AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
118.515

Högfrekvent pip i anslutning till gaspådrag

Sida 6 av 7
ni
89
niborZ
328 -98
325 -92
525i -89 - Skrotad
Som sagt så bytte jag insugsbälgen nu i veckan. Tog då lite bilder som jag tänkte dela med mig av. Vet inte om dem är till någon hjälp, men kanske.

Vet inte om vem som helst får skicka in Mekartips här på Autopower så jag använde mig av en hemsida så länge.

Men det är mer bilder än text så läs Johan B's beskrivning! Den gick jag efter.

Länk
Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Å nice! Tack för att du tog bilder.. Såg faktiskt inte så farligt ut. Tror jag ska leta fram lite jävlar-anamma och ge mig på det där..
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
niborZ! Jag lyfter på min fiktiva hatt och bockar mig i ödmjukhet!

Tackar för de upplysande bilderna, nu skall jag äntligen ta tag i detta.
Hej!

Tack för mycket bra hjälp.
Jag bytte den omnämnda bälg (nr 5 på bilden) som kostade ungefär 150:-.
Det högfrekventa pipandet vid gaspådrag försvann och motorstörningslampan slocknade. Nu är allt som det ska igen.

Mvh Fredrik
BMW 320i-2002
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
På BMW i Nacka var detta ett välkänt fenomen. Ny insugsbälg beställd till Z4:an.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Försöker få bort nr 15 på min 320i -01, men det sitter en tjock kabel i vägen. den går från en svart cirkelformad svart låda bakom bromsvätskebehållaren in till motorn verkar det som. Kan man lossa denna kabel eller innehåller den vätska eller något speciellt?
Se bild: Länk

Sedan undrar jag om det är ett tillverkningsfel att det inte finns ett hål där min luftburk sitter precis där luftfilteret sitter. Finns ju ett litet hål i själva plasten på luftburken men på gummidelen som sitter fast i plåten verkar vara stängd
Se bild 2: Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Slangen är en vakumslang!

Går bra att lossa utan att det läcker ut något - dock behöver du troligen en vanlig ny slangklämma då de fabriksmonterade brukar gå sönder när man skall demontera dem (de är pressade med en specialtång).

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Angående vakumslangen till bromsservot så behöver man inte offra slangklämman. Slangen sitter på en nippel som bara sitter i en bussning i bromsservot. Det är bara att dra rakt ut.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...jo det är sant, men jag fick intrycket av att han måste lossa den från insuget för att komma åt vid gummibälgen. Är iofs inte 100 % säker på om det är nödvändigt...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jag har inte hunnit ut och mekat klart ännu, men jag förstår inte hur man ska få ut skyddsplasten på annan väg då den verkar ta emot vakumslangen hela tiden. Hur gjorde ni eller ser det annorlunda ut hos er?
Kommer systemet fungera direkt när man sätter tillbaka slangen utan problem också?
Du måste nog ta loss slangen, men det är som sagt väldigt lätt - bara att dra ur den. Sen är det bara att trycka dit den när du är klar, och vakumet byggs upp på nolltid så fort du startar motorn.
ni
89
niborZ
328 -98
325 -92
525i -89 - Skrotad
Jag fick aldrig bort det där plastskyddet, pga den slangen. Så jag lätt skyddet sitta kvar. Det gick ändå, dock så blir det trångt.

Men rekommenderat är nog att ta bort den, för åtkomlighetens skull.
När man plockar bort justerdelen som sitter i motorn. Är det risk att olja läcker ut eller känsligt för fukt medan den är borttagen?
Nr 6 - Länk
Det är ingen risk att olja eller annat läcker ut. Inte är det känsligt för fukt heller, men du ska undvika att få in smuts och damm där.
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Nu har även jag bytt bälgen på min 525 -03 och tjutandet försvann. Tog en dryg timma att byta (inkl köp av 6'ans fasta nyckel).

/Rickard
32
22
325ik
320Ci -04
M5 3.8 -92
Jag har en 320 -04 som piper/tjuter vid 2-2500 varv konstant, gasar man till så försvinner ljudet för att sedan komma tillbaka då varven går ner. man kan även höra detta på tomgång om det är ju ett högt tjutande. kanske är samma beteende som alla andras bilar haft, tyckte bara att inte uttryckt sig exakt som min beter sig. någon har nått tips ?? eller är den bara kika efter hål i gummit?

maniac_84
Inte läst hela tråden så jag vet inte om denna lösning redan framkommit men jag vet iaf att på volvo har dom samma problem och det löser man sj för 150kr typ,
man köper en typ av avstörnings kontakt o sätter den på generatorn på anvisade kontakter.

Drifting is not a crime, it´s a way of life
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
325ik: Jag skulle kolla om det finns sprickor i gummibälgen i första hand.

/Rickard
Hej.

Ni som hade det här tjutande ljudet och fixade det genom byte av gummibälg, hade ni ett tjutande ljud konstant eller lite då och då?

Med tack på förhand .....
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Jag har fortfarande pipljud trots nya bälgar.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.