AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
118.538

Högfrekvent pip i anslutning till gaspådrag

Sida 3 av 7
Följer upp min egen tråd...

Tror att jag hittat exakt samma sak som flera andra gjort i denna tråd!

Det har blivit ett hål (en spricka) på den något mindre slangen som sticker av ifrån den stora luftbälgen, längre ner halvt under motorblocket. Om man tittar slarvigt ser det nästan ut som att den mindre slangen och den stora slangen är i ett stycke men jag tror att den mindre slangen sitter fast med en slangklämma.

En ganska tydlig spricka på just den yttre böjen av slangen.

Det är alltså den vänstra störer onumrerade bälgen på denna bild... inget annat som jag trodde förut. Men bilden är lite förvillande eftersom denna bälg sitter ju fast i en ännu större bälg vilket inte syns här...
Länk

Man kan gissa att det här är en rätt vanlig grej på varje fall vissa motortyper. (tex M54'or) Min är en 2001'a. Gissar att denna slang enbart har en livslängd på ca 6 år här i Skandinavien.

Frågan är också om detta har slunkit förbi inspektion II servicen som jag vet gjordes på min (begagande) bil för drygt 1000 mil sedan eller om det uppkommit senare.

Den tidigare ägare som jag köpte bilen av var helt övertygad om att det här pipandet/susandet vid gaspådrag kom från insugsprocessen. Han tyckte att det var ett sådant "härligt BMW ljud" och att han saknade det redan. *skratt* (Om vi nu pratar om samma ljud alltså, vilket jag tror vi gör).

Sist men inte minst, nu håller jag tummen för att detta tar bort pipandet vid gaspådrag!! (återkommer om detta...)
Zt
399
Ztefan
520dT M-Sport F11 -12
Kanske det är del nr 3 som är sönder Länk
Nej, jag tycker det ser ut som att del nr 3 på din bild är den stora bälgslangen. Den som har en diamater på 15 cm (ca). Den bälgslang (eller vad det kallas?) som är sprucken går från denna fast längre ner och är mindre (en diamater på max 5 cm). Den här är svårare att se och mynnar ut från den stora en bit ner, halvt under motorblocket på högra sidan.

Intressant som sagt att 3-4 st i denna tråd hittat exakt samma fel på deras BMW. Med mig är vi väl tre st som har M54 motorn tror jag?

Fel och fel men det verkar som att denna slang har rätt dålig livstid.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
ÄÄÄÄNTLIGEN!!!

Jag har haft ett högfrekvent ljud som funnits vid vissa hastigheter och halvgas, som sakta blivit värre med tiden. Trodde först att det hade med något lager i kraftöverföringen att göra eller kanske diffen. Var även stundtals inne på ett dåligt hjullager eller kanske vattenpumpen...

Ljudet har nästan drivit mig till vansinne och jag har två gånger bett BMW-verkstaden kolla på vad det kan vara i samband med service - men de har inte hittat något - svaret har varit ungefär såhär: "Kan vara diffen som skulle behöva schimsas upp eller ett hjullager som håller på att ge sig så sakteliga - vänta och se tills det blir värre och lättare att lokalisera!"

Till sist kollade jag gummibälgen som sitter precis innan insugningsrören - den bälgen har en liten avstickare som är veckad och går till någon form av vakumreglering av tomgången tror jag. Den veckade avstickaren som är ganska tunn visade sig ha ett hål i ytterkanten av veckningen. Länk (nr 5)
Det som gjorde att jag började misstänka insuget var att tomgången har varit lite låg och oregelbunden någon gång ibland sista tiden och denna tråd!

Det positiva är att bälgen inte kostar mer än en dryg hundring. :o)
Det negativa är att man troligen måste vara gummimannen för att byta bälgen utan att riva mängder av delar på insugssidan...den sitter långt in och knepigt till! :o(

Nåväl, provisorisk lagning i form av lite gaffatejp runt läckaget har tystat pipet temporärt i alla fall!

Skönt att äntligen ha lokaliserat felet!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visst är det härligt?? :-) Jag blev också löjligt stolt när jag lyckades hitta det på min. Har ju ingen mekanisk erfarenhet alls och noll BMW erfarenhet. Även om missljudet var tyst irriterades jag (och min flickvän) av det. Jag hade ju nästan köpt den tidigare ägarens förklaring att ljudet var ett normalt ljud från insugsprocessen "Ett härligt BMW ljud som jag redan saknar". *skratt*

Gissar att min spricka på bälgen kan ha missats vid två tidigare verkstadsbesök. Ett som jag gjort själv men sannolikt också inspektion II servicen som den tidigare ägaren gjorde hos BMW. Bälgen sitter ju rätt gömd i ett mörkt område och man måste titta koncentrerat för att kolla skicket på den.

Verkar vara jäkligt vanligt att denna spricker!! Dyker ju upp person efter person här som hittar exakt samma spricka. Något som alla BMW ägare bör kontrollera. Speciellt på en bil som är kanske över 6 år?
dr
10
drg
330iA Touring -01
Kan bara instämma med föregående konstaterande - ÄNTLIGEN!!

Har suttit och svurit över pipljudet i lite mer än hundra mil och blev ruskigt nöjd över att hitta felet själv med hjälp av alla inlägg här. Kände med fingret längs utsidan av den lilla veckade slangen mellan vecken och upptäckte två sprickor vid böjens utsida. Rent spontant känns det som något verkstaden skulle ha nonchat eller tagit ett par tusen att felsöka.

Drog på lite silvertejp och kunde lättad ta en "pipfri" provtur i eftermiddag. Har inte länge kvar till inspektion 2, kanske 200 mil. Är det lugnt att vänta till dess eller bör man fixa så snart som möjligt? Enligt några här verkar det inte vara något problem att åka runt med. Med min obefintliga mekarerfarenhet känns det lite avancerat att byta själv.

Min 330 från -01 fyller precis 6 år så det stämmer ju väl in med tidigare inläggs påstående att livslängden ligger där med M54 motor.
Tusen tack! Fick för kanske en vecka sen detta pipljud jag också..
Jag kunde nu med eran hjälp på detta forum direkt hitta orsaken.

Det var samma jä¤%a slang för mig också Länk (nr. 6) !

Hålet/sprickan har blivit på den lilla veckade slangen i ytterböjen så att säga. Blir att beställa en ny och utöva lite gymnastiska övningar för att byta den.

Har också en 330i -01 !!
Hade exakt samma fel med den lilla slangen!!! Jag tejpade denna och det hjälpte!!! Hördes inte nåt irriterande pipande =)!! MEN...... sen lämnade jag in bilen på BMW för att byta ut slangen.... Yes!! Tänkte jag.... MEN.... det förbannade ljudet var tillbaka när dom hade bytt slangen!!

Borde man inte gå tillbaka och klaga???

/Marcus
jo
12
jonteb
330ci-03
min började också pipa eller vina. vid viss gas. men det kom när jag satte in öppet filter så det ska nog va så.
Jag provade att tejpa men det var då inte lätt att komma åt och jag lyckades inte tejpa bort pipandet. Pillade då in en liten slang genom sprickan bara för att se om ljudet ändrade sig, och då försvan ljudet !!
Lite känsligt om minsta läckage finns kvar verkar det, ett större hål däremot verkar det inte pipa genom.
Ska se om jag får tag i en slang i morron.

/ Stefan
Hej !
Nån som har nån aning var motsvarande slang skulle sitta på en 318 ?
Har kollat på bilen men det ser lite annorlunda ut jämfört med 325/330.
Någon ?

Länk

Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
samma ljud på min 325 -01, riktigt bra tråd som hjälpt så många med ett för oss bmw ägare irriterande fel.

i salute you....

Hur var det här då.
Tredje gången jag skriver om samma ämne här!

1. Tejpade luftbälgen och ljudet försvann!
2. Lämnade in bilen på BMW för en permanent lagning... och ljudet kom tillbaka!
3. Lämnade in bilen till BMW igen och man upptäckte då att man inte satt fast slangen ordentligt så nu går bilen tyst!! Observeras bör att det måste verkligen vara HELT tätt när man tejpar och det är svårt att komma åt!

Gr
4
Greymouser
523i Touring -00
Jag har fått exakt samma symptom på min 523i-00.
Ska kolla ovan nämnda tips i helgen. Tack!!!
cy
42
cyprus
Bmw 530d GT
Porsche 964 Turbo -91
Hade min bil en z4 3.0 inne hos BMW idag för att få bukt med mitt visslande ljud. Tyvärr så fick jag till svar att visslandet var ett normalt ljud och inget man skulle bry sig om. Spelade ingen roll att jag påpekade att flera hade upplevt exakt samma ljud och att Bmw missat detta tidigare. Får väl helt enkelt börja söka själv.

Känns surt när man är beredd att betala för att Bmw skall ta itu med detta problem och sedan tar det sig knappt tid att titta under huven. Dåligt!!
cyprus: Verkar väldigt vanligt att verkstäderna bommar detta. Något som för mig är ett stort mysterium! Väldigt konstigt eftersom det verkar som ett Mycket vanligt bmw fel. Men de har väl för bråttom, allt ska gå fort i dagens värld, en jäkla stress.

Ett "normalt ljud" förklaring har jag hört förr.... glöm det. ;-) Motorn ska inte låta som en visselpipa när man gasar.

Vanligtvis är det nr 8 på denna bild som är sprucken: Länk

Även om jag inte är helt hundra om din 3.0 motor är samma M54 motor som sitter i min bil (530 2001).

Titta och känn med fingrar ordentligt, överallt. Kan också vara som så att det är glapp mellan bälgarna, kolla slangklämmorna mm, att de sitter åt.

Insugsslang.
STi
fick det kända pysljudet nu när jag monterade mitt Eisenmann sportsystem. sitter ett insatsfilter i övrigt på bilen. Jag har kollat slangarna och dom verkar vara hela. läste att någon fått ljudet när han monterade sportfilter. tror ni att det försvinner om jag monterar ett original filter i boxen? Tror ni att det är "boxen" som är paj? snälla hjälp mig, får ju fnatt av ljudet :(
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

STi mfl: Jag har oxå detta pipljud vid gaspådrag på min 330Ci -03. Har hela tiden trott att det va mitt öppna KN-filter som gav ifrån sig pipandet. Ska kontrollera insugsslangarna idag för att utesluta dessa. Återkommer med resultatet ik.

Mvh Jimmy

Länk
STi
Ja kolla upp det och återkom ikväll. Sitter ute på husvagnssemester så har inte möjlighet till stormek själv :(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.