AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.970

Castrols nya olja för äldre motorer

Sida 2 av 2
Sådana här trådar utmynnar alltid i en massa åsikter utan fakta. Hade varit kul om det fanns riktig fakta i ämnet. Fast det är väl omöjligt att få fram opartisk fakta från oljebolagens profitdrivna utvecklingsavdelningar. Fast dom som håller på med oljeklassningar, dom borde veta. Vilka är det, är dom opartiska?
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Kalle > Jag menade inte att Castrols olja var "gammalt slagg" utan oljan är producerad efter äldre recept för att spara pengar.

Sedan bör man inte gnälla endast på Castrol då alla oljevarumärken är lika goda "kålsupare" oavsett om de heter Valvoline, Mobil eller QuakerState.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De flesta biltillverkare fyller numer på syntetolja på fabriken när bilen tillverkas...

Dock har vissa biltillverkare haft mindre "problem" med att vissa motortyper därför kräver lång inkörningsperiod med viss oljeförbrukning under den perioden, samt att motorerna inte lämnar full effekt förrän efter några tusen mil. T ex har Audi haft de fenomenen på sina 1.8/1.9l-Tdi-motorer. Det sägs att det åtminstone delvis beror på att syntetoljan smörjer så bra att det tar lång tid innan kolvringarna slits in riktigt.

Vissa tyngre maskiner (lastbilar/entreprenadmaskiner/skogsmaskiner etc.) har en speciell inkörningsolja i motorn från fabriken. Denna olja är tunnare och skall påskynda inslitningen av motorns rörliga delar (främst kolvringarna). Dock är det inte helt korrekt att göra en jämförelse mellan tunga dieslar och vanliga personbilsmotorer...

Man bör vara medveten om att både oljor och tillverkningsprocessen/precisionen hos biltillverkarna är helt annorlunda idag än för 30-40 år sedan - gamla "sanningar" om hur en motor skall köras in, gäller inte längre.

Men "problemet" med lång inkörningstid av en ny motor är inte så stort och jag säger som jag brukar: Syntetoljorna är överlägsna mineraloljorna i alla avseenden utom literpriset!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Man borde rimligtvis ha ett begränsat tisfönster för inkörning av sin motor. Efter det att honingsmönstret i loppen slitits ner blir påverkan på kolvringarna minimal.
Det borde alltså vara fördelaktigt att försöka påskynda slitaget för att se till att ringarna tätar bra. Om inte annat för att få en kortare inkörningsperiod.

Sedan kan det mycket väl vara så att dagen tillverkningsmetoder tillåter en mycket hög precision, vilket gör att behovet av en "riktig" inkörning minskar. Det köper jag direkt.

Jag tror å andra sidan inte att det skulle vara skadligt för motorn att gå de första timmarna med mineralolja, så varför inte?!

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jens Ek: Jag tror å andra sidan att det inte är skadligt för motorn att gå de första timmarna på syntetolja, så varför inte!?

Men var o en gör som dom vill...
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Precis...

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
Det här är något att testa och jämföra för "myth-busters" på discoverychannel :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.