AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
118.545

Högfrekvent pip i anslutning till gaspådrag

Sida 4 av 7
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

STi: Har nu kollat på min 330Ci -03 och jag kunde inte finna den slang som grabbarna ovan nämner (liten veckad bälg). Tror inte denna ska finnas på min 330, iaf. inte enl. realoem... Länk .

Ser dock på de bilderna att det sitter en liten plast vinkel/avtappning i den stora bälgen och det kan ju vara runt den som läcker. Är svårt att se så långt ner även fast jag har KN filter. KN verkar ha bytt ut delar ganska långt ner på min... Länk .

Mvh Jimmy

Länk
STi
Någon som tror att ljudet kan bero på flödet genom motorn? Misstänker ju det eftersom jag fick mitt i samband med byte till sportsystem. Nej systemet läcker inte har kollat det flera gånger. Är det fler som hör sitt pip i lägre hastigheter också?
Ji
2.380
Jimmyboy

STi: Javisst, jag hör mitt redan i första växeln och sedan hela vägen upp vid gaspåpdrag med belastning. Hörs alltså inget ljud vid stillastående/tomgång.

Ni som haft problemet och sedan upptäkt en trasig bälg, har ni även haft ljudet vid gas i frikopplat läge, alltså utan belastning?

Länk
STi
Jag kan höra mitt ibland när jag står still och duttar till på gasen. Ska prova idag och montera ett original filter och se om minskat flöde påverkar ljudet. Har kollat flera gånger på och längsmed bälgen men inte hittat några hål eller sprickor. Kan det vara ventilen som spökar i mitt fall eller vad tror panelen?
STi
Jag har nu monterat ett standard filter istället för mitt K&N insatts filter och fick följande resultat: Ett mycket tystare högfrekvent ljud som man inte reagerar på om man inte vet om det. Fårse om det är något som håller i sig. Äntligen kan man njuta av det nya systemet fullt ut ;)
Ji
2.380
Jimmyboy

STi: Oki det låter ju bra då är det kanske mitt öppna filter som bidrar/förstärker ljudet. Får väl montera orginal luftbox och se om det försvinner så att man vet till 100%.

Mvh Jimmy

Länk
STi
Ja det är ju värt att prova. Jag upplever det som om mitt är borta. Jag har kört och verkligen letat efter ljuder utan hitta det. Ibland kan man höra en liten tendens men inget allvarligt som man reflekterar på. Så prova och se hur det blir för dig. Skriv gärna och berätta hur det har gått mvh Jimmie
Upplever samma pip på min 330i -02.
Mitt pip kom efter att jag böt till Simota Carbon intake. Pipet är högfrekvent precis som ni säger och kommer endast då jag går på gasen lite lätt på lägre varv.
STi
Då stämmer nog min teori till vis del, "att det har med flödet genom motorn att göra" ?

"Carlee" Har du kollat om du har något hål på bälgen?
STi:

Nej det har jag förvisso inte gjort men ska kolla upp det när jag får tid.
STi
Återkommer du med info när du kollat detta=?
Javisst det kan jag göra
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Hallå där, även min senast införskaffade bil, 525:an, har det här pipljudet av hög frekvens. Har blivit meddelad av 2 st BMW mekaniker att detta ljud är normala insugsljud...
Nåväl, beväpnad med information från denna tråd samt ett antal gummibälgar (inköpta på chans eftersom pengen är låg) satte jag igång. Hmmm, bälgarna "åkte" bort en efter en och inte kunde då jag hitta något hål eller spricka, även slangklämmorna tyckte jag satt som dom skulle.
De nya bälgarna monterades rigoröst och en provtur visade sig att jag jobbat helt i onödan... Möjligen inte helt i onödan för nu lär det nog ta lång tid innan bälgarna verkilgen havererar.
Jag letar vidare och inkluderar även den här DISA ventilen eller vad den nu hette.

mvh

MW-Guru
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Om vi nu menar samma ljud så tror jag att jag hörde det på alla E46:or som jag var spekulant på innan jag slog till på min nuvarande 318. Från början tittade jag på 330 och 325 (innan jag plötsligt drabbades av en svår snålhet) och samtliga dessa billar hade ett pipande/vinande ljud i samband med gaspådrag. Även min 318 har ett liknande ljud.

Kan det helt enkelt vara helt normalt?
Jimmyboy:

Har du kollat nr 7 noga som visas på den här bilden?

Länk
Hej!

Nu har jag bytt min gummibälg.
Bilen svarar bättre på gasen och inget pipljud längre.
Dom här trådarna är helt underbara när man ska felsöka.
Nu får man hoppas pärlan går felfritt ett tag =)

Mvh Jens
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Finns det någon motsvarande komponent på 318 2.0? Den borde väl i så fall synts på den här bilden:

Länk

Enligt länken ser det inte alls likadant ut som på min 320.
Skruva bort den stora gummibälgen överst på bilden och kolla efter sprickor.
På min var det en liten pip ut från stora gummibälgen som var kass.
Du kan också testa att spruta startgas runt bälgen när motorn är igång.
Ändrar motorn gång har du en läcka någonstans.

Mvh Jens
Visa användare
34
Jankey
Z3 coupé 2.8 -00
Kan bara nämna att jag haft samma problem med visslande ljud vid 1/3 gaspådrag i min Z3 2,8 -00. Bytte insugsbälgen och problemet försvann. Även hört samma historier från verkstäder (danderyd bl.a.) att "det kan vara så ibland". Köpte ny insugsbälg för 128 sek på Borgs Bil och bytte. Såg ett 1 cm långt hål på gamla slangen.

Jävligt trångt att byta men det går att komma åt med vanlig skruvmejsel om man har ett fantastiskt tålamod och bra blodsockernivå ;-) Glöm inte smörja slangarna innan ni trycker på dom för det går trögt. Jag lät slangklämmorna sitta i samma läge som original

Inte konstigt att slangen går sönder då den är ganska kraftigt krökt där.

Lycka till!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tog mig äntligen tid att byta den spruckna gummibälgen. (Efter att ha bytt tändkablar på Mercan)

Detta jobb var ingen lek kan jag säga! :o(

Många svordommar och ömmande händer krävdes för att komma åt slangklämmorna som behövdes lossas längst in på bälgen som skulle bytas...

Efter typ två timmars svärande och pillande med fingrarna och lösa hylsor (och utnyttjande av den extra led som utvecklats på min underarm) kom jag på att man kanske kunde lossa plastinsatsen som tätar mot utrymmet framför förarplatsen där huvudbromscylinder och vakumklocka mm sitter.

Sagt och gjort - efter ytterligare friläggande där skyddet under friskluftsfläkten ingick, lyckades jag bända loss plastskyddet med milt våld (många slangar och kablar i vägen...). Då blottades om inte stort, så åtminstone tillräckligt stort utrymme för att komma åt med 6-ans u-ringnyckel och lossa innre slangklämman. :o)

Det som behöver lossas är följande:
1. Luftburk (jag lossade även undre delen) och insugsbälg med luftmassemätare.
2. Mellan-gummibälgen och plastringen i den.
3. Den fyrkantiga elektriskt styrda justerenheten som sitter på vänstra sidan av insugsrören. (akta o-ringen)
4. Fästet för tomgångjusteringen lossade jag så att den gick att flytta i sidled för att underlätta åtkomligheten (det är TRÅNGT!).
5. Friskluftfilter och dess "lock".
6. "Baljan" under friskluftfiltret och gummillisterna som tätar mot motorhuven, sitter med fyra torx-skruvar som syns när man lossat friskluftfiltret.
7. Locket som täcker kablarna som går tvärs över motorrumet och är fästa framför "baljan".
8. Plastskyddet som tätar mot vänstraste utrymmet framför förarplatsen (där huvudbromscylinder mm sitter). Sitter med två plastklips som vrids ett kvarts varv. ATT TA BORT DETTA SKYDD KOM JAG PÅ EFTER MÅNGA SVORDOMMAR - LOSSA DETTA DIREKT SÅ SPARAR DU MYCKET TID!

Trots ovanstående friläggning är det fortfarande trångt och man behöver lite olIka hylsor och fasta nycklar samt vanliga och torx-mejslar.

Jag lyckades tappa en 6mm hylsa under arbetets gång när jag försökte lossa den inre stora slangklämman, hylsan ramlade inte ner på golvet - hoppas den ligger kvar på plastskölden under motorn imorgon när jag kommer till en hiss så jag kan hissa upp bilen...

Summa summarum var det ett värre och mer tidsödande jobb än jag räknat med, men hade jag tidigare kommit på att ta bort plastskyddet till vänster hade arbetet gått betydligt snabbare! Nu är dock bälgeländet bytt och motorn är tyst och fin igen! :oD

Lyckan var dock stor när jag var klar - nästan lika stor som värken i korsryggen efter att ha tillbringat några timmar i en ställning in över motorrummet som närmast liknar en ostbåge.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.