AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.969

Castrols nya olja för äldre motorer

Sida 1 av 2
Xy
252
Xyris
520i -93
Hej!

Jag har varit med och startat en del debatter om motorolja, och då framgför allt äldre motorer och m20.

Nu tvekar jag dock inte längre för vilken olja jag ska välja! Idag på Micro såg jag den nya Castrol GTX High Mileage 15W-40 mineralolja. Speciellt framtagen för äldre motorer som gått mer än 10 000 mil. Länk
Den oljan satt klockrent! :)

>>>Need for Acceleration>>>
Denna olja är endast till för folk som gått på skrönan att "Gamla motorer ska ha mineralolja, annars rasar de". Oljeproducenterna ser såklart sin möjlighet att tjäna extra pengar på "billig" mineralolja genom att marknadsföra den som speciellt framtagen för gamla motorer.

Valvoline var pionjärer på området med sin delsyntetiska MaxLife- olja, och nu apar alltså Castrol efter, fast konstigt nog med en mineralolja. En helsyntetisk version av MaxLife kommer snart att erbjudas, och denna kanske kan vara ett bra alternativ för våra "gamla" motorer!

Jag skulle aldrig få för mig att hälla något annat än helsyntet i en motor, oavsett miltal.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Xy
252
Xyris
520i -93
Varför det? Varför inte en mineral?

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kalle har rätt, en sådan här produkt är skapad av marknadsförings-avdelningen.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Xyris,

Lätt: En mineralolja är sämre än en syntetisk olja på alla punkter förutom möjligen inköpspriset. Använd sökfunktionen för mer info!

Mvh,
Kalle
_____
Castrol GTX High Mileage 15W-40 är bra ifall man har en äldre bil med otät oljedrypande motor, då oljan innehåller aditiver (mirakelmedel) för att förhindra läckage. Toppen i en gammal sunkig trotjänare mao. Inget för finbilen...
PowerMac,

Korrekt, men Valvoline MaxLife har liknande additiv, och är enligt mig ett bättre val. Den är åtminstone halv-syntet.

Mvh,
Kalle
_____
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
En olja med 15W i kallviskositet är rent förkastlig i kallstartssammanhang, slitaget blir mycket större än med en "vanlig" 5W eller 0W olja.

De flesta oljor innehåller "läckstoppande" additiver, inget unikt för ovan nämnda oljor.
MaxLife eller HighMilage olja är inget annat än "luft"-produkter skapade av en duktig marknadsföringsavdelning, i många fall är det t.o.m så att det är gamla "versioner" av oljor som säljs ut i en annan förpackning. Detta för att spela på det Kalle skriver, folk i allmänhet har gått på skrönan om att det skall vara mineral eller delsynet i gamla bilar, därför tar oljeproducenterna sin chans och spelar på folks okunnighet. Än värre är det när butikspersonalen rekommenderar "fel" oljor då kunskapen ofta är lika bristfällig hos dem.

Valvoline skriver (skrev?) på sin förpackning att "After 100000 km your engine needs...", frågan är skulle du slå en delsyntet / mineral i din 2003 530d som rullat 15000 mil bara för att personalen på Micro / Autoexperten / Biltema anser det?

Jag har kört på Castrol SLX 0W-30 (helsyntetisk, tunn olja) olja i en 325 med 17000+ mil på nacken utan några som helst problem (nu går bilen på Biltema 5W-50 helsyntet).
Oljeläckage stoppar man inte på något långsiktigt vis med en tjock olja, det drar betydligt allvarligare problem med sig i längden (ex. ökat motorslitage).

Detta var min åsikt dock...

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
Fast nu är väl inte Castrol likvärdiga med Galne Gunnar eller så. Dom är rädda om sitt varumärkes anseende och sina kunder. ;) Produkten är framtagen för en viss målgrupps upplevda behov av "billig bra olja till trotjänaren". Den lär hålla "normal" Castrol kvalitet och bör innehålla en annan sammansättning av additiver än dom vanliga Castrol oljorna, för annars så är det knappast någon poäng med det hela. Att föra sina kunder bakom ljuset är ingen lyckad affärsstrategi i det långa loppet.

För övrigt så har jag inte hört att personalen på varken Mekonomen, Micro, Autoexperten rekommenderar denna olja. Tror inte den blir en storsäljare ärligt talat. Men om grannen skulle fråga mig vad han skulle hälla ner i sin oljedrypande sunk-Volvo 360 så kanske denna produkt skulle vara lämplig. Jag tror inte att han byter olja i den där bilen över huvud taget. ;)
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Skulle slänga in ett tips på att Castrol har fler anställda på marknadsföringsavdelning än på utvecklingsavdelningen.

Oljorna är bra, men det är marknadsfolket oxå!
Xy
252
Xyris
520i -93
Det verkar som folk tror att Castrol är värsta ilvilliga. Dem säljer en billig olja för äldre motorer med additiviteter som är bra för äldre motorer. Skulle dem bara vilja tjäna pengar på folks dumhet så är det bättre för dem att sälja en del eller helsyntet, till mycket högre pris. Det skulle dem lätt kunna, pga sitt varumärke. Varför får dem så dåligt förtroende???
Ja: det är självklart marknadesörarna kan sitt. Men de experter som utvecklar nya oljor kan oxå sina saker!! Bättre än nån på det här forumet skulle jag anta.

Xyris,

Jag är fruktansvärt nyfiken på varför du över huvud taget skriver på forumet om du nu inte tror att vi andra som skriver kan något. Det förstår jag för övrigt, eftersom du inte läser svaren på dina inlägg!

Faktum: Många tror att helsyntetoljor förstör motorer, i synnerhet gamla motorer. Vissa stollar hävdar även att man alltid ska köra in en motor med en mineralolja. Detta är förstås bara skrönor baserade på hörsägen och inte på vetenskap. Därför är det så klart smart av Castrol/Valvoline att sälja en mineralolja som dessutom sägs vara specialanpassad för gamla motorer. Du gick ju på det, till exempel!

Sedan tror jag till skillnad från Johan Tryggvesson inte att det är något gammalt slagg de säljer. Jag är övertygad om att oljan har en del specialadditiv och att den rent av är bättre än en standard-mineralolja. MEN den är ändå inte i närheten av lika bra som en helsyntetolja!

Mvh,
Kalle
_____
Castrol GTX High Mileage 15W-40 är en lågprisolja till lågprisbilar, och som sådan "tror jag" att den är utmärkt.
Xy
252
Xyris
520i -93
Jag försöker få igång en debatt. Och åsikterna på forumet är olika.
Eftersom jag själv inte har så stor erfarenhet tycker jag det är bra att höra från andra. Det är knappast fel att ifrågasätta påståenden.

Det är inte fel att ta del av påståenden heller för den delen.

Kunskapen om oljor och bolagen som marknadsför och producerar dessa är god på detta forum. En del användare av detta forum besitter enormt hög kunskap i ämnet.

En motorolja idag har en klassning som är en gällande standard. Det är ett utmärkt riktvärde för att ge en direkt indikation om vad oljan klarar. Klassningen ger också en indikation om att tillverkarens namn och logga på dunken inte ger längre livslängd.

Att en mineralolja är sämre på alla punkter jämfört med en helsyntetisk olja ställer jag mig inte frågande till. Utveckling och forskning ger resultat, speciellt med de mängder pengar som det handlar om i denna bransch.
Sedan tycker jag som "tryggve", 15w kallviskositet är ju helt befängt. Det ger ett slitage helt i onödan.

Denna debatt som "startas" har pågått och pågår ständigt, speciellt på detta forum. Sök tex på ämnet och skaffa läsning i flertalet timmar.

/Anton
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Oljorna som är "skräddarsydda" till äldre motorer är inget annat än en ren marknadsföringsgrej som har sitt ursprung från USA!
Den bästa oljan, även för äldre motorer, är en bra syntetolja!
Dock är det tyvärr många bilägare som tycker att det svider för mycket ekonomiskt när de skall lägga ut kanske 1000kr på ett oljebyte, när deras bil minsann inte kostade mer än 4000kr....
Det är till dessa kunder man främst vänder sig när man försöker sälja dylika oljor.

Rent tekniskt tillför dessa "skräddarsydda" oljor inget ytterligare utöver vad redan befintliga oljor i bolagens sortiment redan klarar av. Valvoline har t ex en förhållandevis bra delsyntetisk olja (Durablend) som har bättre basolja än Maxlife, å andra sidan har Maxlife något dyrare additivpaket...slutresultatet är snarlikt (men man kan differentiera sina två likvärdiga produkter till olika målgrupper).

En mineralolja med viskositet 15W40, skulle jag inte ens använda i en motorgräsklippare, oavsett vilket oljebolag som står bakom produkten... ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Av alla debatter i ämnet här på forumet, och på andra håll, har tydligt framgått att syntetoljor är bättre än mineraloljor på precis allting.
Jag har full förståelse för om man inte vill hälla olja för 1000 kr i sin 4000-kronorsbil. Även om det är bättre för motorn med en svindyr syntetolja, så drar man ingen nytta av detta eftersom man troligen inte kommer att köra bilen så långt att den dyra oljan hinner förebygga några reparationer. Och att byta till en lågprisolja är i alla fall bättre än att inte byta alls, vilket krasst är det troliga alternativet.....
Dock håller jag med om att det luktar 'marknadsföringstrick' lång väg om Castrols High Mileage-olja. Det enda den möjligen kan tillföra är om någon tillsats lyckas på läckande packningar och packboxar lite mindre otäta, i allt övrigt är en syntetolja i samma prisklass överlägsen. Mekonomen tar 249 spänn för 4 l Castrol High Mileage, så någon utpräglad lågprisprodukt är det inte fråga om. Biltemas helsyntet 5W40 kostar 189 kr, och är sannolikt en bättre produkt för precis alla motorer! Bägge oljorna uppfyller f.ö. samma specifikationer (API SL/CF, ACEA A3/B3 och i Biltema-oljans fall även ACEA B4).
Mitt val är enkelt - Biltemas syntetolja i 'slängbilar', och 'det bästa som finns' (Castrol SLX eller motsvarande) i nyare bilar som körs hårt och mycket.

/// Gunnar E.
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Lite offtopic:

Jag är en av stollarna som tycker man ska köra in motorer på en mineralolja för att få rätt inslitning på ringar mm. (Med reservation för att det kanske inte gäller nya motorer med nikasil eller alusil)

Det tycker jag är lika självklart som att i övrigt köra på en helsyntetolja med bra klassning.

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jens,
det vore intressant att höra dina argument för att en motor ska köras in på mineralolja!

/// Gunnar E.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Att man ska köra in nya motorer på mineral och inte på syntetolja är för mig en fullständig gåta, ja i alla fall tills det finns klara dokumenterade tester av seriösa oberoende labb som påvisar och bekräftar dessa påståenden med sådan signifikans att det har avgörande betydelse för motorns fortsatta liv eller prestationsförmåga.

Några sådan har jag ännu inte sett, ja det duger inte med att någon liten motortrimmare tycker så....

I väntan på detta så har jag själv nosat runt lite i saken för att se på vilka kunskaphetsnivåer detta påstående anses vara riktigt.

Jag har mailat ett flertal av oljebolagens tekniska upplysningscenter, men ingen har uttalat styrkt att en ny motor ska köras in på mineral för att det ska bli bäst. Några har svarat en smula svävande att det kanske kunde ha varit så förr i tiden!? De flesta svarar helt klart bara nej på den frågan, med formuleringe att det är påståenden utan saklig grund att man ska köra in på mineral.

Ja vilka slutsatser kan man dra av detta då? Ja alla vet väl hur otroligt lite en oljetillverkare och deras oljelabb vet om oljor och motorer.....

Ja har även frågat tekniker och ingenjörer på ett av våra biltillverkares motorlabb om denna sak, och de bara ruskade på huvudet och kunde inte se minsta vettig anledning till påståendet.

Slutsatsen här då? Ja ett motorlabb med mycket hög aktning internationellt runt hela världen vet nog inte så mycket om motorer och oljor heller.....

Jag hade den äran att i veckan under flera dagar umgås med en av de som hade hand om utvecklingen av alla de tävlingsmotorer som Audi använde under hela sin berömda rallyepok, i Pikes Peak, i IMSA och TransAM m.m. Ja han var djupt involverad i alla dessa motorer under Audis hela storhetstid. Idag bygger han Audi-motorer för bl a. Supertouring och sådant. Jag ställde frågan till honom om detta med att vissa hävdar att motorer ska köras in på mineral och inte syntetolja. Även han ruskade på huvudet och kunde inte se en enda vettig anledning till det, och då har han som sagt sett en och annan motor plågas i bromsbänk, byggt massor av motorer med enormt hög trimninggrad för ytterst krävande racing på högsta internationella nivå.

Behöver jag kommentera någon slutsats här....?

Jag råkar ha en kusin som jobbar i Köln på Toyotas F1-stall. JAg ställde frågan till honom. Och fick ännu ett huvudruskande till svar...

Nu kanske inte dessa svar ändå är det absolut avgörande beviset för att påståendet är helt falskt, för det handlar ju om ganska speciella motor och teknikområden. Men det handlar även om mycket vida kunskaphetsområden och på oerhört höga nivåer. Och är det inte då rätt knepigt att ingen av de jag frågat hade ens den minsta åsikt eller tekniska förklaring som åtminstone rent teoretiskt kunde påvisa ett tänkbart scenario som ev. skulle kunna göra att påståendet hade någon relevans i något avseende...?

Om man då spånar vidare med lite logik på det hela, vad får man fram då??

Ja ofta så är det ju folk, inte sällan jänkeälskare, som nästan religiöst dyrkar mineraloljan som guds gåva till motorn. Synteten är bara nåt värdelöst vattnigt blask till the-vatten. Nä tjock och go Pensylvania mineral ska det vara, helst direkt från borrhålet nästa låter det som. Man menar alltså att det är oljan som smörjer och inte tilsatserna, och ju mindre tillsatser ju bättre olja alltså...

Ja herregud om saken nu var så himla enkelt. Det man kan säga om dessa killar är att de inte bör blanda sig med mer tekniska saker än ett par snedslitna träskor och en urtvättad jeansjacka, ty till mer räcker inte deras kunskaper till är jag rädd för...

Dessa killar menar alltså först att syntet inte alls är bra, ja rena skiten säger de ofta. Mineral ska det vara.

Men ofta är det killar med liknande åsikter som säger att om man absolut vill köra på syntet i sin nya maskin, så ska man i alla fall köra in på mineral och först sen byta till syntet. Orsaken säger man är att synteten är för hal så kolvringarna skulle inte slitas in korrekt eller på bästa sätt mot cylinderväggarna med syntet, därför ska man köra en vanlig mineral då istället.

Men vänta nu lite....

Först är inte synteten alls bra, men sen är den för hal... för bra....? Ja men, jag trodde ju att ett av de allra viktigaste egenskaperna på en olja är just att den ska vara så hal som möjligt!?

Att köra in kolvringarna ordentligt, hur lång tid tar det? Någon timme? 50 Mil? Ja hur som helst, om man redan efter ynka t ex. 50 mil skulle få en faktiskt skillnad i slitaget på kolvringar och cylinderlopp (kolvringarna är garanterat mycket hårdare än cylinderloppet) och alltså då få mer slitage, ja det måste ju nöta in sig bättre menar de, med mineral än med syntet. Ja då undrar jag verkligen vad som skulle ske med dessa stackars kolvringar och cylinderväggar om jag fortsatte att köra på samma mineralolja. Hur skulle det se ut efter 6 månader? Skulle jag ha några kolvringar eller cylinderlopp kvar alls efter 5000-10 000 mil....?

Ja fundera på saken...

Si
155
Simon 318iS
BMW 318is -90
BMW 328iM Touring -97
Mycket bra inlägg Dr. Tinnitus

/Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.