AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
79.063

E46=Rosthög helt sanslöst.

Sida 2 av 5
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Njuren: Undertill i framkant, dvs. vid plåtomvikningen ovanför strålkastarna om du förstår. Upptäckte rost där på vår 520iT -02 förra sommaren, fick en ny huv på garantin.

/Masten

"En Z-träff utan Masten är som en fest utan OLW"
Ha ha, skönt att se hur vissa försvarar sitt rosten med att det är klimatets fel, det är sådana kunder BMW vill ha!

Däremot sköter BMW sitt goodwill-åtagande när det gäller rosten på ett föredömligt sätt så egentligen finns det inga anledningar att välja bort BMW för rostens skull.

Flåklypa
273
Pärlan
BMW 523i -96
Tror egentligen det är vägsaltet, i kombination med dålig ventilation där bilen står parkerad. (t.ex. i ett garage) samt snålare rostskydd som är boven i dramat på nyare bilar.
Bor i Luleå och ser stor skillnad på bilar här uppe och nere i södra sverige. Hade en -84:as sierra för ett år sedan som jag ägt i 8 år. Inte en rostfläck på den. Hade gått 18000 mil.

(bmw-jerry)>>> Hur kan en 2 år gammal bil som egentligen aldrig används börja rosta?? 30 års rostskyddsgaranti är ett tillval som nybilsköpare av mercedes. Krävs noggrannt underhåll av bilen årligen av mercedes. Missar man underhållet vid något tillfälle har mercedes skäl nog att bryta garantin.

Min E39 -96:a däremot har klarat sig bra. Inte en rostfläck.

E39:an får för övrigt väldigt bra resentioner vad gäller just rostskyddsgarantin.

Slutligen tror jag att hålla bilen ren förlänger dess livslängd. / J

BMW - För att det känns rätt!
Flåklypa; Kommer det ingen rost på dom nya delarna då?, Det är väl bara en tidsfråga innan dom är rostiga också?, Och rosten innanför tankluckan, den är mycket svåråtgärdad, antingen ny skärm med nya svetspunkter eller nödlagning av befintlig skärm, nej då är det bättre att köpa Audi S8 i stället, vilket jag skulle göra om jag bilbyte vore aktuellt, om jag nu inte hittade en rostfri M5 E39, och direkt rostskyddsbehandlade den, men nu är jag i stället nöjd med mina E34:or, och kommer inte byta.

Mvh Stephan

Det bästa är naturligtvis att välja en bil som har bra rostskydd men så länge man har rostskyddsgaranti på en BMW så har man en bra backup tycker jag. Dessvärre när garantin går ut.
I grund och botten är det dåliga bilar med avseende på rostskydd, som tur är hjälper koncernen upp ryktet något med goodwillen. Audi har länge haft bra rostskydd, vissa modeller är dock bättre än andra.

Flåklypa
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Flåklypa>>>Vem påstår att det bara är klimatet som påverkar rostmaskens härjningar?

Mvh Janne.
Tråkigt med de som haft så mycket rostproblem på sina e-46 or.
Jag har väl också haft tur som inte haft en gnutta rost på mina tre e-46 or årsmodell -99 , -00 och -02.
Le
431
Lelle
520d touring -15
118d -08
325i cab. -02
http://www.garaget.org/bmwlelle
Ingen rost på min:)

Lelle
BMWCS 03900
Tror inte dessa rostproblem är klimatrelaterade, utan mer material beroende. Alltså miljövänlig vattenbaserad lack och kitt, och kanske även rostskyddsmassan i hålrummen... Alltså nya "miljömedel" som inte håller måttet.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Sen tror jag de snålat in med rostskyddet om det nu finns något i hålrummen osv.för att tjäna några kronor mer per bil.Tror de andvänder max 1 dl för alla fyra dörrarna,Tyska snåljååps!

mvh
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Såg idag att grannens 316i - 02 har rostig bakre skärmkant!

Micke K. Länk
bmw jesus
är de någon som har koll på om bilarna rostar i andra länder??? typ tyskland,danmark???
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Det absolut bästa är att skita fullständigt i alla garantier och lämna in bilen på rostskyddsbehandling innan den första gången körs på en saltad väg, och sen upprepa det var 3-5 år.

Den som inte tror att det hjälper får gärna komma och studera min Nissan Maxima -92, tros 27000 mil är det troligtvis Sveriges finaste.
Min senaste "kvalitetsbil" i form av BMW såldes efter att jag bytt bakluckan två gånger pga rost. Köpte sedan en erkänd rostburk i form av en Alfa. Den är lika gammal som BMW:n och rostfri. Ur led är tiden!
NF
440
NFd
325im -87
Inga bilar tål vatten. Vill man ha sin bil rostfri måste man åka
kommunalt om det regnar eller om vägbanan är blöt och saltad.

Till och med fartyg med flera cm blymönjeskyddad plåt rostar hål,
trots att de är konstruerade för saltvatten.

Nisse
Jag tror inte att rosten beror på snålhet från BMW:s sida, med tanke på hur många MILJONER det kostar dom att åtgärda samtliga garantianspråk. För at inte talla om förlorat anseende...
Visa användare
253
Nillen78
BMW M3 V8 -08
Jag som har varit o kollat på en 330 -01 o tänker nog slå till på den... fast är det såna rostproblem kanske man tänka om i ett annat bilmärke... Det är ju iaf dryga 200.000kr man pratar om... då vill man ju inte köpa en rostholk!!

//Niclas

Pärlan Länk
E46 har inte större problem än e39:an som du har. Bmw tar sitt ansvar, jag har hitills inte sett en hårt drabbad e46:a. De rör sig om små släpp på bagage och huv,samt i vissa fall dörrar.

Jag börjar bli allmänt trött på alla dessa trådar där iregel icke E46 ägare hävdar att bilen har sämre rostskydd än en opel från 80-talet. De handlar om en miljövänligare galv variant som infördes i slutet på 90 talet. De är väldig många bilmärken som använder samma metod. De som har behållt den äldre varianten som jag förstått det är svensktillverkade volvo samt VAG koncernen.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
253
Nillen78
BMW M3 V8 -08
Så det är ingen fara att köpa en 330 -01 om man har klarat sig ifrån rostangrepp på E39:an. Kanske har lite med att göra hur man vårdar bilen... o jag anser mig själv som väldigt pedant o tvättar alltid minst en gång/vecka. Fast rostar det innefrån så har det väl knappast nån roll hur mycket jag tvättar o spolar på utsidan??

//Niclas

Pärlan Länk
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Länk

/Masten

"En Z-träff utan Masten är som en fest utan OLW"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.