AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
79.065

E46=Rosthög helt sanslöst.

Sida 1 av 5
Mr
156
Mr Big
320 Touring -00
Har precis fått tebax min bil från Bmw för åtgärdning av bägga bakdörrar och baklucka pågrund av rost. Nu så har jag sett att huven undertill är halvt sönderrostad. Jag säger det asså Bmw nada kvalite. Sista gången en Bmw. Har även sett andra Bmw med rost detta är då hyffsat nya bilar som rostar asså man kan inte göra annat än o garva.

Håller med dig till fullo, helt sjukt att så nya bilar rostar!

Men det är trots allt inte bara nya BMW som rostar, utan även t.ex. Mercedes. I ännu större utsträckning dessutom. Även Audi har tydligen dessa problem.
Det beror väl på en kombination av ny miljövänligare lack samt dålig vidhäftning av karosserikittet. Rosten börjar nästan alltid under sådant kitt pga. att det släppt från karossen.

Det som är bra med BMW jämf. med vissa andra bilmärken är dock att de tar sitt ansvar och byter de angripna delarna utan att knorra. (oftast)

Bilen:

Länk
men inte ska man väl skylla allt på bilen?

en dåligt underhållen bil rostar ju väldigt mkt snabbare än en välskött.
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
En polares Saab 93 från 03 rostade i en bakskärm.... Bara att inse att dom gjort en miss med ny färg och grund... Men det har aldrig varit problem att få det bytt och åtgärdat, med undantag vissa undantag som Mercedes..

/Daniel
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
zwofurti>>Hjälper inte om du sköter bilen rosten kommer innefrån.Och en -00 ska inte rosta så tidigt har själv en -99 som ska få nya bakdörrar.

mvh
som sagt så har mercedes större problem med detta...farsan hade en helt ny e-klass..han körde aldrig den på vintern eller när den regnade.den stog i garage...den behandlades flera gånger för att det inte skulle rosta eller nåt...redan när bilen var 2år började den rosta som in i h******e....och det värsta va att mercedes itne ville fixa trots att det fanns 30års rostgaranti
parolof
30års rostgaranti?? inte illa:-)
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Har ofta hört resonemanget när ngn klagar på rost på en bmw, så e det ngn annan som försöker trösta en genom att mercedes rostar oxå.....

varför köper man dessa bilar da? en merca är inte spec den billigaste bilen direkt :-)

Som kund är enda sättet antingen bojkotta dessa bilar eller köra japanare som rostar först om 10-15 år:-)

En mazda 626 en riktig trojänare vare sig ngn håller med eller ej :-)) tex

BMW M-POWER
Min far har just fått det mesta av karisseridetaljer utbytt på en E-klass -99:a. Det var Dörrar, skärmar och baklucka, inte huven ...

Det intressanta var att han fick tipset av en taxichaffis att det var problem med just små rostbubblor och att han själv hde en av samma årsmodell som var inne för utbyta av ovan nämnda delar.

Om man inte går till verkstan och säger detta så blir det inget alls, gör man det är det inget snack men tyvärr 3 veckors väntetid eftersom det är lite leveransproblem på dessa prylar (undrar varför).

Nya bilar rostar, tillverkarna tar ansvar men du själv som konsument måste ha koll.

GINO; Rostfria Japaner?!, Skämtar du eller?, Mitsubishi Space Star har så dåligt rostskydd att det inte är något mening att göra en rostsskyddbehandling när den är 2-3 år gammal, den är gravt rostig överallt i balksystemet, det är bara ett exempel på hur dåligt dom flesta, alla? Japanska tillverkare ser på rostskyddet, vill man ha bra rostskydd direkt från fabrik är Volvos Svenska modeller nummer 1 tillsammans med Porsche "hur är Cayenne?" och Audi A8.

BMWs rostskydd på E46/E39 är ett skämt, så pass att jag inte kan rekommendera en BMW till min far, det blir en Audi A6 4,2 eller S6 C5 i stället, han tycker A8/S8 är för stor, tyvärr, den är både mycket vackrare och med aluminiumkaross rostfri, vet dock inte om den har problem med korrission i stället

Mvh Stephan

Kanske detta är ett allmänt problem hos bilindustrin. Fast det uppmärkssammas mest av premiumbilsägarna som ställer höga krav och åker långa mil. Hmm...

Undra vad som är problemet egentligen... Det skylls på dåligt karroserikitt, men det kan väl inte vara hela sanningen. Vattenbaserad lack har det också pratats om. Men skadorna (bubblorna) verkar komma inifrån, och borde inte härledas enbart till lackeringen väl. Kan det vara kass galvanisering, eller helt enkelt för snålt med rostskyddssoppa i hålrummen???
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Det är inte BMW det är fel på utan det svenska klimatet.

------
Länk
Länk
Eller så har ekonomera varit framme och bestämt rostkyddets omfattning. Ni som importerar mycket bilar, hur är det med rost på E46?
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Det är inte bra BMW Audi Mecedes amerikanska bilar och japanska bilar som har problemet med rost! Det lutar åt hela bilindustri världen som har problem med rost. V70N nya modelen har problem även med rost! Såg senast en v70n vid maxi i jönköping en silverfärgad metalic som hade grova rostproblem i framskärm och dörr listerna!
Det är nog som Carl säger att allt ska vara miljövänligt och det är nog inte det bästa för att hålla rosten borta.

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
25
dannes41
VW Touran 2,0 fsi
Saltet är boven i dramat,min bror har en impoterad e46 00:a som det inte finns rost på,hade själv en e46 01:a med rost på huven men i övrigt rostfri(svensksåld).

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Boven i rostdramat?

Ekonomerna naturligtvis+säkert vi konsumenter som inte bryr oss när vi står där med pennan redo för underskrift(frågas väl sällan hur tjock t.ex galvaniseringen är eller vilken typ av galvanisering som skett/sker på modellen i fråga...osv).

Visst kan alla biltillverkare rostskyddsmetoder som fungerar bättre,men billigaste lösningen vinner...ofta.

Tycker det ändå är märkligt att de(vissa biltillverkare) vill att det snackas så om deras modeller ang. rost tidigt i "bilens liv".
Här uppe i skandinavien är antagligen marknaden så försvinnande liten att dem inte bryr sig måste väl vara slutsatsen.I princip är det ju bara vi uppe i dessa klimatzoner som har problem med detta..

Mvh Janne.
Det är ju bedröligt att era E46:or rostar. Har klarat mig från rost på mina E46:or men jag verkar höra till undantagen.

Men Merca har det värre. Vi har 2 st E-klass på jobbet en 01:a och en 00:a båda tokrostar. 01:a började rosta för två år sen.
Helt klart så verkar biltillverkarna snåla på rostskyddet.

Keep your distance!
Si
155
Simon 318iS
BMW 318is -90
BMW 328iM Touring -97
Att salta vägarna borde vara förbjudet, mycket bättre me vita vägar så man ser att det är halt och anpassar farten efter väglaget.

/Simon
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
om tillverkarna vill lösa rostproblemen så är det ingen större kostnad eller konst för dom..men då varar karosserna minst i 50år och det är dom def inte intresserade av.
tom gamla e12an har bättre rostskydd än e46/e39 vars rostskydd mera påminner om e9-e24
Njuren
exaKT VAR HITtar man rosten på en e46 UNDER HUVN?

BMW - i nöd och lust?
Njuren
sorry för capslock,resultat av ligga i sängen med laptop

BMW - i nöd och lust?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.