AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.917

farthållaren hängde sig!LÄSKIGT!

Sida 1 av 2
pe
26
peffe
bmw 530 touring -93
Var med om ngt äckligt för en timme sen. slog i fart hållaren i ca 70km, kom till en korsning o skulle bromsa neri tron att farthållaren skulle hoppa ur, men de gjorde den inte!lyckades hålla in bilen för att sen komma ut på en stor väg, den drev på lika där med.försökte bromsa, gasa, vrida , dra i spaken, men inget hjälpte.

bromsade ner bilen på en parkerings ficka och vred av motorn, i driveläget, annars hade motorn rusat i bott varv..provade att starta igen, men den varvade fullt igen.
öppnade huven och kände på gaswire (som jag tror e gaswire) sen in o provade igen, och nu var den som den skulle.
Vad hände? Och hur åtgärdar man?

mvh Thomas
pe
26
peffe
bmw 530 touring -93
när jag åkte i motlut så sackade bilen, och i ner lut så ökade den.tyder väl på att gasen låg i samma position!?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det kan vara farthållarmotorn som fastnat.

Lite tips kan du nog få här: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
pe
26
peffe
bmw 530 touring -93
var ut o kollade lite nu. trodde ett tag att de var vaiern som kärvade i sitt hölje, för den gör ju ett par riktiga kurvor. hakade av den från gasspjället och kände hur den gick, men den löpte så fint så. kanske de är som du säger om f-h motorn. men hur kan man veta att den kärvar?
tvåtakt
Har inga tips angående din farthållare, men jag vet hur du kände dig! Hade en Cherokee med 360 där gasen fastnade i botten hundra meter från en korsning. Innan jag fick stängt av bilen...Fy fan!
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Hade en liknande upplevelse häromdan med 740in,i me tempomaten i styvt 100 sedan när skyltarn börjar rekomendera både 70 o 50km/h så vill minsann inte v8an lyda det minsta:0.I detta läge känns det tryggt att B motoren W utrustat storbumsen med rejäla hejdare.Får väl erkänna att det blev lite nervöst vid garageinfarten nåja slapp ju använda ogräshackan på nån vecka allafall.

Har inte kollat så mycket annat än att det är tempomat motorn som kärvar.Blir till o smörja/byta.Ska bara fixa ac först känns som det är viktigare med en tät kondensor än nån som gasar åt mig.

Mvh/Micke

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
tvåtakt: samma hände mig me 325an :) Man blir rätt ställd när sådant inträffar :)

------
/Chrille
Länk
pe
26
peffe
bmw 530 touring -93
en dum fråga....vad e tempomat? e de farthållar motorn?eller?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Tempomat är vat tyskarna brukar kalla farthållaren.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
peffe: Om det inte är fel på Bowdenwiren eller farthållarmotorn, så har du eventuellt fått in vatten/fukt i kontakten till styrenheten som sitter på vänster sida bakom golvhögtalaren (bakom handtaget där du öppnar motorhuven).

Detta är ett relativt vanligt fel på E34 efter 09/1991 p.g.a. dålig fukttätning från fabrik. Om du har tur räcker det med att ta lös och göra rent, i värsta fall får du byta styrenheten.

/Z-motor
Låter otäckt det där. Hur svårt är det att bromsa ner bilen om farthållaren fastnar? Blir det automatiskt fullgas? Kan ju vara bra så man inte drabbas av panik i fall man råkar ut för det.

Mvh Johan
Det blir rimligen det läge på gasen som är inställd när den kärvar. De flesta bromsar bör orka stanna bilen, fast Audi hade visst liknande problem i USA bl.a härom året, det gick visst inget vidare.
Man kan ju alltid vrida av nyckeln, problemet är att man får inte i paniken dra ur den så trattlåset kan gå in. Jag har en gång åkt med en som lyckade göra detta, snacka om nära-döden upplevelse innan nyckeln kom på plats igen..

FP
Trattlås är kanske bra till något också men rattlåset var det i detta fallet. Kom föresten på en annan grej som hände 1976: Jag hade en Ford då med en dubbel Weber. Returfjädern small av, vilket innebar runt 90 km som lägst, endast fjädern till steg två jobbade på förgasaren. Detta hände på Autobahn på väg hem från Österrike. Blev till att köra med nyckeln som till/från reglering tills lämplig rastplats dök upp, där mycket fältmässig reparation gjordes med lämplig gummiprodukt. Den fick att spänna tvärs hela motorrummet, det blev en mycket behaglig och lätt gaspedal men reparationen varade ända hem....)

FP
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
En fråga, går det inte att lägga in neutral växel?
Då borde väl inte bilen driva något och man får väl ner hastigheten då?
(Och ev. stänga av motorn som sista åtgärd?)

Kanske är lätt att säga nu, kan tänka mig att det är ganska otäckt och svår att tänka klart då det väl händer. ;-)

Finns det något mer att göra förutom dessa steg?
Steg 1. Lägg i neutral växel (utan drivkraft från motorn kommer bilen tappa fart)
Steg 2. Bromsa hårt, ev använda handbromsen.
Steg 3. Stäng av motorn om inget av steg 1 eller steg 2 fungerar, eller om du till slut har stannat.

Steg 3 bör väl kunna användas om det händer föraren något under färden, som gör honom okapabel att köra, i kombination av att man tar tag i ratten så man kan styra själv.

...bara några tankar jag har. :-)

/Hammar
pe
26
peffe
bmw 530 touring -93
lägger du i neutral när farthållaren hängt sig så blir det bottengas..
man får helt enkelt bromsa ner bilen sen vrida av nyckeln när man står still..
Det finns lägesgivare på några olika ställen i bilar med farthållare. på en manuell bil sitter det givare i hela pedalstället, alltså koppling, broms, gas. direkt du rör en pedal så av-aktiveras farthållaren.

kan det va så att i din bil så fungerar inte denna givare som den ska?

övirgt:
på tex. E39 finns både en on/off knapp för farthållaren på instrumentbrädan samt i ratten. vet inte hur det är på äldre årsmodeller.
Problemet ovan är nog inte givare eller manöverknappar utan att själva gasspjällsmotorn fastnar i vissa lägen. Då hjälper inget annat än att stänga av tändningen och/eller bromsa ner bilens hastighet med växel i.

FP
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
det där med att bromsa samtidigt som man gasar funkar inte särskilt bra... testa hålla inne brompedalen o samtidigt hålla plattan i matten låt säga när du kör i 100k/h eller nåt, tar inte lång tid förrens bromsservot får sinnesförvirring o ger upp o tills nästa gång du trampar ner bromsen då jäklar har man o göra :=)

_______
/Chrille
Sant. Men "lagom" farthållning innebär fortfarande rätt bra vacuum, och på en del bilar finns tillsatspumpar för att säkra servofunktionen.
Annars får man ju bruka muskelservot... men man skall kanske inte trampa på gaspedalen när man vil nödstoppa bilen...)

FP
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Hm, det betyder väl att om gasen har hängt sig i "hyfsat öppet läge" eller t.o.m. i botten så har man inget vakuum även om man stänger av tändningen, slirar på kopplingen (för att få tomgångsvarv med avstängd motor) etc. Luften går ju rakt igenom ändå?
Man får helt enkelt trampa hårdare på pedalen, gärna rycka upp handbromsen också. Det är ju inte så att det inte går att bromsa utan servo, det hade ju varit katastrofalt. Man kan ju både bromsa och styra utan servo vid bogsering t.ex.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.