AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.847

Varför är min bil som en orm?

Sida 1 av 3
Har bytt allt i framvagnen och nu även bakvagnsbussningar, men ändå är bilen som en orm på vägen. Drar man på lite på en lite ojämn väg så är det verkligen en utmaning att hålla den på vägen, bakvagnen lever sitt eget liv. Bakdäcken är nya... Gjorde hjulinställning för nån dag sen, men dom kunde inte justera bak för det var fastrostat, men det var inte mycket fel, det var lite för lite toe-in båda sidor, kan detta påverka bilen så drastiskt? Sen sitter där ju ett litet "hundben" var sida jämte bakvagnsbussningarna, hur beter sig bilen om dessa är slut?

Vore mycket tacksam för tips!
vad har du för märke på däcken du satte på?

Slängde på några billiga 18" nankang ns2 däck på m3.an mest för att leka lite.....dock så vart dom nya.

å kan säga att det vart en fruktansvärt kränging bakände man fick.....nästan okörlig bil.

blev en gång tvungen att göra en panikbromsning i ca 100....
hölt på att fara av vägen,
fick en 3-4 vilda kast.....å detta berodde på mina då kassa bakdäck.....riktigt dålig gummiblandning i dom däcken.....

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Hur är styrsnäckan?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
M3 kungen: GoodYear F1 köpta på dackonline.se. Har också funderat på däcken, jag körde nämligen en MB Sprinter på sommaren en gång med vinterdäck på, det var ungefär samma känsla, som att köra på såpa. Men däcken jag fick är gjorda i tyskland, så dom borde väl vara riktiga??

ErikW: Snäckan är "justerad" och där verkar inte föreligga något problem, det är bakänden jag har svårt för att hålla rak kurs på. Den självsvänger även lite i svängarna, känns som man har fyrhjulsstyrning.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Hur är silentblockens kondition?

Erik

___
Det är dom jag nyss bytt, ledde inte till nån förbättring.
Har du utfört hjulinställning på bilen?

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Kalle: Vänligen läs mitt första inlägg... =)
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Stötdämparna?

Erik

___
Nya Koni runt om...

Toe-in bak skulle enligt däckverkstan vara mellan 0,06 - 0,10 grader, min vänstra låg på 0,01 och den högra på 0,03. Men jag tycker det verkar vara så små siffror att bilen inte skulle bli okörbar pga det?
Beklagar att jag läste för fort. Jag tror att din bil är arg på dig för ditt användarnamn på forumet och därför protesterar genom att orma sig.

Skämt åsido, problemet verkar väldigt jobbigt :( Är fälgarna runda/raka?

Mvh,
Kalle
_____
Jepp, inga problem med hjulen. Ja det är väldigt jobbigt dehär, har även vibrationer i bakvagnen, som jag skrev i en annan tråd. Hade hoppats att få KÖRA med bilen i sommar, men det vill visst inte bilen... Det sista jag lurar på är bussningarna som håller bärarmarna i bakvagnsbalken, men dessa var det tydligen 8 timmars jobb för att byta enligt en fd BMW-verkstad, 4-5 lappar i bara arbetskostnad för att byta dom känns ju lite surt, särskilt om det inte skulle hjälpa...
Fjäderbenslagringar fram/bak... bytta?

Mvh,
Kalle
_____
Japp, inkl nya originalmuttrar =)
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det blir lättare om du skriver all fakta i ditt första inlägg, istället för att vi ska fråga ut dig om symptom och vad som är gjort och inte. Även om alla inte verkar orkar läsa det du skriver...;-)

Finns det några oljud från bakvagnen?

Erik

___
Jag skrev det som tråden skulle gälla, att jag sen även har vibrationer där bak är en helt annan sak, det uppkom efter att jag monterat nya dämpare + fjädrar, vilket ledde till att bilen blev högre bak, så det är troligen en drivknut som inte gillar den nya höjden. Men som sagt nu är det orm-likheten jag ville ha hjälp med att reda ut. Men jag får väl göra en sammanfattning då:

Fram: Nya dämpare, bärarmar, casterstag, kränghämmare + stag, yttre styrstag, bussningar, fjäderbenslagringar, samt alla kringdelar till dessa delar, ner på mutter-nivå. Framfjädrar ca 2 år gamla.

Bak: Nya dämpare, fjädrar, fjäderbenslagringar, silentblock, däck.

Hjulinställning gjord. Cambersamt toe inom tolerans fram, caster 1 grad utanför tolerans båda sidor. Toe utanför tolerans båda sidor bak, siffror enligt tidigare inlägg.
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Om du har samma dimmension på fram och bakdäcken så prova att skifta...

mvh

Min: Länk
Visa användare
302
John John
M3GT-95
320iM touring-03
1502-75
Jag skulle nog se till att öka toe in bak. Just att du har nästa "noll" toe är kanske det som gör att bakvagnen vill svänga lite åt båda hållen. Att det har ändrats kan bero på att bilen blivit högre bak.

Köp nya muttrar och vad som behövs, åk sedan och gör en hjulinställning. Det borde ju gå att lossa med lite finlir med mutterknackaren.

Castern fram kan du nog inte göra mycket åt, den är väl inte justerbar?! mer än byta bärarmar men jag tror inte det har med just detta problem som du har.
Du kör väl inte med olika fabrikat på däcken fram och bak?
Skall vara likadana däck och t.o.m av samma generation, dvs inte olika "årsmodeller" av däcken fram vs bak, oftast så ändrar dom designen/gummiblanding osv mellan åren vilket kan leda till dina problem.

Jag hade köpt nya framdäck också, kollat upp när bakdäcken är tillverkade och sett till att dom nya framdäcken är tillverkade under samma period.

Glöm inte heller att om du har förändrat bilens spårvidd med nya fälgar som har annat ET än originalet så kan det också vara en bidragande orsak.

BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Om det är vid inbromsningen som ormen framträder så kan det bero på för hårda fjädrar och dämpare till den tunga bil du har.
Skickar över en bra länk om chassijusteringar Länk

mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby.
Erik G: Jo det är samma dimension, ska prova ett skifte vid något tillfälle. Ålandet blev märkbart värre då jag bytte till nya bakdäck, och ännu lite värre med nya silentblock.

John John: Tyvärr har jag inte pengar till fler delar denna månaden, jäkligt surt, hade som sagt hoppats på att bilen skulle bli brukbar med nya silentblock...

Ante_J: Gamla slitna F1:or fram, och sprillans nya bak som sagt. Dock har jag haft många bilar innan med skillnad i däckuppsättningen, och aldrig fått nåt sånt här fenomen av det, men man ska aldrig säga aldrig...

BMW-Båstad: Vid bromsning är det inga problem, då är den stadig som berg. Den är halvjobbig vid jämn fart, ca 110, och värst vid acceleration i högre fart, typ 90- särskilt om vägen är halvdålig, då gäller det att hålla tungan rätt i mun, man får sitta och parera bakvagnens impulsivitet hela tiden.

Vill bara säg TACK för alla era tips, underbart att det finns hjälpsamma människor!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.