AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.370

Hög oljeförbrukning på M3 E46 (hjälp!)

Sida 2 av 2
DrSakke:

Om du läser tråden så är det inte bara RS2 M3 som knappt drog någon olja utan även 2 andra(exkl.rs2) moa 3st som har erfarenhet av M3 vars bilar knappt drog någon olja.

Tw
31
Twincam
M3 Coupé 2002
Min förra M3:a (-01) drog drygt 1 l på de första 600 milen (allt efter den första inkörningsservicen). Den nuvarande 02:an som gått drygt 4200 mil nu har däremot knappt dragit någon olja alls.

mvh
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
starre:
Jo, tack. Jag har läst tråden och är medveten om det, nu svarade jag bara på RS2:s post och spetsade till det lite. Men det är ju inte poänget med min skriveri,eller hur?
Det jag ville säga i klarspråk är att bilar/motorer även inom samma serie är inte 100% identiska och att en viss variation förekommer (sannolikt). att det nu finns 5 (om jag har räknat rätt) e46 enl. tråden som inte dragit olja, betyder inte att det inte finns bilar som drar olja utan att det finns ngt fel.

MVH:
Sakke
Sakke,

Nej, det är inte relevant att jämföra dagens motorer ifrån BMW Motorsport (som S54 motorn i E46 M3) med andra på grund av helt nya konstruktions lösningar, nya material och nya typer av motoroljor. Dessutom så är det allmän vedertagen fakta att S54 motorn i normala fall inte drar någon olja. Så detta är inget som bara gäller min bil utan kan bekräftas av nästan alla E46 M3 ägare. Och inte ens vid hård bankörning så drar den speciellt mycket olja förutsatt att motorn är OK.

/RS2
Fredrik95,

Det finns en del möjliga förklaringar till varför din bil drar olja. En är att de använt någon annan olja vid senaste servicen än den rekommenderade Castrol TWS Motorsport 10W-60 (som också är den enda godkända oljan i S54 motorn).

En annan möjlig förklaring är att den tidigare ägaren struntat i inkörningen när bilen var ny eller efter den senaste service åtgärden då vevstakslagren byttes. Man måste nämligen köra in motorn igen pga att oljeringarna kan flyttas ur sitt inslitna läge om man vrider på kolvarna då vevstakslagren byts.

Har du kollat om det finns något oljeläckage? Den vanligaste orsaken är att packningen till oljetråget inte hamnat på rätt plats då man bytt vevstakslagren. Det finns och en skruv under Vanos enheten som kan vibrera loss och packningen till oljenivå sensorn kan också läcka.

Tyvärr så kan också upprepad fullgaskörning med kall motor göra att vissa delar i motorn slits ut snabbare än normalt. Och därför har BMW tyvärr tvingats till att lägga in flera nya säkerhets funktioner i de senare versionerna av motorstyrningen (varvtalsstopp när bilen står stilla, ej full effekt innan en viss motor temperatur, etc) eftersom vissa inte fattar hur man ska hantera sådana här motorer.

/RS2

Twincam,

Det är min erfarenhet också att S54 motorn endast drar lite olja under inkörningen de första hundratals milen. Man ska också komma ihåg att nästan alla E46 M3 under 2001 (till och med 07/2001) hade en annan olja i motorn ifrån fabrik men denna byttes senare till Castrol TWS Motorsport 10W-60.

/RS2
Tw
31
Twincam
M3 Coupé 2002
Jag kanske skall förtydliga att 01:an fick Castrol Motorsport i samband med den första inkörningsservicen (dock fick jag själv påtala detta för verkstaden, ett inte helt ovanligt scenario i början) och den drog alltså ca en liter olja efter det fram till 600 mil.

mvh
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
RS2:
Ja, måste väl vara enig där, direkt jämförelse mellan olika motorfamiljer, specielt om dom är från olika tidsperioder, är inte intressant. Detta var dock menat mera som ett generellt exempel på att det behöver inte vara fel på motorn om den drar olja OCH att det finns variation även inom Samma motorfamilj.
I denna sammanhang är jämförelsen/exemplet relevant.

Jag har ju personligen ingen erfarenhet om S54 och det verkar som att dom som regel inte drar olja.
så mina kommentarer är uppenbarligen av generell natur. Men trots av allt som har blivit sagt så tycker jag inte personligen att 1 liter /10000km låter som ngt stort fel/exessiv slitage.

Och som sagt tidigare, om det finns misstanke om att det är ngt fel eller man vill gardera sig mot framtida problem så bör man presentera problemet till försäljaren (var väl aukt. BMW-handlare). Framför allt så är det bäst att göra en skriftlig förfrågan om oljeförbrukningen verkar vara onormal och begära ett skriftligt svar så att man kan dokumentera detta om något tillkommer/oljeförbrukningen exploderar.

MVH:
Sakke
Jag körde min bil ifrån ny till 7.000mil utan att fylla på en droppe i olja. Den klagade aldrig och vid kontroll av stickan så var allt okej.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Castrol har konstaterat att tar man 5 st identiska bmwmotorer så kan 3 dra olja och dom 2 andra ingenting och det har dom inte funnit någon förklaring till.
Annat att det kan ha med olika inkörningsförfarande att göra eventuellt.

///MVH Hasso
Länk
Sakke,

Jag är helt enig med dig också i princip, bara så du vet. :-) Dock så drar S54 motorn nästan ingen olja vid normal körning. Så jag skulle nog kolla upp det precis som du föreslår.

/RS2
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.