|
Sida 7 av 7
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har samma problem som ni andra tror jag, jag kollade igår och jag hade en spricka som blivit ett hål i insugs slangen (tror den heter så) slangen som går från luftburken. Så den ska jag byta och så får jag se om det vinande ljudet försvinner. Men det är ensak som jag tycker är lite konstig, när jag har bilen på tomgång eller när jag kör med den. Och jag trycker ner kopplingen då slutar det att "vina", men får se om de blir bättre efter jag har bytt ut slangen. |
|
|
Ni som har E46 och har pysljud i cupén, det kan också vara Länk Länk mvh/ Anders |
|
|
Har någon som haft detta problem även haft lite småhack vid nästan max gaspådrag på låga varv? Dvs varvtal ca 2000 och ca max throttle... |
|
|
"små hack" kan vara en kamaxelgivare som gjort sitt, fast på min gamla så låg "hacket" vid 5000rpm tror jag, åk till verkstaden o be dom göra en felsökning på givarna, tar typ 10min för dom o hitta. appropå pysljudet från insugs slangen, vilket helvete den va o byta, sitter inte alls på något roligt ställe:p |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
corzair Har man bytt ut sin vevhusventilation i vintras med -10oC ute och 39,8 oC i feber så är det geschwint att byt den slangen ;):) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Ok. Någon som vet något ställe de kör diagnos i gbg förutom bmw group, som inte tar typ 700kr för det? |
|
|
Vad underbart att läsa att det är andra som också har detta problemet. Jag fick dock tillsagt att det var efter att man bytt vindruta fram och att man inte täppt till ordentligt. Men det verkar det ju inte vara efter att ha läst forumet. Är det dock någon som vet mer om ljudet på en 745? Eller vilka slangar jag ska kolla där? Min piper mellan 90-130 km/h men ibland tror jag att jag kan höra det även i lägre hastigheter men möjligt jag börjar höra pip överallt. Vill SÅÅ gärna ha det åtgärdat men vet inte hur! |
|
|
Sedan vore det ju toppen med en lista som man skulle kunna lämna till sin mekaniker och gå igenom eventuella fel. Då såg jag att ett duktig och smart person redan gjort det. Det var dock tidigt in på forumet så då tänkte jag kolla. Gäller denna lista fortfarande? Möjliga felorsaker: 1. DISA (Vacumdosan vid insuget) 2. Gasvajern ligger inte helt rätt 3. Insugsventil 4. Läckande eller hål i någon insugslang. Det går även en slang mellan cyl 1-6 under plastkåpan. 7. Lätt att ta fel på att detta kan också vara komma från generatorn |
|
|
Väcker liv i denna tråd igen. jag verkar även ha detta problem. Länk - Är det den böjda slangen mitt i bild som brukar vara sprucken? |
|
|
Ja, det är den lilla "snabeln" som går ut från den stora gummibälgen - de brukar spricka i vecken där gummit är som tunnast. När jag bytte bälg, kändes det som om den nya hade mer material och var styvare i "snabeln" - så de har nog gjort en liten konstruktionsändring i bälgen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Okej, någon som har något tips på hur man lättast hittar sprickor då? Känner inget med fingrarna och man ser ju inte så mycket just i böjen.. |
|
|
Det brukar man känna med fingrarna - känn nere i vecken. För att unvika missförstånd är det nedre bälgen med en veckad slang som går åt höger/uppåt - den som sitter nedanför de två stora slangklämmorna som syns på bilden. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ta bort luftfiltret eller hela burken sen kan du lysa in i gummibälgen då borde du se på utsidan om ljuset tränger ut nånstans eller? | |
| Bytte härom veckan det är inte särskilt trångt ;-p | |
| Räcker ju ifos med att bara släppa på slangklämman på luftburken så kan man lysa in :) | |
|
Nej det är inte trångt alls....om man bara har smala barnhänder och spagettiarmar samt en eller två extra leder på underarmen... ;o) Det underlättar avsevärt om man tar bort plastskyddet som sitter ovanför hjulhuset strax höger om huvudbromscylindern (sett från förarplatsen). Lossa först gummilisten som tätar mot motorhuven när den är stängd och sedan är det två eller tre bajonettskruvar. Därefter kan man lyfta upp plastskyddet - då kommer man åt betydligt lättare! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Michpic |
Hej, Jag behöver hjälp. Hör exakt samma vinande men från vänster baksäte nere i bakre hörnet. Jag skickade denna beskrivning till handlaren. There is an issue with the car that I must bring up unfortunately. There is an quite unpleasant sound, like a high frequent sound. Nothing when I start the engine, nothing when I rev it standing still and nothin on first gear at all. It immediately starts at 1200 rpm:s on second gear and stops below 1200 rpm:s. Then the sound continues on all gears forever. There is a speacial feature between 3-4000 rpm:s. Accelerating = sound stops. Continuos speed = sound comes back. If I just pres the gas pedal one mm or two the sound stops. I've lokated it under eath the left back seat in the corner to side. It sounds exactly as many, many people describes the same sound on Internet and that is a hole in a tube, air intake is quite common for BMW. But as far as I know there is no air intake back there but maybe something else. Can you please check with your mechanics, I really would like to get rid of this annoyning sound |
|
Detta är ett lysande bra forum! Som nybliven BMW-ägare finns här en guldgruva av kunskap och tips. Jag hade exakt samma högfrekventa ljud vid gaspådrag, och trodde att min tinnitus hade förvärrats. Men det var alltså sprickbildning i insugsbälgen som beskrivs här som var boven. Bytte allt idag, och pipet är helt borta. I mitt fall gällde det en Z4 -05 3.0i. Tack för tipset! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.