AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
118.516

Högfrekvent pip i anslutning till gaspådrag

Sida 5 av 7
Visa användare
52
Streetkilled
523iA M-pkt -00
325i Cab -90
Piper på min 523 -00 med! Har gjort så ett bra tag, fast nu tänds motorstörningslampan ibland me, fast när man kört hårt så släcks den nästa gång man startar! :)
Fast nu får man väl snart ta å kolla på de eftersom den ska in på besiktning snart!
Har misstänkt nått luftläckage men inte kollat på de...
Är ju bilmekaniker så man får väl skylla på de att de inte blitt av tidigare! :)
Får kanske ta å kolla på de idag, ska nämligen montera mina CCFL angeleyes idag hade Jag tänkt! :)
Visa användare
52
Streetkilled
523iA M-pkt -00
325i Cab -90
Så nu har Jag monterat mina CCFL angeleyes, blev kanon! Ursäkta OT! :)
Jo tillbaka till ämnet, kollade lite på pipljudet och fann det direkt!
Det var NR 5 i bild som torkat sönder, varje veck hade spruckit! Så de blir till å beställa en ny på Måndag!
Länk
Ma
280
Magnus Karlsson
525dA Touring -11 M-sport
Har läst igenom alla trådar o kan bara tillägga att jag är till i skaran som har brustna vacuumslangar.
Jag har en 328 -00.
Kommer ihåg att jag hade detta ljudet på min gamla 328 med, en -96.
Ska ner o se om BMW har en sån hemma eller får de väl ta hem.
Verkar vara sådär kul o få bort slangklämmorna...men men...
Ma
280
Magnus Karlsson
Jag var ute o gjorde en fuling så länge. Jag använde smältlim för att få tätt på de sprickorna jag såg. Tycker nog att tomgång har blivit jämnare och tendensen att dö när den står på tomgång några minuter har inte heller uppkommit efter. Innan hände de att tomgången droppade så fort att inte motorstyrningen hann att hämta tillbaka varvet igen, vanligen gick den ner till ca 300rpm o sen upp på 1300 för att sen lägga sig runt 700rpm.
Visa användare
52
Streetkilled
523iA M-pkt -00
325i Cab -90
Jag bytte nr 5 på denna bild Länk och ljudet försvann direkt! Motorstörningslampan var släckt direkt Jag startade med! Fantastiska bilar vi har, eller hur? :)
Själva delen kostade 152,50 kr utan rabatt, det är riktigt billigt får Jag säga, men det är ju billiga delar till BMW så något annat var väl inte att vänta!
Nåväl, besiktigade bilen idag med, detta gick fint såklart! :) Fixade handbromsen i fredags efter jobbet, den används ju inte så möcke eftersom man åker automat! :) Bytte backar å slipade ur skivorna, blev kanon! Får väl försöka använda handbromsen lite mer kanske...
Ma
280
Magnus Karlsson
Har beställt både 5:an o 3:an motsvarande på min 328 e46 idag. Kostade 329kr inkl alla klämmor och mellandel mellan bälgarna. Inte så dyrt de heller...
Lo
21
Logg
320 touring -02
Har haft samma på på min men verkar bättre nu när det är lite varmare, ingen av er som haft "efekttappet" vid 4200 v/min som beskrivs av Magnes på 1:a sidan? (DISA valve)
Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Kan ställa mig i ledet till detta vinande ljud vid lätt gas.
Upptäckte det för några månader sedan och på senare tid har det blivit högre.
Så idag monterade jag öppet luftfilter och kikade lite på slangarna och visst var det en spricka i den lilla som sticker iväg från den undre bälgen, och som går i en skarp böj.

Men jag tror aldrig jag kommer lyckas byta denna!! Såg INTE trevligt ut att komma åt hehe.. så jag körde snik varianten och satte silvertejp runt om. Ljudet försvann och nu går den bättre! Eller ja nästan.. lite tjutande kan man höra imellanåt.

Vad tar dom på en verkstad för att byta tror ni? Om man lämnar in till en BMW verkstad så måste dom ju ha lite erfarenhet av att byta så det går snabbare jämfört med typ en mekonomen verkstad som förmodligen måste jobba mer för att byta?
Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Tror dock inte jag har märkt av något effekttappande vid 4200 varv? Så då är väl inte DISA trasig...
ni
89
niborZ
328 -98
325 -92
525i -89 - Skrotad
Tack gode gud för denna tråd! Som så många andra var det 5:an som var sönder på min E46 328 också!

Vill tacka alla som deltagit i den här tråden, utmärkt jobbat!
Ro
19
Robert83
535D Touring -08
Har oxå ett visslande ljud vid gaspådrag på min 330 Touring...
Ska kolla slangarna. Mycket intressant tråd...
Ingen som har ett tickande/rasslande ljud från "Disan"?

//Robban
da
28
daniel.m
BMW 320d touring -17 x-drive
tack,,,
efter ett år av dettaa pipande läste jag denna tråd å var sedan ut å kollade under huven, JAPP mycket riktigt var 5,an ett litet hål , på min 523a
så test med tape blev det tyst å bilen gick mycket jämnare,,
var å köpte ny slang idag för 180kr så nu ut å byta den,,,
/// Daniel

ni
89
niborZ
328 -98
325 -92
525i -89 - Skrotad
Som sagt så var det ju väldigt trångt där. Fundera om någon som är lite händig kan göra ett Mekartips om det här problemet? Ta lite bilder och tpis om vad man ska ta bort för att få lite mer sväng rum o.s.v Tror att det skulle upskatas av många!

Känner mig själv lite osäker på att byta det här, men om man hade ett mekartips att gå efter så hade jag nog get mig på det.

Så kanske daniel.m känner sig motiverad att ta någon bild och skriva någon rad? =)

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
NiborZ, läs mitt inlägg på förra sidan - det beskriver bytet, dock utan bilder...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
ni
89
niborZ
328 -98
325 -92
525i -89 - Skrotad
Johan B, Japp utmärkt beskrivning! Men det var ju igentligen bilder jag ville se på dem olika momenten. I och med att jag inte riktigt vet vad alla olika delar är som du nämner.

Men som sagt har redan skrivit ut din text där, tackar och bockar för den!

Får köra lite "Learn By Doing" principen, och själv ta lite bilder kanske.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Glöm som sagt inte att ta bort plastskyddet som sitter in mot vänsterfacket där bromshydrauliken sitter! (Nr. 15 på bilden och plastvredet är nr. 16: Länk ) Lyft listerna och sedan är det plastvred med bajonettfattning - vrid ett kvarts varv och lossa vredet.

Tråget ovanför luftintaget till kupén sitter med fyra eller fem torxskruv - alla på insidan av trågets överkant - strax under luftintaget som leder ner till fläkten. Ta loss locket (nr. 11 på bilden: Länk )till kabelhållaren som sitter i tråget - snäpplås i över och underkant på typ fem ställen - dra ur kablarna ur kanalen och låt dem ligga löst över motorn och lossa "tråget". "Tråget" är nr. 4 på bilden: Länk

Ta gott om tid på dig och ha bra ficklampor, samt gärna ett plockverktyg med magnet om du tappar någon skruv.

Hoppas att bilderna hjälper en del...

Mvh

BMW verkstäder borde ha som rutin att kolla den här slangen vid service på bilar som är ca 5 år och äldre. Verkar ju snarare vara regel än undantag att verkstäder bommar det här totalt trots att det verkar vara något som är extremt vanligt.

Urdåligt av verkstäderna.
Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Om man nu har hål på slangen borde det väl innebära att mera luft kommer in i motorn än vad LMM mäter upp? Det borde ju resultera i fel bränsleblandning och sämre effekt och luften som slinker in är ju dessutom inte renad så det borde ju även vara mindre bra för motorn rent allmänt.
Så ja.. Verkstäder borde verkligen kolla detta i samband med service. Någon som lämnat in till verkstad för byte och som kan meddela ett pris för reparation?
Jag tror nämligen inte att jag kommer lyckas få loss, mycket mindre få dit den nya, själv. Men vore ju trevligt att veta vad det kan tänkas kosta.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Voidman, med lite jävlaranamma och en grunduppsättning verktyg klarar du säkert bytet själv - läs min instruktion tidigare i tråden!

Skulle misstänka att en verkstad debiterar mellan en och två timmars arbete för det jobbet...

Mats, när jag var och fick servicelampan släckt (gratis!) hos Autopartner (fd RS-bil) i Växjö, kände mekaren efter hål på nämnda slang (trots att jag bara skulle få serviceindikatorn släckt gratis), samtidigt som han sa att det var ett vanligt fel!
Så det är åtminstone ett känt fel vid denna verkstad nuförtiden!

Jag tror inte att det är så mycket luft som kommer in - därav visselljudet, men rent teoretiskt bör bilen gå magert med det läckaget!

Mvh

ni
89
niborZ
328 -98
325 -92
525i -89 - Skrotad
Som sagt så bytte jag insugsbälgen nu i veckan. Tog då lite bilder som jag tänkte dela med mig av. Vet inte om dem är till någon hjälp, men kanske.

Vet inte om vem som helst får skicka in Mekartips här på Autopower så jag använde mig av en hemsida så länge.

Men det är mer bilder än text så läs Johan B's beskrivning! Den gick jag efter.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.