|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
| Ägare av dyra bilar är petigare med skick än svenssonbilägare. En del av förklaringen bakom "rostskandalen" skulle jag gissa på. Detta i kombination med många mil, (eventuellt fler än på mätaren). | |
|
Men vi sköter bilarna bättre än medelsvenssons, så våra bilar borde rosta mindre... Keep your distance! |
|
|
Det spelar nog inte så stor roll hur mycket man än putsar och tvättar på sin bil om det är så att BMW har misslyckats med rostskyddet så lär det rosta hur mycket man än gnider på sin bil. Men vi kan ju trösta oss med att det naturligtvis inte är bara BMW som rostar, jag har en kompis som jobbar i en Mercedes verkstad och som är ganska mercafrälst dessutom, enligt honom så är den sista bil han skulle kunna tänka sig att köpa E-klass mercor av den förra modellen, dom rostar tydligen nåt helt otroligt... |
|
|
För min del är det en klen tröst att mercor rostar. Det hjälpte inte mig ett dugg när jag upptäckte att jag fått rost på bakluckan på min BMW. |
|
|
A_Persson Även om jag så klart tycker det är kass med rost på en bil från -97 så är den ju i alla fall 8 år gammal. Mer skandal oavsett märke med bilar som kanske är 2-4 år och börjar rosta. Håller också med Wendtan om att de flesta trådar där just rosten på e-46 tas upp skrivs av såna som inte har e-46 själv. |
|
|
Stora boven tror jag är dagens miljövänliga produkter samt ekonomiskt snålande på bästa möjliga rostskydd/lackskydd. Säger jag utan att ha så mycket fakta egentligen. Har en granne som driver rekond/lackskyddsfirma och hävdar att vissa lacker är ett skämt... |
|
|
"Förr i tiden" så räknade man med anmärkningar på diverse rost på besiktningen i medeltal först efter ca 11år...Hur det är nu vet jag inte,har inte fått syn på någon fakta än angående "modern" rost. Skulle TRO att det är sämre nu.. Mvh Janne. |
|
| Enligt SvD i dag är BMW 3-serien en av de minst rostiga bilarna av årgång 1998 och 1999. Se länk: Länk | |
|
Kanske är sådan rost idag som inte egentligen är så farlig/allvarlig för själva säkerheten trots allt,men dest mer irriterande för ägaren av en nästan ny bil att få rost på ställen som man inte förväntar sig efter ett "par år"... Så...Bättre kanske på "bärande rost" idag,men sämre på "irriterande rost" ska kanske svaret vara istället ;) Mvh Janne. |
|
|
Kolla tråden jag startade i "Allmänt"-forumet igår ang. rost: Länk Så bra står de populäraste modellerna emot rosten, årsmodell 1998 och 1999 (0,00 innebär att bilen är rostfri) Bilmärke - Modell - Betyg Audi - A4 - 0,11 Volvo - S/V70 - 0,12 Saab - 9-5 - 0,14 BMW - 3 - 0,28 Skoda - Octavia - 0,28 Volkswagen - Golf - 0,30 BMW - 5 - 0,31 Mercedes - E-klass - 0,33 Peugeot - 206 - 0,35 Nissan - Primera - 0,36 Volvo - S40/V40 - 0,38 Fiat - Punto - 0,39 Toyota - Corolla - 0,41 Opel - Astra - 0,44 Renault - Mégane - 0,50 Mitsubishi - Carisma - 0,54 Citroën - Xantia - 0,62 Ford - Focus - 0,76 Mazda - 626 - 0,88 Ford - Mondeo - 1,10 Hyundai - Accent - 2,03 Årsmodell 2000 och 2001 Audi - A4 - 0,00 Citroën - C5 - 0,00 Renault - Laguna - 0,00 Volvo - S70/V70 - 0,04 Saab - 9-5 - 0,05 Volkswagen - Golf - 0,05 Skoda - Octavia - 0,08 Opel - Astra - 0,08 Toyota - Corolla - 0,09 Volvo - S40/V40 - 0,23 Mitsubishi - Carisma - 0,25 Fiat - Punto - 0,31 BMW - 5 - 0,32 BMW - 3 - 0,32 Peugeot - 206 - 0,33 Ford - Mondeo - 0,64 Mercedes - E-klass - 0,68 Ford - Focus - 0,88 Hyundai - Accent - 1,00 Tämligen stor skillnad mellan 3-serien och Saab 9-5 årsm 98-99 :/ /Masten En Z-träff utan Masten är som en tvättsvamp utan schampo - Torr och trist :) |
|
|
Jag som startade denna tråd äger en 320 touring E46 -00 o jag vet vad jag pratar om. |
|
|
Mr Big>>>Tyvärr så verkar det som om du fått tag på ett "måndagsex." om man ska tro statistiken som bl.a. "Masten" nu gett. Verkar inte vara sååå farligt med rost på E46:an enligt denna statistik då,visst kan den(statistiken) också ha sina brister, men så "fruktansvärt " dj*****t som du råkat ut för rosten verkar inte vara så vanligt. Hjälper inte dig naturligtvis,men jag förstår att du är "pissed off".. Mvh Janne. |
|
|
Ser man på statistiken så verkar 98-99 vara bland de bättre, medan 00-01 är bland de sämre. Verkar som något har hänt på 2000 talet. Kanske ny teknik på galvanisering och lack? Mr C |
|
|
Vet inte när dom införde den vattenbaserade lacken, kanske kan ha haft nån inverkan... Det tar aldrig slut på Mercedes bekymmer... Keep your distance! |
|
|
Jodå, karosseri kittet är problemet. Jag har sett korossionstester på befintliga begagnade bilar. Dörrsidor, balkar, främre motorhuv och bakluka snittas upp för undersökning. Där ser man att på de bilar som rostar är kittet torrt som fnöske, medan på de icke korroderade är kittet "kletigt". Orsakerna till detta sägs vara att vissa biltilverkare väljer billigt oprövat kitt. Korrosion uppstår då fukt kan tränga ned i det torra kittet, men det kletiga håller spalter täta. Pga av detta är det också helt omöjligt att bättra på korrosions skyddet på egen hand utan att förstöra karrossen. |
|
| På Mercedes E-klass har jag hört att den svåra korrosionen från vissa årsmodeller beror på att de struntade i att galva utsidan av plåten för att få en bättre lackfinish. Ja, de fick de nog så länge bilen stod i säljhallen, men sen då... Man undrar om det verkligen är sant för t.o.m. en amatör förstår ju att det tillgreppet är totalt inkompetent. | |
|
Jag tror däremot att dom har hårdgalvat bakluckorna på E-46 så att lacken inte fäster! Jag har upptäckt lacksläpp på min! Hur ser BMW på det? Åtgärdas det vid inspektion 2 eller får man pröjsa det själv? Jag var till BMW i Solna och fick svaret att lackgarantin bara är tre år... Men det är ju nästan samma sak som rost! Pris annars? |
|
|
Gammal kärlek rostar aldrig! De var bättre förr.. Förstå en e46:a om sisådär 20-25år finns de då nått kvar? Knappast! Kolla gamla e21, e28 det finns en hel del sånna kvar.. Själv så tror inte jag på den "nya" galvade plåten. Min e46 ska in på bmw på måndag för motorhuvsbyte. --- King of the road |
|
|
Måste tillägga att jag har hört att bilarna faktiskt står ute ganska länge innan dom kommer till kunden, om det då från början är dåligt rostskydd så börjar rosten redan innan kunden får sin bil... då är det svårare att göra efterbehandling med rostskydd. Har man tur får man en bil som inte stått på lager på en öppen plats, har man otur får man kanske en som stått närmare ett år i regn och snö, gissa om det ger resultat med rosten och det förklarar också varför det är så olika på samma bil från samma år. Sen är det ju sant att i norra sverige så saltar man mindre och därför är bilarna mindre rostiga där. Till sist så är det ju faktiskt ägeren som är duktig eller inte på att hålla rent. Jag har nyligen köpt min kärra (320 tourin-89) och den är mycket fin. Gott om rostskydd i balkarna som är gjort efter bilen lämnande fabrik. Däremot upptäckte jag att det samlats ju massa löv i dörrarna och dessa samlar ju fukt med resultat rost. Vill man vara riktigt noga bör man nog varje år ta bort dörrsidor och damsuga rent och låta det torka upp ordentligt och sen spruta på med rostskydd. Hur man än vänder och vrider på det hele så borde faksiskt bilfabrikanterna vra lite nogrannare med sina rostkyddsbehandlingar. Sen är det så med bilar att har man fixat i ena änden så är det dags att göra något åt den andra. Håll rent så håller det längre. :o) ps: Intressant debatt! |
|
|
Visade min baklucka idag och kommer få en ny på garantin. Hittade små blåsor brevid låsanordningen/gummilisten på den öppningsbara bakrutan. Passar också på att byta 4 st bländare som också var lite rostangripet. Trist att det skall behöva vara så. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.