blir det no bäst om man skriver två-tre olika sätt att lösa olika problem, så får sen den personen som skall bygga nytt välja lite själv oxå, efter dess egna erfarenhet samt tillgång till maskiner/verktyg. mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
självklart skall det stå 535LMM =), lite seg fortfarande. o personligen så tycker jag att bästa stället att ta vattnet på är från spjällvärmen, den vill man ju endå inte ha kvar, de skall ju va så kallt som möjligt i insuget. mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
Kanon härligt killar! Ska sammla ihop lite bilder under dagen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.