AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
32.307

Att banta en e30

Sida 4 av 5
JUST DET VATTEN PUMPEN TAR MYCKET.

jAG HÅLLER PÅ Å skrapa en 520 1974 års modell.(4 dörrars)

med m10 motorn väger den orginal mellan 1230-1250 kg fulltankad utan förare.

tar bort allt invändigt å utvändigt skrapa..skrapa mm

Men hitills så har jag tagit 85 kg.

tror jag kommer över 100 kg.

det utan plast.

vad jag hört så motsvarar 100 kg omkring 30hk!!!?

min turbo motorn kanske ligger på 140-160 hk..(
sa
77
salmon
323i -84 e30
320i -89 e30
jag har lättat allt jag hittade å ta bort=) komfort är inget jag satsar på
har inte vägt min bil ännu men det kommer till sommaren
Länk

//s
be
138
berging
M5 E34 91:a
535 E39 V8a
325 E36
Kanske en riktigt dum fråga: men va Faaan, här kommer:-) någon som gjort nått sitt avgassystem? Det väger ju väldigt mycket? Och nästa fråga.... Hur värme tåligt är aluminium???? Skulle det klara värmen borde några kilon kunna sparas kanske? T
be
138
berging
M5 E34 91:a
535 E39 V8a
325 E36
Kanske en riktigt dum fråga: men va Faaan, här kommer:-) någon som gjort nått sitt avgassystem? Det väger ju väldigt mycket? Och nästa fråga.... Hur värme tåligt är aluminium???? Skulle det klara värmen borde några kilon kunna sparas kanske? T
980kilo på polisvåg i antnäs och då ska huv,tacklucka,reservhjulsbalja,baklucka,skärmar bytas ut mot glasfiber så runt 950kilo borde den hamna ganska lätt
det är en 2dörrars e30:i

bättre pengar på banken än i tanken: BMW DIESEL POWER
mina projekt Länk
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Avgasystemet på en 325 -88 väger 28 kg med kat. Jag byggde ett eget 2,5" med en ljudämpare utan kat, det väger 9 kg !!
teposen
Äe, jag låter rosten banta min e30 =).
ang lättningen.ska köap en 328 snart men vad kan man lätta på en sån om man inte vill plocka bort all komfort?hur blir det om man skrapar rent all asfaltsmatta,byter stolarna till sportstolar och ja vad kan man mer göra?blir det väldigt stor skillnad om man tar ur asfaltsmattan?
Tänk även på varifrån kilona tas.Bort med så mycket vikt högt upp och långt fram som möjligt. Bort med motorhuv och dess upphängning och lägg dit en i kolfiber eller glasfiber istället. taklucka är lika smart som att ha takräcke. Det finns en välgrundad anledning till att Motorsport bygger svindyra kolfibertak på vissa modeller. Däremot tveksam till att lätta bakre kofångare, kan snarare minska prestandan om vikten på de drivande hjulen minskar. Likaså onödigt att såga sönder golvet. Tänk på att all vikt nedanför bilens tyngdpunkt hjälper att sänka densamma.Motsatsen gäller givetvis med vikt över tyngdpunkten./ Lättning den bästa trimningen.
an
208
andbilh98
Bmw 325iT -89
Hallå!! Stolt e30-ägare igen:) Roligt att det skrivits en del när man varit borta härifrån.. Men nu skall man iallafall börja lätta denna bil då, Dock lite lagom då baksäte behövs för ungarna, Tänkte nog spara mattan men skrota isoleringen.

Nu då man kör touring undrar jag: Hur lätt är lättaste e30 touringen här?

Vet någon var man kan köpa hårda kolfiberskivor? Orkar inte gegga själv då jag skulle vilja hitta plattor, vore ju perfekt ersättning för dörrsidor då plåt känns lite kall å hård..
an
208
andbilh98
Bmw 325iT -89
Skuffen rensad! Grymt många kilon som försvan! skall väga så ni som är nyfikna får veta vad man kan minska där bak i en e30 touring, Sen är man ju själv lite nyfiken oxå:D
Mi
208
MichaelB
328is -84 bmwcup #50
316ti -01
316ti -01
320iT -05
Många kilon kan man banta ur en e30

Min(318is med M52B25 motor) väger in på ca 950kg idag det med förare(80kg) & full tank.

Den har en tomvikt på runt 840 kg

Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Riv ut all inredning
Kapa bort reservhjulsbaljan
Ta bort allt onödigt
Ta bort dörrsidor
Ta bort massa kablage som du inte behöver
Byt motorhuv mot kolfiber
Byt tak till kolfiber
Fuelcell

Tja listan kan göras lång :)
an
208
andbilh98
Bmw 325iT -89
Har fortfarande inte vägt min men den är inte färdigbantad än heller. När den är klar med bantningen blir det vägning, dessvärre åker det på några kilo kompressor nu så då måste jag bort med ännu mer:( Känns som man fått annorexia i bilen...

Men som sagt, vägning och lista på bantade och tillkomna saker kommer framöver...

Någon som tagit bort allt onödigt på orginalhuven? Undrar vad den väger utan gångjärn och förstyvningar... ?
an
208
andbilh98
Bmw 325iT -89
Hallå! Min servo har börjat läcka som ett soll så nu tror ja man rycker bort den. Frågan är bara om besiktningen kan säga något om detta? Vet att många besiktat utan problem men finns det dom som fått några bekymmer?
an
208
andbilh98
Bmw 325iT -89
Hm, nu har den börjat spruta litervis på kort tid så nu är den borta.. Kan då säga till dom som funderar på att göra samma sak att den blev inte alls speciellt trög att ratta utan servo... Blev bättre vägkänsla å rätt stor viktbesparing.
Mi
208
MichaelB
328is -84 bmwcup #50
316ti -01
316ti -01
320iT -05
För bättre styrning på en E30 är det lättast att montera en E36 styrväxel men utan servon funkar fint & man får runt 3 varv istället för 4-4,7 varv mellan
fulla utslag
an
208
andbilh98
Bmw 325iT -89
MichaelB:Jo ja tycker mig ha läst de någon stans, får bli när man får råd å handla lite:) Vet du ungefär hur många timmars skruvning de är?

ALLA!: Om man sätter endast glassfiber stötfångare utan all plåten där framme, klagar bilprovningen på krocksäkerheten då?
Mi
208
MichaelB
328is -84 bmwcup #50
316ti -01
316ti -01
320iT -05
Kan vara lite knepigt att komma åt med motorn på plats
men lyfter man lite med en motorlyft borde det gå fint.

Jag bytte min när jag ändå hade motorn ut.

Ang krocksäkerhet så har jag rullar igenom min is men en massa plast utan problem.

Det som är plast är fronten,huven,backluckan,takluckan & alla rutor i 3mm polycarbonat. fronten är nästan helt rensad på all plåt. Även rensade dörrar
men tunn alu som dörrsida. Väldigt ljudlig & obekväm men lätt & snabb :)
an
208
andbilh98
Bmw 325iT -89
Låter bra det..:D Komfort är överskattat!

Ni som har bytt ut orginalkofångare, använder ni den tunga tjocka plastaktiga vita balken som sitter i kofångarna eller skrotar ni den? Den väger bly men tar väl upp vid eventuell kollision gissar jag...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.