AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
9.637

panik vart sätta oljeretur i blocket eller tråget

Sida 1 av 2
AC
188
ACAB
325coupe 93a
vart ska jag sätta oljereturen från turbon bilder om det finns tacksam för alla svar m50b25

vågar man inget så vinner man inget!!!!!!
JO
236
JOhan_e28
M528/35 -86
320 -85
men för fan! sätt skiten högst upp i tråget ovanför oljenivån! de har sagts 100000 gånger..

///JOhan
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Funkar kalas bra i oljetråget, så länge du håller dig ovanför oljenivån.

Jag är fortfarande anti mot att borra i blocket om det blir så oljan kan komma och smiska på någon av motvikterna e.t.c., fick det noga förklarat för mig då jag var och hälsade på en gammal motor trimmare.

"blao is the name of the game!"
AC
188
ACAB
325coupe 93a
johan e28 jag vet att det har frågats mkt om de men då handlade
de om m20b25 motorn nu handlar d om m50b25 va gärna lit mer otrevlig sä e du snäll. tack JTP e det m50b25 motorn du menar

Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
ACAB: Pratar om oljereturer i övrigt.

Så länge den är ovanför oljenivån, har självrinning, och inte pissar på några roterande delar så spelar det ingen roll hur du gör.

Fungerar fint att sätta den i tråget. Det kommer jag att göra ialla fall.

AC
188
ACAB
325coupe 93a
problemet e att det rinner olja från returen o den sitter högst upp på tråget

Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
ACAB, hur menar du nu??

AC
188
ACAB
325coupe 93a
om jag tar bort slangen som går från turbon in i tråget så rinner det ut olja där då sitter den inte ovanför oljenivån men den går inte att sätta högre upp ursäkta otydligheten

Ha
214
Hael
M50 E30 TIC
M5 E34 3,6L
320 E30 TIC snik
porshe och audi har oljereturen under oljenivån...använd grova slangar så ordnar det sig.

beemwee
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
ACAB: Okej, men då ser jag inga problem med din retur, sålänge inte oljan täpper för hela slangen. Ta en grov slang, samt ha en grovretur ska du se att det löser sig.

Hael: Det pratas ju mycket om oljereturer. Porsche och Audi sägs ska ha dom under nivån, mendans en handfulla andra biltillverkade inte har det. Och flera motortrimmare förespråkar ovan för oljenivån.

Finns kanske inget rätt eller fel där?

Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Oljan som kommer ut i turbon har ju kommit från tråget från början så jag själv tycker inte det borde vara nåt problem o ligga lite under oljenivån med returen. Oljan sugs ju iväg av oljepumpen i samma takt som den rinner ner igen från turbon så... Dock skadar det ju inte som sagt med lite grövre slangar så man har lite mariginal...
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Peter_1982: Allt detta snack om att oljan blir som ett skum då den lämmnar turbon då?

- Ja, sumpen suger förvisso undan olja, men tillräckligt mycket för att hålla oljanivån underslangen? eller inte igentäppt.

Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Jo det är ju förvisso sant, därför borde man nog ha rätt grova slangar o rör så man ändå har lite marginal. Menade bara på det att oljan försvinner ju faktiskt bort från tråget rätt snabbt. Hmm, finns väl till o med bilmodeller där oljereturen går in i oljepluggen på undersidan eller nerkanten av tråget. Detta vågar jag inte svära på, men vetefan om det inte är skoda som har det så... Säger kanske inte så mycket om skoda har så men, hehee
Visa användare
103
LuddeX
328 Turbo 670hk 900nm
ja har min retur i oljepluggen under oljenivån, på m50 motorn o det funkar hur bra som helst.
AC
188
ACAB
325coupe 93a
luddex har du nån bild eller nåt det vore kanon;)vart har du turbon uppe eller nere

Je
224
Jeppan
M30 TURBO
Jag har också min retur i oljepluggen funkar kanon. hade genomskinlig slang i början för att vara säker o de va skit bra. Vem vill göra en massa extra jobb när de inte behövs.. ? Vissa säger att det inte är optimalt. Men jag förstår inte vad dom menar funkar de så funkar de funkar de inte så funkar de inte helt enkelt en oljeretur kan inte funka optimalt.. Lyssna inte på dom som säger att de inte funkar för de funkar.

Visa användare
154
ihlberg
Bmw 320 E36 -97
Bmw 320 E30 -89
Klart det funkar, men frågan är hur länge turbon funkar!!

Det är inte vara något tryck i returen, avrining...det ska bara rinna ner...
det är inga problem att ha returen längst ner i botten på tråget,bara man inte har för klen dimension på röret.
många motorer har monterat så i org.utförande.

-----
Länk
Visa användare
154
ihlberg
Bmw 320 E36 -97
Bmw 320 E30 -89
Det ska va över oljenivå, det säger alla turbo experter jag har pratat med. SÅ SKA DET VA!!!!!!!
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Men om man sätter den under nivån blir det inte något slags motryck för oljan att jobba mot. Oavsett om slangen inte blir fylld eller så.

Visa användare
154
ihlberg
Bmw 320 E36 -97
Bmw 320 E30 -89
Ja det blir mot tryck. Det är bättre att sätta den över oljenivå iaf..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.