|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| bmw jesus - Jag hoppas och tror att du har fel. | |
cane |
Det finns trådar om denna olycka litet här och vart. Efter att ha läst många av dem verkar det vara en skröna att den lånades av vem som helst för en femhundring. Sanningen ligger nog nånstans såhär: Ägarens son med kompisar lånar bilen av farsan, som också ger dem en femhundring till bensin (därav skrönan om femhundringen). De kör den utan antispinn etc, får ställ och smäller. Har dock inte förstått varför den var skriven på bilhandlarn, kanske lånebil pga lev försening av kundens bil? Och för er som hoppas att FB ej betalar ut - tvivlar på att det gör så mycket skillnad, premiem baseras på olyckstatistik, så den blir alltså sämre nu för M5 E60 med högre premier som följs oavsett utbetalning. |
|
A_Persson Ägaren säger det själv på NT´s debatt sida. Så det om ngåot är väl förstahandsuppgift |
|
|
Mycket j-a klåpare det finns! Var det Bananerna i pyjamas som var ute 1 sväng:-( Nicke |
|
|
Enligt ägarens utsago lånades bilen ut till dennes son. Huruvida försäkringsbolaget betalar ut ersättning i dett specifika fall tänker jag inte diskutera då jag inte har tillräcklig känndeom kring olyckan. Allmänt kan dock sägas att ett försäkringsbolag inte bör bedöma händelsen på annorlunda sätt bara för att bilen har ett högt värde och är motorstark. Inget i försäkringsavtalen säger att bilen inte får lånas ut. Självrisken kan dock höjas när föraren är under 25 år. Mängder med olyckor har skett där unga söner kraschat sina förädrars bilar på grund av övermod. I regel ersätts dessa olyckor av försäkringsbolaget. Nästan alla singelolyckor beror på för hög fart. Om inte misstag får ske så är vagnskadan tämligen meningslös. Då räcker det med trafikförsäkring eftersom det alltid krävs en andra part som vållar olyckan för att få ersättning. Om kappkörning skett på allmän väg kan försäkringsbolaget neka ersättning. Rimligtvis krävs då bevisning i form av vittnen eller annat som styrker sådan verksamhet. Annars kan försäkringsbolagen neka ersättning bara man som förare fått sladd i samband med en omkörning. Ersättningsnivån i den aktuella olyckan är i sammanhanget inte särskilt hög. Reparation, alternativt inlösen av en ny bil blir notan för försäkringsbolaget. Jämför detta med om samtliga passagerare blivit grönsaker istället. Eller om trädet de kolliderade med istället varit en busskur full med människor... |
|
|
Så här svarar ägaren om själva händelsen på nt.se JR (31/5 13:52) Nytt! Hej alla Debattörer!!! Först och främst är jag innerligt tacksam över att ingen tredje part kom till skada! Jag är också tacksam över att ingen i bilen blev skadad! Jag som skriver detta är "idioten" som lånade ut bilen under vissa premiser! Dom premiserna fick inte, under några omständigheter, brytas! Nr1: följ alla trafikregler och hastigheter! Nr2: var max 2 personer i bilen! Nr3: Koppla inte ur antispinn och antisladd! Ingen av dessa överenskommelser följdes! Grabbarna skulle åka och tvätta samt tanka bilen! Det var allt! Dom har skött sig exemplariskt innan detta och jag har inte haft något att anmärka på! När detta kom till min vetskap så förlorade jag fotfästet! Jag begav mig upp till akuten direkt och fick klart för mig att ingen var fysiskt skadad och ingen tredje part heller! Jag träffade allas respektive föräldrar och vi pratade igenom det inträffade! Nu målas det upp en bild av mig som inte är riktigt sann! Jag är ingen bildåre som köper dyra bilar för enbart nöjes skull och ha som utlåning! Det är, tyvärr, ett medfött intresse som jag har! Jag har därför inget sommarställe, jag har ingen båt, jag spelar inte golf och jag har ingen hoj! Jag prioriterar min familj och umgänge med den! Därför står bilen oftast hemma kvällar och helger! Detta har då uppmärksammats av dessa killar som snällt frågat om lån! Skulle jag kunna vrida klockan tillbaka, så skulle jag vara den förste som gjorde det! Nu kan jag inte det, och jag får leva med att jag lånat ut min bil, vilket inte är något brott i sig! Sedan har jag naturligtvis tagit åt mig av detta och mår därefter! Men jag kan försäkra Er alla om att detta har inte varit något uppsått eller dylikt! Detta kan ha hänt vem som helst! Sedan är det inte fel på kurvan eller något fel på bilen, utan hastigheten och att systemen var urkopplade, är den indirekta orsaken! Bilen har heller inget med företaget att göra då den är privatägd och står inte på något företag! Jag har dock inte råd att smälla bilar varje år utan det är ett rent och skärt intresse som jag delar med många andra! Jag får nu lida psykiskt och ekonomiskt av att ha lånat ut bilen till fel person, men jag tar det och mitt ansvar! Dock är det alltid förarens ansvar att ta hänsyn till omgivning och trafiksituation! Där har jag misstagit mig totalt och fått ångra mitt beslut! Däremot vill jag inte hängas ut som en idiot, för det är jag inte! Att jag sedan kommer att hata mitt beslut för resten av mitt liv och att min kontakt med dessa killar kommer att vara annorlunda, är ju en naturlig följd av olyckan! Det får jag ta och leva med! Jag tar mitt straff, men döm mig på rätt premiser! Jag söker inte heller någon förlåtelse eller dylikt! Jag har fattat ett dåligt beslut, men är inte mer än människa, precis som Ni!!! Vill "bara" avlsuta med att säga att jag innerligt tacksam att ingen blev skadad eller dödad! Det hade jag inte kunnat leva med! |
|
|
Vi alla gör misstag/fel beslut som vi ångrar, även den bäste! Det är alltid lätt att vara efterklok, nu när olyckan är ett faktum, för ibland vill vara godtrogen och kanske lite snäll, och tror att saker å ting ska gå bra. Klart att föraren får bära hundhuvudet för detta. Han har anvaret. Nicke |
|
|
Varför tror ni inte att försäkringsbolaget kommer att betala? Finns de bolag som alltid är betalningsskyldiga. Han lånade ut bilen, men enligt hans svar har han ju knappast lånat ut bilen mot betalning. Hans son med kompisar lånade tydligen bilen och det verkar ju ha varit en engångsgrej. Med andra ord är det fortfarande ägaren själv som är brukaren av bilen. Oavsett om det handlade om ett "race" eller ej tror jag försäkringsbolaget kommer stå för kostnaderna. Hur de sen kommer ta ställning till att försäkra bilen i fortsättning är en annan sak. MVH / Jacob |
|
| undrar om V10'an passar i en E39a ? :-) | |
|
540is: Borde väl gå med lite modifieringar. :) OT: Monterat kompressorn på M5an än? MVH / Jacob |
|
|
Jag är oxå inne på det Jacob skriver. Vad man kan läsa här så är det inget som tyder på att försäkringsbolaget kommer att neka honom ersättning. Det är fullt lagligt och låna ut bilen till tex sin son, möjligen kan det vara så att han har en högre självrisk om det är någon som är under 25 år som kört bilen vid olyckstillfället. Länk |
|
| Jacob_M3> Nop saknar kylaren till IC ... skall komma upp framåt helgen, åker oladdat lite till - Rörberg får man satsa på | |
| "sonen" hade tydligen inget körkort heller såg jag nånstans... | |
|
Och hur ska du kunna försäkra en bil som inte är registrerad på dig...? Bilen är ju registrerad på BMW återförsäljaren (Kneippbadens) som ägare och brukare. /RS2 |
|
| RS2 - ja, jag har funderat på det jag också. Frågan är om inte Kneippbadens bil åker på en knäpp på nosen från både If och BMW Group...? | |
|
Liste, Jag har varit med om sådana här mer eller mindre smarta affärsupplägg med demobilar tidigare och därför vet jag hur det fungerar och kan bara säga att alla parter antagligen har stora problem just nu pga olyckan... /RS2 |
|
cane |
Å andra sidan kan jag inte tänka mig att IF vill bråka med BMW över en enda bil... jag antar att BMW har alla sina bilar försäkrade, eller? Måste vara ett monsterkonto för ett FB som man vill behålla... |
|
Original Försäkring ligger under IF.... ;) Länk "The hardest cars to chase are german BMW cars ..." - L.A. Police Department... |
|
bmw jesus |
är det någon som vet vilken värkstad bilen står på??? |
|
Kneippbadens Bil (BMW) i Norrköping alt Karstorps Bildemontering i Norrköping. "The hardest cars to chase are german BMW cars ..." - L.A. Police Department... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.