AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
79.060

E46=Rosthög helt sanslöst.

Sida 4 av 5
Jag har också bytt motorhuven på min. Bakdörrarna ska bytas senare i höst. Väntar bara på bakluckan också så är samlingen komplett :). Bländarna på framdörrarna rostar också. men dessa går inte på rostskyddsgarantin då dom tydligen inte räknas som en del av karossen enligt BMW?!
Tr
43
TrippleT
320D -01
Hur är det med rostskyddsgarantin som är på 6år om man själv gjort någon eller några inspektioner/motoroljeservicar?
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Min 323-00 som gått 21000 mil finns det inte en rostfläck på, bilen har gått i Sverige sen ny, året runt, så kvaliten verkar vara ojämn.

BMW CS #5206
de
10
dennisb
325i Coupé -93
Anledningen till at tyska bilar rostar är de höga kraven från tyska staten. Miljövänlig plåt och vattenbaserad färg. Ingen bra kombination. Mercedes-Benz S-Klass är den som är värst drabbad. Jobbar på en merca-verkstad och man kan säga att det är helt patetiskt. Så jag tror inte att BMW är ensamna om dessa bekymmer. Varje E-klass av årsmodell 97 till 01 repareras för i genomsnitt 75000. Med femton tusen såna sålda i Sverige blir det mycket. Då räknar jag inte med importbilar. Mercedes-Benz är nära sin undergång. Dom hänger vid en skör tråd. BMW har dom mest nöjda kunderna i Sverige så jag tror dom klarar sig lite längre..
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Tja

Har inte en minsta fläck på min bil. Imp-00.
Helt ren från rost.
Visa användare
586
wdac
325i -05
konstigt alla BMW bilar som har funnits i familjen våran har bara min haft en mindre rostblämma som nu är fixad..

min första BMW 320iC -93 ingen rost
min nuvarande 325i -93 liten rostbubbla på högerbakskärm ovanför hjulhuset nu mera fixat.

farsans slit å släng 525IA-T -93 ingen rost
farsans gammla bruksbil 523IA -97 ingen rost
farsans nuvarande 525IA-T -01 ingen rost

BMW Williams F1 Team.
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
Fick tillbaka bilen idag!
Ny huv och bmw stod för allt... inkl lånebil!

Tack BMW!

---
King of the road
Au
7
Autobahn
318i E46 -98
Masten, det låter som en "måndagsexemplar". Grabbarna på lackeringen var nog bakfulla efter helgen. Det är oktoberfesten du har att skylla på .
Jag har en 98:a, 100% rostfri men allt annat felar.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Trodde också för ett tag sen att min bil var helt fri från rost men cike när man kollar närmare vissa detaljer i karossen!

(Under bagage luckan) under svarta plast listen.Där tror jag att många missar , så om ni har en E 46:a kolla noga där en gång till så kanske ni får syn på ngt :-)

rost bubblor på motorhuven som man knappast kan se

BMW M-POWER
GI
2.196
GINO
vill påpeka att jag tvättar bilen 2 ggr/vecka på vintern och 1 gång/vecka resten av året

och mina tvättar tar ca 2.5h varje gång

men ändå så rostar bilen ........

BMW M-POWER
ta
76
tax
M5 Touring -94
Undrar om inte just tvättandet gör saken värre, åtminstone om man kör med högtryck. Man pressar ju in vatten lite överallt.
GI
2.196
GINO
Om man inte tvättar bilen så tror jag att den rostar inom loppet av 2 år i stället för 4 :-)

BMW M-POWER
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Tvättning av bilar kan man diskutera länge - det viktigaste är nog att undvika snabbtvättarna. Där återanvänder man vattnet på grund av kommunala direktiv. Saltet i vattnet är plåtens största fiende och spolar du inte rent med 100 % rent vatten efter tvätten kan du nästan lika gärna låta bli att tvätta alls... Jag har en 20500 mil gammal e39 som aldrig maskintvättats - och det enda rost som uppstått kom från att verkstan förmodligen tyckt att lite bortslagen lack vid en fästnit för en fram-innerskärm, den vänstra, inte behövde repareras. Bakom den sitter en dieselvärmare som behövt repareras respektive bytas när bilen var relativt ny, förmodligen efter körning med olämpligt bränsle (RME).

Håll ordning på stenskott och andra skador!
Precis under framkanten. Jag hade samma problem och BMW bytte den direkt utan kostnad (BMW 328 Ci - 99)
Pi
244
Piluttapajo
Bmw 328I Coupé - 96
Toyota Verso -11
Är detta ett fenomen på nyare Bmw?
Jag har en E36 96:a helt rostfri
Har själv haft problem med rost på huv bagagelucka på min 318-99, vilket fixades snabbt och utan krångel av bmw bara någon månad innan bilen fyllde sex år.

Har tänkt byta mig en e46 touring och jag undrar om någon vet om rostskyddet/galvaniseringen är bättre på de faceliftade modellerna?

e3
274
e36328i
328i limo -96
har heller inge rost på min, men då går den ju i norrlands inland. vägarna är så jävla fina här uppe på vintern, skulle inte vilja byta mot saltade vägar, får panik efter en resa ut till kusten där vägarna är saltade.
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Har redan hunnit med att byta bakluckan på min e46 sv-såld uttaget sent 03 BMW fixade det utan problem fick dock stå för hyrbilen själv:-(

Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
M34ever: Att det aldrig blev bättre med åren är helt otroligt.

Undrar hur kvalitén är på de utbytta luckor/huvarna är? Kommer rosten tillbaka om något år?
Känns spontant som att man ska sikta på en så ny e46 man bara kan för att sedan rostskyddsbehandla den och i synnerlighet de ev utbytesplåtdelar man får så fort som möjligt, känns spontant rätt trist med dessa problem, men efter att nyligen ha provkört en rad audimodeller så känns det trots allt som jag hellre tar en körglad "rostfälla" än en totaltrist audi...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.