AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.089

Vilket pris ungefär ligger en 318 med e36 karossen på?

Sida 1 av 2
Hej!
Tänkte bli en bmw ägare, och vill då ha en 318, för att den inte ska dra så mycket bensin och så ska de vara e36 karossen ,för jag tycker den e så himlars snygg. Men min fråga är då:

Vilket pris ligger dom på ungefär?
Tänkte försöka få tag på en som gått under 20 000 mil iaf.

Ska man satsa på en från norra sverige? importerad eller inte?

Typiska fel på e36:orna?

Vet ni nån som säljer en fin en?

MVH // Lotta
Kan man få en fin för under 40 000kr??
// Lotta
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
ja visst kan du få det... vilken årsmodell hade du tänkt dig?

__
///M som i Mugge.
Så ny som möjligt, men nyare än -92 iaf..
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
kolla under begagnatguiden, och läs lite på E34 och E30. så får du lite tips om saker att se upp med. (även om begguiden ännu inte innefattar E36 modellen, så är många punkter gemensamma med E30 och E34)

Läs bl.a. om rost, M40 motorn (motorn i 318), om bromsar och framvagn, fläktkoppling, silentblock. så får du lite info i alla fall...

__
///M som i Mugge.
ååhh, tack så mycket!! ska genast kolla...
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Tänk på att M42 motorn som sitter i (318is) och M43 (motorn i 318i nyare än 94) är att föredra före M40 (motorn i 318i före 94).

__
///M som i Mugge.
aha, varför är dom att föredra???
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Taget från begagnatguiden för E34:

518i M40 90-94, M43 95- (Rak 4:a ­ 8 ventiler)
M40-motorn som sitter i denna bil t.om. -94 har en felkonstruerad topp vilket gör att trycket på kamaxeln är dubbelt så högt som den borde vara. Som resultat av detta, slits kamaxel och kamaxelrem väldigt fort. När BMW upptäckte felet, gjorde man ett utskick till alla ägare av berörda modeller och såväl spännrulle som rem byttes till en modifierad modell. Samtidigt sänktes bytesintervallet för kamaxelremmen från 8000 mil till 4000 mil. Som resultat av denna felkonstruktion, slits även kamaxeln ner betydligt fortare än vanligt, vilket visar sig i form av knackande ventiler. Detta gäller fram till 1994. Från och med 1995 heter motorn M43, har kamkedja och anses mycket långlivad.

På E36 kom M43 ett år tidigare än på E34.

M42 är 16 ventilsmotorn till 318 och har lite fler hästar än vanliga 318i, ca 140 hästar gentemot 113-115. Även M42 har kamkedja.

__
///M som i Mugge.
aha, nu hänger jag med!!!!! det var ju väldigt bra information!! Tack så jättemycket!!! :)
// Lotta
Vad tror ni om denna bmw??
Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
318is har 140 hk o inte 152... men det r inte mkt man kan tycka till om annonsen... bilden fungerar ju inte hos mig iaf... sen har man inget regnr som gör att man kan kolla upp bilen.

Ring och snacka med ägaren, använd check-listen Länk i beg.guiden, så får du lite mer tips på vilka frågor du bör ställa.

priset beror ju på bilens skick... men 40 000 kr, det får man en 325:a för.

__
///M som i Mugge.
Denna bil då??? fast den kostar ju 43 då rå.. de va ju lite mycket... Men vad tycker ni?
Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
låter bra... ring och snacka med ägaren och stick och kolla på bilen.. gå igenom bilen, provkör och kolla igenom alla papper. Ta god tid på dig, stressa inte med granskningen av vare sig bil eller dokumentation.

tänk på att begärt pris och slut pris inte är samma sak.

Vad gäller värdet har jag svårt att bedömma det, så ngn som har bättre koll kanske kan skriva några rader.

__
///M som i Mugge.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Angående priset tycker jag att det bättre att lägga nån/några tusenlappar mer för ett finare exemplar.

Dock verkar 43" som ett överpris med tanke på att bilen är en 92:a men säljaren har säkert satt detta pris med tanke på prutförmånen. Antagligen vill han ha ut 40 för den.

318is tycker jag personligen är ett bättre väl framför de övriga fyrorna. När du kikar på en e36 coupé så kolla att fönstrerna går ner ca 1 cm när du öppna samt går upp igen när du stängen igen dörren.

Kolla ifall det finns dokumentation som kan bekräfta miltalet på bilen som du refererade till. 16430 mil för en 92:a är rätt lite men absolut inte omöjligt då den kanske används sparsamt.
Tack så jättemycket för alla svaren!! Ska kolla upp allt, jag hör av mig senare å berättar hur det går!!!
// Lotta
Ang den sista´318 is Coupé du länkade till.

+ För svensksåld och med ganska få mil. Snygg färg och
ett inte helt avskräckande pris om du kan pruta ner den några tusenlappar.

- Att den är lite påvert utrustad. AC är ju nåt jag i alla fall skulle sakna även om jag kan leva utan skinn i en lite äldre bil.
Se till att den är ordentligt servad också.

Lycka till!
Carl Adam Andersén
Den sista länken värderar jag till 30 papp, hade en bekant som försökte sälja en diamantsvart 93a och det var verkligen inte lätt.

Renovering av en M535, E28styling och annan E28 information Länk
Hmmm, ja jag vet inte hur jag ska göra.. Kanske vänta å se om det dyker upp nån finare bmw? Eller åka söderut å leta en bra bil kanske?!

Svårt de här med bilköp! Det finns ingen här som ska sälja sin fina bmw 318 som går som en klocka? ;)
Jo
465
Johnte
530 D M-sport -05
X5 3,0Sd M-sport -08
Mitt förra inlägg raderades. Men titta in det här
www.blocket.se/view/5185800.htm?caller=nbl_s&l=0&c=

Livet är för kort för att köra diesel!!!
Men är inte importerna dyra å försäkra? Å den har ju gått 21000 mil.. Hade tänkt en som gått lite mindre..
Men annars såg den ju tokfräsch ut!
:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.