|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Varför i hela friden gick de ifrån EML med elekrisk spjällmotor? Känns ju inte speciellt hightech med vajerstyrning. Kostnadsfråga? |
|
|
Vem gick ifrån vad, på vilka modeller? Elektriskt trottelspjäll finns det på de flesta modellerna, vajern påverkar endast spjället indirekt, vissa har även drive-by-wire med endast en potentiometer under gaspedalen. Man har dock haft vissa problem med det sistnämnda. Definiera gärna hightech. FP |
|
| Menar "drive by wire" som min gamla E34 har och det fanns väl först på E32 1988. Betydligt mer hightech än en motor via vajer, eller hur? | |
|
Fanns det drive by wire på dessa modeller redan på 80-talet? Mer än jag känner till isf, men elektrisk spjällmotor fanns på ex.vis E38/E39 för reglering av farthållare och ABS/ASC osv. Man körde även med drive by wire, dvs potentiometer vid gaspedalen men gick tillbaka till vajer igen. Denna påverkar som sagt inte spjällaxeln direkt utan via ett fjädersystem och elmotorn kan alltid gå in och reglera med prioritet över pedalens läge. FP |
|
|
Drive by wire kom först 1988 (vad jag minns iaf) på e32 750i med m70-motorn. Dessa hade dubbla elektriska spjäll med motorn verkande på spjällaxeln via drev. I princip samma som på min (fast givetvis enkel spjällmotor, tillverkad 09/1990). Det fanns på modeller med ASC och automatlåda. Potentiometer vid gaspedalen och allt styrt via de olika motorstyrdonen. Fungerar väldigt bra och måste väl anses som avancerat för sin tid på en standardbil. |
|
| Ser ut så här, på både e32 och e34: Länk | |
|
OK. Motor med utväxling och drev för spjällaxeln av den tidigare generationen är troligen inte så driftsäkert som den modell som man har idag med en kraftig elektromagnet som direkt påverkar spjällaxeln och vrider/håller denna i önskat läge 0-45°. Det sitter fyra potentiometrar på samma axel för feedback av läget osv. På E39 är det denna typ av spjällmotor och givetvis kan man styra detta med en potentiometer på gaspedalen vilket man hade på nån årsmodell men man gick tillbaka till vajern igen. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.