AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
32.309

Att banta en e30

Sida 1 av 5
an
208
andbilh98
Bmw 325iT -89
Hallå!

Försöker få lite fart på min e30 och har börjat att lätta den. Det känns som det gör skillnad.

Jag undrar hur lätt en e30 kan bli ungefär genom att bara plocka bort det som är onödigt?

Hur stor skillnad kan det göra på prestandan?

Har ni något bra tips om vad som är onödigt och tungt?
an
208
andbilh98
Bmw 325iT -89
Kan passa på att ta en fråga till som jag har funderat på..
Hur mycket mer effekt får man med elfläkt jämfört med orginal.. Är det ens mätbart?
ma
19
macro
520IK -87
Jag har lättat min 323 e30 -86 från 1270 kg till 1120 kg (tjänstevikt).. Har bara plockat ut allt bak, baksäten m.m..
Men målet är 1000 kg utan förare.. Måste bara få ut ca 70-80 kg till.. Det där med att trycka dit elfläkt istället för orginal tror jag är lite onödigt.. du märker nog ingen skillnad..
Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
Hehe gör som jag rensa bilen totalt och stoppa ner en 4.6l V8 i bilen så behöver man inte oroa sig om man har lite för mycket vikt ;)

an
208
andbilh98
Bmw 325iT -89
Macro: Ok...Elfläkt sitter redan där. Va bara nyfiken om det är uppmätt skillnad någon gång..? Man känner då ingen. :)

Preben: Hehe...De kan nog vara kul ja...men be blir sånt bök när man ska besikta + att jag vill hålla bränsle förbrukningen nere lite då man kör en hel del...

Någon som vet vad en maxlättad e30 väger?
Skillnad å skillnad vettefan men vann race gjorde jag efter lättning iallafall ;)
Körde sådana nattliga raktfram tävlingar och fick gång på gång stryk med en halvmeter mot en Peugeot 405MI16. Rätt så surt...
Så borttagning av allt i bagaget samt baksäte och en riktig däckvärmare gjorde att jag plockade honom ganska rejält. En billängd bakom var han nog iallafall! Billigt trim :)

MVH Johan - www.compello.se
an
208
andbilh98
Bmw 325iT -89
Låter ju bra det.... ingen som har några 402 siffror före och efter lättning?

Ingen som vet hur lätt en e30 kan bli?
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Är det inte dumt att banta bort allt bak då redan E30 är lätta där, borde få sämre fäste??

/Daniel
an
208
andbilh98
Bmw 325iT -89
De har du nog rätt i men jag har flyttat batteriet bak och även börjat banta framdelen.

Tyvär hittar jag mer att ta bort bak...:/
Får man byta bakrutorna ?Där ligger nog 30-40kg annars.Stolarna kan nog väga 15-20kg st.

draggstern
Under tygmattan i bilen så ligger det ljuddämpningsmatta och under den så är helagolvet fullsmetat me asfaltsmatta. Tygmattan kan man ju spara om man tycker att det blir för "naket" utan men plocka bort ljuddämpningsmattan å asfaltsmattan dom väger massvis. Sen kan man ju köpa huv å baklucka i kolfiber eller glasfiber.
Ja tycke ju att sista ljuddämparen är grymt onödig också sen väger den ju massor!!

Skicka sevostyrningen på charter till Thailand.Den är meningslös tycker ja.

da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Ta ur allt utom motorn!!

/Daniel
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Enligt vågen på SBP har jag bantat min bil från 1230kg till 1160kg genom att plocka ur golvmatta, baksäte, bagagerumsinredning, stereo + högtalare och lite andra smådetaljer utan funktion. Vikterna är fulltankad bil med taklucka inkl. 70kg förare.
Men jag vägde den på en annan våg också efter lättningen, den visade istället 1170kg inkl. 70kg förare med bara ca 20l i tanken. Alltså vägde bilen mer på denna våg. Vågarna felar alltså någonstans så jag faktiskt inte exakt hur många kg jag fått bort. Men i sommar ska jag skrapa asfaltmattor i kupén.
Tycker mig märka mest på bromsarna faktiskt, den bromsar bättre nu. Den är säkert snabbare men det är lite svårt att märka skillnad när lättningen gjordes under vinteravställningen och man inte kört bilen på fyra månader.
Samma med ombyggnationen till el-fläkt som också gjordes under vinter-uppehållet.
Siffror på 0-402m "före och efter" kan jag återkomma med när jag kört strip i sommar.

------
BMW CS #04839
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Här är förresten en annan intressant tråd om att lätta en E30, från detta forumet: Länk

------
BMW CS #04839
an
208
andbilh98
Bmw 325iT -89
Nu börjar det bli intresant.....

TorstenBengtsson: Blir det inga problem me bes. då man kastar servon? fanns e30 utan nått år eller så?
Servon kan du utan problem ta bort.
Det var väl bara 325 som hade servo som standard? (bortsett från M3)

Min E30 väger 1123 kg med full tank och mig på sidan av bilen.
Allt var kvar i bilen bortsett från att förarstolen är tillverkad glasfiber samt att reservhjulet var urtaget.

/Anton
Hy
98
Hyabusa
318i-87
Elfläkt ger typ en hk extra. Lättat svänghjul ger inte mer effekt, men en varvvilligare motor. (Lättning ger ju inte heller mer effekt).
tr
71
trucken
e30 m20 -86
Jag har haft två st 325er,en kombi och en sedan,ingen av dem hade servo
z3
91
z3cab
Z3 m-roadster -97
BMW 325 i Coupé -93, långloppsbil
BMW 325 Coupé -95
Stannade till på en poliskontrollplats och vägde vår 325:a, en -93:a som vi kör långlopp med. Vågen visade 1030 utan förare och med tom tank - tyckte det var helt ok!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.