AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.141

Byte från Reverse till Business - E39

Sida 1 av 2
Visa användare
242
power_1333
[ BMW 320i cab ]
Har tänkt att byta min Reverse RDS mot en Business RDS med IRIS. Vad mer än Båda delarna behöver jag, alltså radio och IRIS.
Ska köra CD-växlare därav bytet. Bilen är den 523 -96 e39.

//Ville
Inget mer så vitt jag vet MEN om du byter till MID behövs en kabelsnutte från BMW...
Spola orginalväxlare utan köp en bätre växlare som spelar MP3 och som funkar precis som en orginal växlare m.h.a. en interfacebox ( Alpine, Sony m.fl. finns att tillgå)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
242
power_1333
[ BMW 320i cab ]
Jepp...kan du läsa tankar. Har tänktoch köpa en Alpine med mp3.
Men på IRIS:en finns ju en kontakt vad ska jag ha där och hur ska jag samman foga radion med displayen. säljaren som jag ska köpa av har endast radio + IRIS inga kablar. Vad jag kan se så är den stora kablen samma (17 stift) men sen.

//Ville
Visa användare
242
power_1333
[ BMW 320i cab ]
Skulle vara bra o veta om det går att koppla in en IRIS till en bil som har Reverse som orginal. Har läset nått om en adapter-kabel, sant el falskt. Är nämligen mitt uppe i handlar tagen.

//Ville
Jag fick köpa en adapterkabel på BMW till min MID ( se här: Länk kan vara så att även till IRIS måste man ha denna kabel-snutten
Själv har jag en Sony växlare med inteface box funkar fin fint, tycker Sony ger mer för pengarna, Alpine känns bara dyrt utan att vara bättre...

Visa användare
242
power_1333
[ BMW 320i cab ]
Gasar-Magnus: Länken går tyvärr inte, kan du kolla på den vill veta allt i denna frågan så jag är vällförbred på vad jag ska ha och inte ha.

//Ville
Nu då?? Länk

Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Efter att ha bytt business-modell tre gånger, har jag börjat förstå koppligarna bakom dessa olika modeller.

1. Jag började med en standard reverse....
2. Ville ha en Ice>link och Ipod mini, köpte dessa...
3. Köpte en Business som IRIS panelen satt fast på (dvs ej delbar)...
4. Kopplade in dessa och det funkade fint, plug & play...
5. Saknade "loudness" som fanns på reversen...
6. Köpte en annan Business med lös IRIS-panel.
7. Konstaterade att den behövde en till kabel, kontaktade BMW i Avesta som beställde en sådan. (Adapterkabel MID).
8. Rev ner alla boxar bakom handskfacket i bilen för att ansluta denna kabel, tre kablar ska in i något som kallas för "kamförbindningsdosan", bara att följa färg vid montering, det är ett "lock" med hål i som ca 70-80 kontaktförsedda kablar sitter fast i. Genom denna dosa talar likasinnade system med varann i bilen. (tror jag) Två kablar till ska anslutas i baksidan på säkringsdosan ovanför handskfacket, för att därigenom få två nya säkringar. (bara att följa nummer). Därefter har man kabeln som behövs för IRIS.
9. Denna modell kunde driva ur mer kraft ur bilens befintliga högtalare, (tack vare loudness) jag har även kompletterat med en bas i skuffen, ansluten med steg på högnivå från bakhögtalare.
10. Efter ett tag blev jag sugen på att få ID3 att visas i displayen från Ipoden, vilket ej stöds med en IRIS-panel. Så jag hittade några lösa MID-paneler till varierande priser, Karstorp skulle ha 2600:-!!! Till slut fann jag en i Linköping som kostade 800:-. BMW påstod att man behövde komma in för en "kodning/programmering" men jag stoppade dit MIDen och det fungerade perfekt ändå.

Prisinfo:
Ice>link + Ipod mini: 3600:-
Business med helfront: 800:- (blocket)
Business med delad IRIS-panel: 600:- (Häggs bildemo)
Adapterkabel MID: 120:- (BMW Avesta)
MID-panel: 800:- (Linköpings bildemo)

Så nu lever jag gott med ID3 visning, + att det är mycket snyggare med en MID i bilen än en IRIS =)

6a - för det är du värd
Visa användare
242
power_1333
[ BMW 320i cab ]
Appelqvist du är helt underbar, presics den typen av fakta jag ville läsa nu. Försökte att få liv i en annan tråd för typ 4min sen ang detta. Länk . Men som du ser i den andre tråden har jag ett problem med stift 4 vit/brun kabel, nåt du kanske också har svar på. Nu väntar jag bara på min adapter kabel, BMW lund lova mig imorgon *hoppas* :)

//Ville
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Kan försöka dra det snabbt.
Får du problem så kan du få bilder av mig i veckan på hur man går tillväga...Ev. ringa mig så ska jag förklara mer nogrant.

Här kommer iaf en snabb förklaring på hur jag gjorde om jag minns rätt...
Kabelmattan har 3 ändar. En som ska rakt in i Stereon (3 kablar), en ända som ska skarvas på och tredje änden som ska in i säkringsdosan under handsfacket (2 kablar).

Börja med ändan med 2 kablar. Koppla in de kablarna i säkringsdosan under handskfacket på tomma platser, till den tjockare kabeln tar du säkringen med högre Amp antal, och till den smalare den med lägre Amp antal.
Sedan för du igenom kabeln så att den kommer in bakom stereon och letar sedan upp samma färger på kablarna från stereon, du skarvar bara på kablarna med org. tillbehöret du fick i förpackningen. Jordkabeln tryckte jag ner i radions jordutgång.

Klart.
Hoppas du förstod nåt... =)

Schnelle fart, Härliche fart.
Visa användare
242
power_1333
[ BMW 320i cab ]
Herr Gaspedal:

Haha....de var ju hur lätt som helst. När du skrev att 2 av dom 3 kablarna skulle kopplas direkt på stereon så blev jag mycket lättad. Läste ju först Appelqvist inlägg om att man skulle skarva in sig på "kamförbindningsdosan" med 70-80 kablar, då blev jag lite nervös :). Men nu funkar allt presics dom det ska mycket nöjd med mitt jobbet och hjälpen av alla här.

//Ville
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Trevligt att det löste sig, och att du förstod vad jag skrivit. =).

Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Det var ju givet att det fanns ett enklare sätt än in i denna kabelsamling, det slog mig inte att man kunde skarva vid stereon nå, jag gick direkt på instruktionen från bmw =)

Men det är ju resultatet som räknas, kul att det funkade för dig som sagt!

Mvh Simon

6a - för det är du värd
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Jag fick tyvärr ingen instruktion från BMW Group Göteborg. De hade aldrig gjort nåt sådant då, de tyckte jag skulle lämna in.

Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Bmw i Avesta tvärvägrade att ta en kopia ur deras verkstadshandbok, men jag fick en penna och ett papper att skriva av =)

Lite fjolligt, menmen.

6a - för det är du värd
Visa användare
242
power_1333
[ BMW 320i cab ]
Jag fick svaret: Ring mig imorgon så får jag se, klockan var 16:15 och dom stänger 16:30 i Lund så han ville hem. När jag fråga efter hjälp för att koppla in denna adapter. Jag sa det är ju bara att gå in i din verkstadshandbok o fixa. Men han ville inte kännas vid det, utan sa bara ring mig. Men som tur var fixa ni det här till mig.

//Ville
Jag ska också koppla in adapterkabeln. Har hittat på vart kamförbindningsdosan sitter men den sitter ju så långt in och långt upp så jag kommer inte åt att sätta i några kablar där. Jag tänkte prova att koppla de till radion istället men hur ska man göra när man ska skarva på kablarna till radion som Herr Gaspedal har skrivit ? Och hur får man in kablarna in i säkringsdosan ? Jag försökte få in de i dosan bakifrån men det gick inte.
Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Kamförbindningsdosan på e39 går att dra fram en bra bit, men man måste lossa ljusmodulen först för att komma åt vill jag minnas. I denna är det bara att följa färg, rätt enkelt. Men skarva vid stereon görs väl bäst med lödningar, alternativt vanliga klämtjuvar.

I säkringsdosan skall det bara vara att skjuta i stiften bakifrån som du beskriver, men det gäller att hitta rätt hål, för det kan vara rätt svårt att få loss kabeln om man råkar sätta den fel. Lossa gärna dosan från sin infästning så du kommer åt ordentligt.

//Vad vore vinterkörning utan x?\\
Vart sitter radions jordutgång nånstans ? Jag har kopplat in kablarna men stereon funkar inte så man kanske måste åka till BMW och koda om den. Den låter en halv minut efter jag har satt på kabeln till batteriet och vridit på tändningen sen blir det tyst. Det lyser också från knapparna på mid-panelen hela tiden men det lyser ingenting från själva panelen.
be
96
bembara
325coupe-93
525d F11 2011
Herr Gaspedal, jag har köpt business cd player och MID och så fick jag adapter kabel till MID. Kablarna är avklippta, men går att förlänga. Ville fråga dig om jag har förstått rätt. Har du kopplat 2 ledningar till säkring centralen, och skarvat 3 direkt till cd spelarens kablar istället för att kopla till kam-modolen? Om jag har förstått detta rätt så är det jätte bra. Men jag har fortfarande problem, eftersom de 5 ledningarna är avklippta, så vet jag inte vilka som ska till säkringarna och vilka ska till cd spelaren. Är det någon som har kvar instruktion eftersom det är många som köpte addaptern hos BMW... Snälla, jag måste fixa detta denna veckan. Annars åker jag på semester utan musik i bilen.

MVH, Bembara
Följ bara anvisningarn som Herr Gaspedal har skrivit fungerar hur bra
som helst.... Tackar Herr Gaspedal för en fin beskrivning...

Mats
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.