AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
118.517

Högfrekvent pip i anslutning till gaspådrag

Sida 2 av 7
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Det verkar finnas många olika fel som ger samma typ av ljud. Många verkstäder har också sagt att det är ett helt normalt oljud och att det bara är att acceptera.

Möjliga felorsaker:

1. DISA (Vacumdosan vid insuget)
2. Gasvajern ligger inte helt rätt
3. Insugsventil
4. Läckande eller hål i någon insugslang. Det går även en slang mellan cyl 1-6 under plastkåpan.
7. Lätt att ta fel på att detta kan också vara komma från generatorn

Problemet verkar finnas påM52TU och M54 motorer men verkar finnas mest på 3-seriemodellen samt Z4.

Kr
138
Krubbas
520dA -16
Just beskedet att det är ett helt normalt oljud och att det bara är att acceptera har jag också fått (i mitt fall från BMW Danderyd). Verkstaden gav det beskedet efter att ha åkt en provtur med mig. De kollade med andra ord inte läckande slangar eller dyl enl beskrivningen ovan. (Det kan dock noteras att de utfört en insp 2 på bilen cirka 1 månad och 80 mil tidigare.)

Jag är bara orolig att oljudet beror på nåt allvarligare fel eller att det kan vara skadligt att fortsätta åka under längre tid med oljudet. Men jag antar att jag får låta mig nöja med beskedet från verkstaden (att det skall vara lugnt).

Det vore intressant att höra om någon har just mitt problem, nämligen att det pipande/vinande oljudet uppträder i farten 100-120 km/h när man egentligen inte accelererar utan i princip bara när man bibehåller befintlig fart (och möjligtvis när man motorbromsar extremt lätt i den farten).
Krubbas: Ta det lugnt! Jag har EXAKT samma "problem". Det har varit så i ett par år.
Kr
138
Krubbas
520dA -16
baloo1: Yes, skall försöka släppa saken. Det är bara så störigt att höra detta ljud när man exempelvis med låst farthållare åker på landsväg. Det låter i och för sig betryggande att du haft "problemet" i ett par år utan att något hänt.
Jo
174
Jockejocke
528i -86
518i -83
320ia Touring
Kan ju även vara ett mycket litet läckage på insugspackningen.
hade ett sånt ljud själv, förvisso på en e30.

Baloo, det var en 328i-00
Ma
8
Matte 328
328i -99 E46
Hej!

Kan bara meddela att det var hål på luftbälgen här med (den lilla slangen). Jag har visserligen inte hunnit byta (har bälgen liggandes) men tejpade den och fick en markant förbättring.

MH
Vart på slangen blir det hål? Måste man ta lös den för att se hålet?
Känn med fingret i vecken på den lilla slangen, precis där den böjs kraftigt.
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
jag har ett vinande ljud vid acceleration på 2,3 ans vxl, typ jetplansvinande
är de sånt ljud ni menar?
Precis som Roger Tuppela säger så hade jag också ett hål på den lilla "slangen"
rättare sagt..
Efter lmm sitter där 2 insugs slangar "Bälgar" ihopskarvade vid mitten...
på den nedre slangen sticker det ut en lite mindre slang "pip" den hade spruckit runt halva p.g.a att den sitter väldigt böjt skulle jag tro..

Bytte den häromdagen och pipet försvann och även motorstyrnings lampan kunde släckas och är så fortfarande :) märks stor skillnad på motorns gång nu.. går betydligt renare o svarar bättre på gaspådrag!!

Det va JÄVLIGT TRÅNGT o komma till dom två nedre slangklämmorna..
jag använde en 6m käft nyckel. klämmorna va monterade med skruvarna nedåt orginal.. men jag vände på dom när jag monterade ihop det igen, så
man kunde ta en lång spårmejsel ovanfrån!!

Kan påpeka att även min verkstad sa när jag va hos dom och frågade om ljudet, så lyssnade han o sa att det får man leva med!
så lyssna inte "ALLTID" på vad verkstaden säger.. i detta fallet iaf ;)

/Mvh Hill

Bmw Följer Inte Utvecklingen. Dom Leder Den!
G3kkO
Vad har du för bil dido ?
G3kkO...

Det står till vänster... ;))

330Ci -01 Topazblå

/Mvh Hill

Bmw Följer Inte Utvecklingen. Dom Leder Den!
G3kkO
Ahh tackar.. :=)

Efter MÅNGA om och men sp fick jag av slanen och halva var sprucken. Säger det bara fu fan va trångt där var !!!!!
Tror niBMW har sådana hemma ?
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
kan någon snäll person surfa fram vilken slang det talas om? Blir nog lättare att hitta med realoem's skisser.

Hära ->
Länk

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
Har samma problem ...
Länken fungerar inte :-(
Ny länk plzzz

Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Som Hillstreet påpekade, kan någon som vet vilken slang det handlar om försöka länka på realoem, lägga upp bild eller artikelnummer.
Ma
8
Matte 328
328i -99 E46
hej
Det är den stora bälgen till vänster i bild. Den är dock inte numrerad...
Länk
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
Vill bara tillägga att jag bytte min och det hjälpte inte.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
En extremt intressant tråd då jag upplever något liknande.

Ett svagt pipande högfrekvent ljud i samband med gaspådrag. Tilläggas bör att det är mycket svagt men det går att att höra. Min flickvän upptäckte det ganska omgående utan att jag ens nämnt något. (Jag har nyligen köpt den här bilen begagnad)

Själv trodde jag att det var något normalt ljud från insugsprocessen men efter att ha läst dessa inlägg har jag fått hopp om att det går att ta bort!

Jag har ingen mek erfarenhet alls och frågan är om jag lyckas fixa samt identifiera det här själv.

Konstigt att dessa typer av problem inte finns bättre dokumenterade då de verkar vara relativt vanliga? Att samma typ av slang spricker för olika personer?? Bilarna ovan som har dessa symptom verkar ju inte så gamla direkt.

Om jag förstår det direkt så är det slang 2 eller 3 på denna bild som jag bör kolla upp? (Stämmer det??)
Länk

Jag har själv en 530iA 2001. Åtminstone två andra i denna tråd verkar ha samma motor? (330?)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.