AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.432

Montering dragkrok e34 inkoppling kablar?????

Sida 1 av 2
Ni
71
Niklas e34
E39/M-00
e34/525 turbo
Behöver hjälp (tips ) omgående att koppla in dragkrok på 525-e34. Vart kopplar jag in kablarna säkrast om jag inte har kabelsats från BMW?? Det satt en kontakt vid vänster bakljus vad är det? kan man ta strömtjyvar utan att förstöra något? ex från bakljusen?
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Köp en kabelsats så funkar check controllen

fyrhjulsdrift är roligast!
Ni
71
Niklas e34
E39/M-00
e34/525 turbo
Hur vet man att man har checkkontroll?? Kabelsatserna kostade väl mer än kroken? Det är ju en gammal bil nu e34a.
1000:- på kabelsats e väl rånpris eller.
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Check control är den som säger till när en baklampa är trasig, handbromsen i eller lågt i spolarvätske burken mm.
Har för mig att kabelsatsen har lite relän och grejer annars kan check controlen gå sönder?
Var hittade du kroken?
Pris? Jag letar själv

Ni
71
Niklas e34
E39/M-00
e34/525 turbo
På Bildelsbasen på Björklinge beg bildelar...
300:- då tog jag av den själv..tog max 10 min.
Kanske ska hämta en beg kabelsats åxå om dom e dyra.
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
de har inga fler?
Jag har fått skrämmande priser! från 1500:-!
hel eller delbar?

Ni
71
Niklas e34
E39/M-00
e34/525 turbo
den var hel,ej demonterbart för jag ville ha ett fast drag. Andvänds dom som e demonterbara för dåligt kärvar dom ju bara.
jx
246
jxp
BMW 535 iA xdrive -13
Mercedes B biogas -10
Dodge Viper-94
Du kan ta pulserna direkt på baklyktorna Och på den nämda kontakt som du pratar om. Men jag har för mig att det finns kopplingsplintar på BMW:s orginal kabel sats och det ska bara vara att plugga ihop grejerna.
Har du PDC så kan du inte ta pulserna på lyktorna för PDC:n måste kopplas ur när du har backväxel i och släpkärra ansluten.
Ni
71
Niklas e34
E39/M-00
e34/525 turbo
Pdc har jag ingen på min bil.
Kabelsatsen jag har är av typ universal som dom säljer på biltillbehörsställen.
verkar som man måste ha BMWs kabelsats med andra ord.
kanske inte ska ta strömtjyvar ändå!!
Ska montera in ett drag nu i helgen. Den informationen jag har fått är att det sitter någon box i kofferten någonstans till checkcontrollen och attm an kan koppla strömmen till draget före den och slippa få felkoder hela tiden. Bolen är en BMW 525i 1990 med 24v motor, sedan.

_____
-ridern-
Ingen som har monterat dragkrok här?

_____
-ridern-
155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Det finns två olika system på BMW av senare årsmodelleller.
Själv har jag enligt höger en -95 och den har ingen checkkontroll och det är vanliga strömförande kablar bak till varje lampa.
Det andra typ "PDC" vet inte vad det egentligen heter är att du har en strömförande kabel och sedan en databusskabel och lite kretsar bak som talar om vilken lampa som ska tändas, känns ganska klumpigt beskrivet men det är det enklaste sättet som jag kan uttrycka mig på. Anledningen är ju att man ska spara meter med kopplingstråd och vikt.
Vissa säger att man inte kan koppla in sig på lamp trådarna när man har PDC, det är möjligt att det är så känsligt så att systemet eller säkringarna ryker.
Men på en 525 -88 utan PDC är det inga problem om du använder strömtjuvar. När jag monterade på min -95 var det inga problem och det funkar perfekt, köpte desstom universalkabelsatsen på BMW för 95:-. Har du däremot checkkontroll vet jag inte säkert, på min 323 -84 fanns checkkontroll men det var ändå kablar bak till varje lampa så där var det inte heller några problem.
Fråga på din BMW verkstad om du är osäker det kostar ju inget förutom om dom lurar på dig en kabelsats som du egentligen kanske inte behöver.

Håkan Hagelkvist
155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Förlåt, jag menar naturligtvis vänster.
Någon som har en e34 ej 518/520 eller tds (enligt BMW så hade dom annat system) som har kopplat dragkrok, eller vet om jag kan sno elen på lyktorna?

_____
-ridern-
Använd reläer. Ett relä belastar inte nämnvärt och borde inte ge felkoder.
Jo, jag funderade faktiskt på det, om man vore eletriker å kunde sno ihop en liten reläbox med minimalt motstånd

_____
-ridern-
Någon som vet vart denna check kontroll box sitter monterad?

_____
-ridern-
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Du kan lugnt koppla in din dragkrok med hjälp av en universal kabelsats....Känner en som gjorde det på en -94:a med Checkkontroll utan problem(han har haft det i över ett år nu)!Funderar själv också på att montera en delbar dragkrok och det lutar nog åt Mekonomens dragkrok eftersom dom verkar vara billigast + att man får en orginal täcklucka till kofångaren :)
Se: www.mekonomen.se
Mvh Ricke
Vet du vart han kopplade in kablarna då??? Jo jag har köpt själva dragkroken, delbart för 800kr på skroten!

_____
-ridern-
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Koppla inte in nånting utan den erfoderliga interfacet, det skyddar bilens elektronik mot kortis från släpet, så belaster det inte bilens ordinarie elsystem utan det är egentligen bara en reläcentral. Om man tex lånar en hyrkärra så vet man ju hur statusen brukar vara på de mindre nogräknade.

MVH
Hasso
Länk

mackan325
Ridern - PÅ min 518-96 har BMW själva kopplat in en BMW-KOVIL fast krok. Kablarna är kopplade 'strömtjuv' direkt på vänster bakljus, bilen har ingen checkkontroll.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.