|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har ett ganska irriterande problem. När motorn är kall så går den ryckigt vid litet gaspådrag. Vid stort gaspådrag känns ingen ryckighet. Likaså försvinner det helt när bilen är varm. Tomgången är också jämn, även vid kall motor. Det är bara små ryckningar men tillräckligt för att vara irriterande. Är det någon som upplevt liknande? Micke | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du bör nog kolla felminnet om det finns nått lagrat som kan ge en hänvisning, en tempgivare , luftmassemätare, lambdasond eller nått åt det hållet. Det kan vara så enkelt att du har fukt, kondens under kåpan vid stiften så bilen misständer vid belastning och sedan när bilen blir varm så torkare det upp men blir ny kondens fukt när bilen får stå över natten en idé. ///MVH Hasso Länk |
|
Tjena! Jag har fått exakt samma problem på min bil, fast ryckningarna är inte så små för mig. Så fort tempmätarn är förbi blåmarkeringen så försvinner ryckigheten. Kan det vara stiften? känns nästan som att den misständer... Mvh Marcus |
|
|
Sorry, jag har ännu inte fått någon rätsida på ryckningarna. Återkommer när jag tar mig an problemet. Micke |
|
| ok va bra, ingen annan som har någon ide? | |
|
Jag har även ett konstigt ljud från motorn som bara hörs utanför lr när man öppnar fönstret, ljudet finns där upp till ca:3000 varv sen försvinner det. Det låter som ett gnisslande, skärande ljud. Vad kan det vara tro????? undrar om det har något samband med ryckningarna.... |
|
|
Har nu löst problemet, för mig var det en rejält sprucken gummibälg nr:5 på länken Länk Otroligt skönt att bilen går som den ska nu... ;-) |
|
| Vad kostade det att byta gummibälg? | |
| Gummibälgen kostade 95:- och jag böt den själv så det blev inte dyrt..... | |
|
Var köpte du gummibälgen någonstan?tror att jag behöver en också. Jensa |
|
| På BMW köpte jag den, jag ser att du har en -96a då ser det lite anorlunda ut. | |
|
Har lokalierat mitt problem,det är locket som sitter inne i insuget,och tempgivaren som styr luftflödet från tomgångsmotorn,och ut till vevhusventilationen,håller på att söka med ljus och lyckta efter dessa detaljer,de är restade hos BMW,vet någon som har dessa detaljet får du gärna höra av dig till mig. Jensa |
|
|
Hej Mikren-6, Fick du löst ditt problem ? Jag har exact samma problem som dig, och jag antar du har automat ? |
|
|
Mitt problem är löst!! Ny lock till insuget+tempsensor och ny vevhusventilation,inhandlades och montreades. Bilen går klockrent. Det blir fel värden när luftmängden i insuget blir fel,då ger det fel värden till Lamdasonden som i sin tur ger fel bränsleblanding i insuget. Jensa |
|
| Intressant... hur vet du att det var alla dessa kompenenter och vad kostade ett sånt projekt ? | |
|
Jag fick en data analys på bilen,felkod Lamdasonden,men 99%brukar det inte vara den,samtidigt som bromspedalen bled "stum" förstog jag att det var fel på insugssidan. Bara att börja att demontera del för del,och gå igenom,såg att locket som ligger inne i insuget var både trasigt och löst,samt att temp sensorn var sönderskavd att detta lock,plockade bort vevhusventilations bälgen,"sitter under insuget"bälgen invändigt denna var också trasig. Beställde dessa grejor på "CAR CLINIC i Mora" med frakt gick det 1250kr. P.S komihåg att lufta kylsytemet om du demonterar samma saker som jag D.S när du skall prov köra |
|
|
Låter som samma fel på brossans, men hans var det tändspolen som var paj, så bilen gick bara ibland. Ha det nojje |
|
|
Kollade lite närmere på felet. Jag provade att starta den kall och varvade motorn långsamt upp och hörde efter en liten stund att det "klickade" till i motoren (längst framme vid toplocket tror jag) och motorn dök i varv för sedan att stiga igen. Detta upprepades flera gång. Samma syndron som jag får när jag skal köra. Det var inte AC´n som klickade, utan låter mera som det är kamaxelgivare eller dylikt (enligt div. inlägg på forum) |
|
|
Har liknande symptom på min... "samtidigt som bromspedalen bled "stum" förstog jag att det var fel på insugssidan." Vad har bromspedalen för samband med insugssidan?? När min bil stått över natten är bromspedalen stum. Kanske kan vara samma fel? |
|
|
Javisst!!Titta på insuget uppe intill trorpedväggen,finns det en vakumslang,det skapas ett vakum i insuget,som är kopplat till insuget. Jensa |
|
| Någon som kan ge en sprängskiss på vilka detaljer man ska kolla? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.