|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Tillägg till John John: Bilen ålade sig redan innan de nya fjädrarna bak, så jag tror inte det hela beror på den nya höjden. | |
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
Låter som det vore för breda däck och att det spårar, vad har du för dimension, storlek och bredd på fälgar, och vilken profil har du? mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby. |
| Originaldimension på originalfälgar, dvs 235/45-17 | |
|
Jasså du har gamla slitna framdäck.., där har du garanterat felet i.a.f Köp nya framdäck nu så du får samma generation på däcken runt om så försvinner dina bekymmer, eller så fortsätter du byter grejer i alla oändlighet :) |
|
|
Främre bärarmsbussningarna i bakvagnen är min gissning. Alltså dom bussningar som sitter i chassiet framför bakhjulen. Går bilens bakvagn i "sidled" när du kör över brunnslock/ojämnheter i svag sväng? Flåklypa |
|
|
Det är mycket troligt att det finns ett samband mellan ormandet och vibrationerna i bakvagnen! Jag skulle råda dig till att kolla upp hur de "sista" bussningarna mår, nr 2 och 6: Länk Läs även Länk Som tidigare nämnt är däcken viktigna, men jag har svårt att tänka mig att det blir så här besvärligt av den uppsättningen du har nu. Du kan alltid prova att skifta fram och bak, för att se om uppträdandet ändrar sig. Som BMW-Båstad är inne på, måste fjädrar och dämpare vara avstämda till varandra. Är delarna specifikt avsedda att passa ihop? Du skriver att den är högre bak nu, är dämparna avsedda för hårdare/lägre fjädrar? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Flåklypa: Menar du samma som Erik W, alltså nr 2 på hans bild? Jag är nämligen oxå inne en del på dom, men blev mer eller mindre idiotförklarad när jag frågade på verkstan vad det skulle kosta att byta, "Vad ska du byta dom för, det har vi aldrig bytt på nån E34 under alla år", och så kostade som sagt bara arbetet ca 5 lappar, vilket jag inte har nu. Bakvagnen går i sidled på spårig väg, det är där det tydligast märks, speciellt vid gaspådrag. Erik W: Som sagt så fanns ormandet redan innan alla delar byttes och innan vibrationerna kom. Bilen blev högre med de nya fjädrarna pga att det tidigare satt en pluggad ihopsäckad nivåreglering på bilen, som nu är borta. Istället monterades ställbara Koni (som ställts lagom hårt) ihop med Lesjöforsfjädrar, vilket enligt Stötdämparverkstan i Sthlm skulle vara en fungerande kombination. |
|
|
Jag känner inte igen bussning #2 på bilden riktigt. Den bussningen jag menar är den som sitter i chassiet någon decimeter framför främre kanten på bakre hjulhuset (i linje med hjulets rullriktning) . Blir den trött tappar bilen riktningsstabilitet och går "som en orm" på vägen. Jag bytte båda svart för 1000:- plus material, <200:- Flåklypa |
|
|
Jag sätter en hundring på att det är däcken! Jag har varit med om detta fenomen vid ett par tillfällen och det har berott på däcken. Jag köpte för ett par årsedan nya bakdäck till min 325 och hade efter det olika fabrikat fram och bak. Jag kunde då inte köra fortare än ca. 80 km/h pga. att bilen ålade sig något fruktansvärt. Jag slängde däcken och åkte till en ny däckverkstad och köpte 4 st nya däck av bra fabrikat och bilen gick som den dröm igen. Mvh. Bjarre |
|
|
Flåklypa: Menar du inte dom stora bakvagnsbussningarna da, som sitter i den stora balken som bärarmarna är infästa i?? För dom bussningarna har jag som sagt nyss bytt, ledde inte till nån förbättring. Bjarre: Ålandet fanns som sagt redan INNAN jag bytte bakdäck, det blev bara lite "värre" med nya bakdäck. Innan satt där jämt slitna F1:or av samma årgång både bak och fram, och bilen ålade sig alltså redan då. |
|
|
VolvoForLife: Okej då förstår jag, jag läste nog inlägget lite för fort. |
|
|
Jag tror nog också på däcken. Hade slitna 235/45 17" fram på min M535 förut. Var nästan helt omöjlig att köra med så fort det fans ett minsta spår i vägen. Blev enorma kast som man fick parera snabbt som en blixt. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
VolvoForLife: Hur går det? Har för övrigt samma symptom på min bil trots byte av silentblocken, + nya fjädrar och stötdämpare |
|
| Ska försöka få råd med en komplett kardanstång till nästa månad. Har kollat bakre knuten, den är det helt klart glapp i, men även södlagret och hardyskivan lär må bra av ett byte, misstänker att det aldrig är bytt. Hjälper inte det så får jag ta mig en funderare till... | |
|
Fortsätt du att byta grejer ;) Jag äter upp mina kallingar om det inte blir bra med nya däck runt om :P Tips; du har säkert någon kompis som åker E36 med 17" eller större utan orm-gång, ta en kväll och prova byta fälgar med han så får du bekräftat däcks-teorin. |
|
| Ante: Du kan va lugn, jag ska byta framdäck OCKSÅ, men jag vill knappast köra runt med en glapp drivknut, vare sig det avlöser problemet eller inte. | |
|
Nej det är sant, kan bli rätt trist om knuten bestämmer sig för att gå upp i atomer :) Bäst att byta grejer innan dom säger upp sig helt. Hoppas du får till kärran! |
|
|
Har samma symptom på min M3:a ... Ska byta däck och bakvagnsbussningar och se om det blir bättre.... /Daniel |
|
| jösses.Syntomen låter som polarens bil när bakaxeln satt löst... | |
|
jag fick också kasig bakvagn efter att jag slängde på Kingstar k106 bak. man riktigt hörde hur däcken drogs mot asfalten när man svängde. Gick knappt köra bilen. vh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.