|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
|
Vilka ställen är en e46 coupe mest utsatt på? nån som har en "lista" eller nåt? inte sett nått än.. men man borde kanske ta en titt innan bilen blir föör gammal... mvh Daniel |
|
| Min 518i -83 är nästan rostfri utan att den är rostlagad ,) | |
|
Grandy Precist det kan man undra, dessutom undrar jag om dem verkligen har bytt min eller om dem har slipat ner den och lackat den igen. |
|
|
M34ever: Min baklucka är helt utbytt, jobbet tog bara någon timme efter den kommit från tyskland. En bra grej är att jag till min förvåning ser att alla plastdetaljer som hantag, öppnaren, nummerplåtsbelysning är helt nytt. Det tackar jag för. Men min huv är jag osäker på, ser ut som den bara är slipad och omlackad. |
|
|
Spajjs: Vad jag vet så är det: - I framkant på huven, kommer under ifrån. alla modeller - Bakluckan, runt handtaget, alla modeller, - Touring även vid låsmekanismen på den öppnigsbara rutan. - Underkant på dörrarna, vad jag fattat så är det bakdörrarna som är mest drabbade. Dessa delar byts på rostskyddsgarantin. |
|
|
Grandy jag ser tyvärr stor färgskillnad på handtaget och bakluckan lite irreterande faktisk men, men hellre det än rost i alla fall. Micke |
|
|
Grandy: BMW lagar inte rost, de byter ut hela delen där det går. Det berättade de för mig på Förenade Bil i Malmö. Att slipa/spackla/lacka tar mycket längre tid än att slänga dit en lackerad motorhuv. Om du misstänker att de fuskat hade jag klagat och begärt en ny huv! |
|
zupra1 |
Äger en 528i-96-16300 mil...rost inne i/vid tankluckan...aningen i underkanten på bagageluckan...vidare...rost inne vid batteriet...allt åtgärdat för två år sedan...men...bagageluckan ger sig inte...nu smäller jag inte igen den utan...trycker ner den sakta - sakta...skit samma - rosten e tebax! Vidare...äger en 520i-tour-94-20800mil...likadant...rost runt tanklocket...dörrarna i nederkanten...bagageluckan likaså fast utanpå... Iofs så är bilarna 10 år...tvättar dom mellan 3-4 ggr/mån för hand.Alltså...varje vecka ungefär.Dom är komna till åren...kräver inte total rostfrihet...intressant bara att nyare E39 ägare (typ 01-02) har rost på samma ställen.Att dom inte har lärt sig på 5 år var rosten börjar angripa på den modellen!Skumt...och...rent ut sagt...FÖR DÅLIGT BMW! Min Supra MKIV-95...rullat cirka 18000mil...inte en rostbubbla någonstans.Ok...den har inte körts på vintern dom senaste 6 åren som jag ägt den...spelar ju en stor roll.Men...annars är jag nöjd med Bmw:na. |
| roligt och se hur många som skriver och inte vet ett skit egentligen om riktiga felet...jobbar med rostlagning och det finns FÅ modeller där problemet verkligen ligger hos bilen.....! | |
|
hangman: Nu får Du förklara dej ? Menar Du att det är ägarens fel till 99% ? Visst skall bilar skötas regelbundet,men när rosten kommer överallt på bilen så som insidan av motorhuv,alla skärm/dörrkanter,bakluckan,dörrstolpar ock en lack som ser ut som spindelväv trots normal skötsel av bilen. Hävdar Du oxå då att det är ägarfel ? Håller med de flesta i denna tråd ang E46 modellen som verkligen har undermåligt skydd på de lackade ytorna. Nämdes i någon tråd tidigare att det hade med polsk lackering att göra,men det vet jag inget mera om.. |
|
|
Väcka liv i 4 år gammal tråd för att skriva att det är ägarnas fel att E46 rostar? Du går ut hårt Hangman. ______________________________ //Lövet |
|
| hangman kanske skulle kunna utveckla lite vad det riktiga felet är? | |
| Va konstigt att så många BMW ägare missköter sina bilar så att de rostar.. Även mercedesägarna verkar vara ena riktiga klåpare också som de bilarna rostar och har sig. vad jag har fått förklarat för mig och vad som skrivits jag vet inte hur många ggr på detta forum är det karosskit som inte lirar som det ska. Äger själv en e46a -01 där dörrarna är helt risiga p.g.a rost, så hangman upplys mig och andra om vad vi gör för fel tack. | |
|
Yes okey! Jo så här är det. som jag skrev innan, NÅGRA bmw modeller har problem med grundbehandlingen i galvet. endast några modeller, mercedes har samma problem och KIA ska vi absolut inte prata om. Var med om att merca stjärnan rostade bort på en fet kombi 04a nyligen. helt otroligt, där är det fabrikations fel. Det är fabrikationsfel när rosten kommer innifrån och på konstiga ställen. Jag har haft både äldre och nyare bmw, hade en 318is 18 000 mil 93a sönderrostad, och nu har jag en 320 94a rostfri 17 000 mil. När man får rostproblem i huvven och kofferten går OFTA inte på försäkring m.m det har 99% orsakats av ett ordentligt stenskott och man har inte tagit hand och punktblästrat stället direkt och gjort iordning det. Kofferten är det många som inte tvättar rent ordentligt och får bort saltet. det verkligen gömmer sig precis överallt.... Hade en ford focus 00a, 15 000 mil sönderrostad, där är en sjuka på 99an och 00an gjorde dom galvarna för hårda så dom sprack och då går det på garanti. Köper man en NY bmw och tar hand om den putsar avfettar och har sig så ska man klara sig, men som sagt finns några modeller som är hopplösa och då är det bara gråta om man betalat flera hundra tusen.. |
|
|
hangman. Intressant svar Du gav där,för det är just detta man skrivit om i tråden ? Du själv erkänner ju att vissa modeller är katastrof ock tråden handlar om detta ? Tvivlar inte ett dugg på Dina kunskaper inom området,men att nedvärdera flertalet i denna tråd ang kunskaper/erfarenheter av rost-angreppen på sina resp bilar är lite hårt kanske ? Annars är Du välkommen med synpunkter ock ideer ang kampen mot denna pest ;) |
|
|
Jag blir så jäkla trött på dessa trådar om E46 och rost. Fattas bara att DMZ dyker upp! Vorsprung durch freude am fahren |
|
| DMZ är avstäng från forumet om jag fattat det rätt. | |
|
Oj då! Visste inte, men kan förstå det. Nåja, det är fult att snacka om folk som inte kan svara. I alla fall, kan bara tillägga att jag aldrig har sett en E46 med rost. En och annan liten lack bubbla, men då snackar vi om 10 år gamla bilar vilket inte på nåt sett är uppseendeväckande. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Har inte läst hela tråden men de klassiska rostproblemen på e46 har inget eller mycket lite med skötsel att göra. Det rostar på plåtomvikningar och kittskarvar och där kommer man inte åt att tvätta. Hangman, hur sköter du kittskarvar och plåtomvikningar? Jasko, om du inte sett rost på någon e46 har du nog inte kollat speciellt noga. Öppna huv och dörrar och kolla på insidan. Du kommer inte hitta gravrost eller hål i plåten. Men skrapa lite på kittskarven med en liten mejsel så hittar du ofta just rost. Men bilarna kan se jättefina ut från utsidan och det kanske är tillräckligt bra för många. Trots allt börjar modellen bli lite till åren och acceptansen för lite rost blir större om bilen är 10år gammal och kostar 50´. Men när bilen bara var ett par år gammal och värd 150-200´var det nog inte lika kul att hitta rost på huvens insidan. Annars är det en mkt trevlig och körglad bil. |
|
|
Det är helt riktigt att man knappt ser rosten, men den kommer smygande. Jag åkte in på reklamation av just rost på bakluckan(inte ytte utan under rutlist samt vid infästningar till gasdämpare), samt anmärkte på en liten blåsa på framkant av en dörr. (just den skadan var nog stenskott) Men de gick igenom bilen och fann dessa yttepytte grejer på samtliga dörrar, motorhuv och bägge framskärmar, Så allt skall bytas, sitter och väntar på att delarna skall anlända. Än idag har jag inte lyckats se de skador som de såg, men det är just antydningar i kittet på insidan. Det viktigaste är ju att faktiskt bmw tar ansvaret och fixar, utan tjafs. Jag hade endast 2veckor kvar på rostgarantin. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.