AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
32.308

Att banta en e30

Sida 3 av 5
Visa användare
203
makarow
BMW 520IM -99
Jag har tagit bort delar av golvet och ersatt med aluminum. Att kapa bort ryggstödet är inga problem det har jag gjort på min och ersatt med en bur samt ettt stag imellan. Jag ringde till svensk bilprovning och dom sa att det var godkänt. Jag har tanken i koforten så jag har satt ditt en aluplåt istället.

Marcus Kylén
marcus@m-tec.se
www.m-tec.se
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Skillnad gör det, Körde Black race i onsdags (201 m), bästa tid blev 9,79 sek/122,08 km/h/2,480 60 fot

Detta med en otrimmad 325a som väger 1140 med mig (56 kg) i och 20 liter bensin !!!
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Det skulle jag nog vilja säga är en bra tid om maskinen är orörd.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jag har ju ett luftigare avgassystem( 2,5 utan kat), men motorn har ju gått 22" mil och kamen är lätt sliten, men det är orginal luftburk och filter.

Svetsad diff sänkte tiden från tidigare 10,14 till senaste 9,79.
BM
130
BMW_320turbo
2002 -70
320i turbo -88
325im turbo -89
Är det någon som vet vad tanken väger ? Har en fuel cell som snart ska i.

Gasa tills det rasar
Utan pump väger den cirka 9 kilo.
Inte speciellt mycket...

/Anton
BM
130
BMW_320turbo
2002 -70
320i turbo -88
325im turbo -89
Fuel cellen väger 5kg så då blir det några kilon där, gött
BM
130
BMW_320turbo
2002 -70
320i turbo -88
325im turbo -89
Är ner på 995kg med tom tank nu efter installation av fuel cellen.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Bra jobbat :)

Då har jag bara ca 70 kg kvar =(
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Lovade att återkomma med 0-402m före och efter lättning.

Före lättning: 16.14s (med helt slut bakre stötdämpare).
Efter lättning: 15.28s (dock med 535i-LMM och spridare vilket jag inte hade innan, och nya bakre stötdämpare).
Det gör väl en halv sekund på kvartsmilen lite grovt räknat med 70kg lättning.

Isåkare. Det var som f-n vad det gjorde skillnad med låst diff. Hur är det att köra med "AGA-diff" till vardags? Protesterar det mycket i rondeller och så?

------
BMW CS #04839

Min bil: Länk
tuggar ju på enna hjulet slitter ju på däck:D det håller ju vet många som åker så å tycker det funkar fint.
go
46
goldog
318ik -87
längre frågor här angående lättning !

drog fram min 318ik -87 e30 nu förra veckan
o började genast lätta efter små tips här på forumet :)

har slitit ut all inredning utan innertaket och instrumentpanelen

fått bort alla asfaltsmattor och slipat rent från limmet..
börjat måla lite snyggt nu med röd hammarlack (ser lite rally ut? *hehe*)

baksätet är borttaget, o hålet för skidluckan är nu synligt :)

nu till frågorna:

1. Hittade 2 SMÅ rosthål i golvet, ett längst fram vid frampassagerar stolen...
Kommer besiktingen klanka ner på det ? Hur fixa, svetsa fast en plåtbit underfrån ?

2. Takluckan, om jag river bort innertaket, rensar takluckan o svetsar fast själva skalet, måste man göra typ/reg besiktning?

3. Det andra jag gjort kommer inte påverka besiktningen?
Bakre bältena sitter fortfarande kvar, kanske slänger in baksätet till besiktningen?

passar också på o slänga in lite OffTopic Frågor:

1a. tittat lite snabbt under min bil, har den verkligen bara 1 ljuddämpare, den bakre, katten sitter i mitten av bilen ?

2a. Vid besiktningen, måste man ha minst 1 ljuddämpare ?
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Besiktningen bryr sig inte om hur många ljuddämpare du har, det enda de bryr sig om är om avgassystemet läcker eller om den låter för högt.

svetsa igen takluckan blir nog svårt då den tunna plåten lätt slår sig, finns tak i glasfiber att köpa annars, då kapar man ur taket men lämnar en bit längst ut som man poppnitar fast glasfibertaket i och sen får man spackla å dona så det blir fint. Ska visst blir lika vridstyft som orginaltaket, fast lättare då :)
go
46
goldog
318ik -87
nja, ett kolfiber tak, kostar nog nästa dubbelt så mycket som själva bilen antagligen :)
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Glasfiber skrev jag, såg på annons för 1500 för ett tag sedan.
jag går oxå i dom funderingarna... att kippa ur hella skiter kämna en ram på 10cm runt om och en så falsar man "tror jag det heter " ner en kant på 1mm,,, å sen köper en ett tak gfrån skroten uttan taklucka,,, stog i annonsen på glasfiber tak att om man satt ditt det skulle man känna 25 kg typ... eller det stog att tak + taklucka vägde 25kg,... + att så högra upp viken är detsto sämmre...
go
46
goldog
318ik -87
inga svar på dom andra frågorna över ?
go
46
goldog
318ik -87
Tråkigt att den här tråden är helt död när jag vet att så många sitter på dom flesta svaren :(
an
208
andbilh98
Bmw 325iT -89
ingen som har nått att liva upp forumet med igen?
be
138
berging
M5 E34 91:a
535 E39 V8a
325 E36
Ta bort flackten och skaffa en el vattenpump! Då tror ja ni upptäcker skillnad:-) T
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.