AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
118.510

Högfrekvent pip i anslutning till gaspådrag

Sida 1 av 7
bi
8
bit
328i -98
Hallo

Har haft ett växande problem senaste året. Det började med att jag uppmärksammade ett svagt pipljud(låter ungefär som om när ett gammalt vatten element har för högt tryck i sig). Pipljudet uppkommer oavsett växel men går helt klart att koppla till hur mycket gas bilen får. Pipljudet uppkommer alltid succesivt vid samma position då jag trycker ner gaspedalen.

Nu senaste halvåret så har ljudet ökat i volym och det är nu ganska så irriterande. Dessutom så är det som värst precis vid farten 100-110 och man har 5:an i. Det känns som om ljudet kommer nerifrån gaspedalen, definitivt förarplatsen.

hälsningar
Mikael

Hej!

Jag har precis samma ljud i bilen som du beskriver. Jag skrev in ett liknande meddelande för ett tag sen på det här forumet. Det är ju jävligt irriterande. Man kan ju tycka att om det är fler personer som har detta problem så borde en BMW verkstad kunna avhjälpa detta. Har dock inte kommit mig för att fråga än. Jag meddelar dig om jag kommer på vad det är.

MVH Kalle
Visa användare
42
manges
323 sedan-99
är ni säkra på att det är vi gaspadalen ljudet kommer ifrån? Har ett liknande ljud då jag trycker på gasen, men det kommer från vacum- styrningen till DISA boxen. Vacum läckagen kan ofta även ha pipande ljud.

The perfect Drive!
Min första tanke var att det faktiskt var gaspedalen som gnisslade från början men det visade sig att ljudet även uppstod då farthållaren var inkopplade. Ljudet kommer då bilen får jobba lite extra som till exempel i uppförsbacke. Dock så uppstår inte ljudet vid kraftigt gaspådrag. Ljudet har blivit mer och mer värre och värre. Kan tilläggas att ljudet är mer påtagligt utanför bilen vilket jag nyligen uppmärksammade då jag körde med rutan nere. Ljudet är utan tvekan ett missljud och ska inte finnas.

Vad är vacu- styrningen till DISA-boxen??
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Har ni eftermonterad stereo?
Nej, det är orginalstereo i bilen.

Visa användare
42
manges
323 sedan-99
det är "motorn" som justerar insuget, alltså insugets längd beroende på belastning. En svart låda uppe till höger på motorn (sett frammirfrån) med en vacum dosa.

The perfect Drive!
Torre
Har samma fel på min E46 -98. Inte alltid utan bara ibland och det kommer helt klart från dosan som ni pratar om. Hörs bara på tomgång alt. när jag "duttar" till på gasen från tomgång. Det hörs inget över 1200 rpm. Tips om vad man kan göra ? Eller bara att byta alltihop ?

Visa användare
42
manges
323 sedan-99
Von Dust har bytt DISA:n på sin bil, vore roligt att höra om det blev nån skillnad? Jag kommer att byta min så småningom (den är beställd)...

The perfect Drive!
Visa användare
42
manges
323 sedan-99
Hittade denna komentar på ett annat forum..

he dealer replaced the faulty DISA valve and reprogrammed the DME iaw service measure 12-209-05.

RESULT: Smooth, flawless, wind-up acceleration throughout the rev band. .88 hours of BMW technician time and a great appreciation for my BMW dealer's service department and respect for my Service Advisor. I'm happy and enjoying my car much more.

It's easy to diagnose the symptoms of this in your manual transmission car. Get it moving in first, and then shift to second. Under full throttle, wind it out to 60 mph. If you feel a stutter/sputter as you pass through 4200-4300 rpm at 40-45 mph, you have a faulty valve. It should wind up smoothly. Mine would sputter around three times before it would pass through that point and accelerate to redline. SO much better now, the way it is supposed to be!

The perfect Drive!
Ma
8
Matte 328
328i -99 E46
Hej!
Jag har en 328-99 E46 med ovanstående beskrivna problem, visslande/pipande ljud vid gaspådrag. Ljudet kommer från insuget. Hjälper det att byta ventilen där? Någon som mer som har erfarenhet av problemet och lösning på det?

MH
G3kkO
Har samma problem i min 330ci. vad är felet?
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Jag har också detta ljud på Z4:an och bytt vacumdosan "DISA" 1800 SEK utan förbättring. Har samma ljud som före bytet. Så byt den absolut sist av allt. Då den verkar vara den dyraste saken. Prova med ventilen först.

MVh
Kristian
Jag har också ett visslande ljud som hörs vid gaspådrag som beskrivits ovan.. ??
Någon som har förslag på va det kan vara? Förutom DISA då...
Låter ju helt klart
som det kommer ifrån insuget!

/Mvh Dido

Bmw Följer Inte Utvecklingen. Dom Leder Den!
Jag har haft precis samma fel. Mycket enkelt att lösa, trodde själv att det skulle bli en dyr historia. Felet är att det har blivit ett hål någonstans på luftbälgen som kommer från luftfilterboxen till insuget. I mitt fall satt hålet i ett veck på den lilla slangen som sticker av ifrån den stora luftbälgen.
Känn med ett finger i dessa veck samtidigt som någon gasar så kommer ni nog att hitta felet. Hoppas jag..
Glömde att säga. Bälgen kostar 80kr på Bmw.
Oki.. Ska prova det!
Tack för hjälpen;) får hoppas det löser det irriterande ljudet:)

/Mvh Hill

oki.. känns som man nästan kan köpa den direkt utan o ens prova..

/Mvh Hill

Kr
138
Krubbas
520dA -16
Även jag har samma problem.

Precis som Bit skriver hörs ljudet mest i farten 100-110 km/h på femmans växel och, i mitt fall, när man håller jämn fart eller motorbromsar mycket lätt.

Bit, om du (eller någon annan) löser problemet får du gärna skriva ett inlägg och berätta vad du gjorde (eller lät göra).
Samma här, kanske går att skylla på det om man åker dit för fortkörning igen?
Roger Tuppela: Vad var det på för bil?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.