AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.584

E39 540, Manuell eller automat?

Sida 2 av 3
Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
Det finns ju som två lägen. Full gas och sen lite till som ger "kickdown - fullgas". Har man tryckt plattan ända ner till golvet så växlar den där det röda börjar. Trycker man till det första "stoppet" växlar den lite tidigare.

Var det nån som förstod det där?

Fyra cylindrar är fyra för lite
Japp helt rätt shifty. Det är vid det andra klicket som man märker vilken motor som sitter i :)

Bmw är rätt okey!!
St
255
Strebers
E30 325 cabrio -90
E34 525 touring -95
Hej.. Har provat både manuell å aut på 540 å ja måste säga att automaten känns nästan som en mpoed jämfört med den manuella.. så.. du avgör själv men manuell är helt i min smak... :D
nybeemer
Kan sakna manuell i min någon enstaka gång men 95% av tiden föredrar jag automat. I min 318ti skulle jag däremot inte vilja ha automat.

En BMW med antisladd och en med autosladd.
ML
252
MLindqvist
540i (6 vxl) -98
Manuell är roligast tycker jag. Sökte febrilt i ett halvår efter min. Kom upp 4 st under den tiden. En vinröd, en blålila, en i Skåne och så min i silver.
Har inte ångrat att jag valde manuell en endaste gång. Eller jo, varje gång man sitter i trafikköer. :)
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Å´så frågan då som jag undrar över; är den manuella 540:n en snabbare bil i acceleration?
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Jo den är ju det. Dels så kan man ju tänka sig att förlusterna är mindre i den manuella lådan. Sedan antar jag att en del vikt sparas in för den manuella. Dessutom har jag fått för mig att den manuella utväxlingen verkar vara fördelaktigare. T.ex. min gör 100-150 km/h på 5 s, medans automaten om jag minns rätt behöver nästan 6 s.

Manuella:
0-200 på 24.2 s
0-160 på 15.0 s
Länk

Automaten:
0-200 mättes tyvärr inte.
0-160 på 16.5 s
Länk

Min egen gör 0-200 (gps) på 21-22 s men den har både chip
sportavgas samt sportkattar o kör på 98.

Svekke
Ji
219
Jigsaw
540i (6 vxl) 97
hej om jag var du så skulle jag har köpt en manuella
för det har jag själv
man kan nästan säja att du har en automaten även att du har en manuell låda för den är så stark så du behöver inte växla så ofta en då
så jag hade tagit en manuell
mvh john

Jigsaw
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Den manuella är marginelt snabbare till 100.

Jag saknar verkligen inte automat i min V8. I stan så kör man bara på 3:an.
Dessutom så kan man hoppa över varannan växel utan att motorn ens är i närheten av att protestera.

Jag vet inte hur automaten ligger i varv på motorväg. Men jag är imponerad över hur lågt varvtalet är på den 6vxl.

Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
automat lr manuell,hmm ja de är ju inte lätt att hitta en fin 540 med en manuell låda till ett vettigt pris.
när jag köpte min hade jag spanat väldigt länge,säkert 3-4 månader o under dne tiden var det 4 st bilar i min prisklass o sedan modell men ingen av dem sa de riktigt klick för.
minns jag riktigt så ligger varvtalet på automatlådan runt 2500 rpm i 140?
kör man långfärd så går de lätt att köra under litern.
mycket snål bil för att ha så stor motor.
Sportläget är något jag tycker är rätt roligt att glida kring på,då har man en bra växel att dra på direkt med också :)
Magooza
Jag köpte en 540 idag med automat.
Var så JÄVLA skön o köra.
Har alltid kört manuell innan, men automat är MKT finare!
Bara att trampa på gasen, man kan ju äta o allt under tiden man kör oxå, man slipper dra i den förbannade spaken hela tiden.
Så jag rekomenderar stark automat!
Men det är jag det :)
Herr GP; Vad är marginellt i din värld? Jag skulle inte kalla skillnaden mellan auto och 6vxl marginell.

Automat? Då låter jag hellre någon annan köra, det är BEKVÄMT=)

Stephan
manuell växellåda är ju en av de absoluta paradgrenarna för BMW. Jag har en V70 03:a och en Saab 9-5 aero 00:a, ingen kommer i närheten av trevlig växellåda i förhållande till BMW. Vill man ha automat finns det andra märken...:) Detta är ett av de de områden jag håller med Stephan735i....:)

Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Det är ju lite svårt eftersom Stephan 735 har köpt upp alla manuella som finns:-DD..

Min bil
Länk
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Stephan:
BMW anger 6.2sek för manuell och 6.4 för automat. Alltså 0.2 sekunder till 6vxl fördel. Det kallar jag marginell skillnad.

Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk
precis herr Gaspedal ett par tiondels sekunder är inget man lägger märke till sådär direkt och det krävs att man kan verkligen hantera en manuell växellåda om man skall kunna utnyttja de tiondelar som den är snabbare. Tror inte att många är så bra på att växla manuellt, en liten liten miss och tiondelarna är borta

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Måste hålla med Herr Gaspedal. Om 0,2 sekunder snabbare är en sån stor och viktig skillnad då skall man nog satsa på en M5:a istället för en manuell 540, den är hela 0,9 sekunder snabbare till hundra. Men ärligt talat vem har så bråttom? Och som spider skriver du skall växla (lägga i 2:an) i precis rätt läge för optimal klockning från 0-100 för jag tror ju inte att 540:n manuell drar upp till 100 km/h på ettan eller? Nej, när jag bestämde mig för min 540 med automat så tittade jag inte på sekundrarna från 0-100 km/h utan ställde mig själv den enkla frågan...Var kommer jag mest att köra bilen? Tyvärr är det mest stadskörning och ngn gång landsväg. Då var valet enkelt, det blir en automat:) Hade det varit mer landsvägskörning så hade det nog lutat åt en manuell men då hade det nog blivit en M5:a trots modellens div. problem.

Provkör båda är mitt givna råd:)

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Klart att automaten går bra. Inget snack om saken :)

Men 0-100 är kanske inte så relevant att göra jämförelse med.
Som grodan kermit själv säger spelar det ju inte någon
större roll ens om man kör M5 (0.9s snabbare). Däremot om vi
istället pratar 0-200 så börjar ju skillnaderna i prestanda visa
sig rejält.

M5:an gör 0-200 på 17s
Länk
(Fast en del andra tester visar över 18 s.)

540 manuell som sagt 24s
Länk

540 automat har jag inga siffror på.

Kanske Stephan735i har sett något test?

Svekke
Lätt med manuell låda om jag skulle fått välja !!!!!!!!!

Billy aka Fantômas
Manuell låda är säkert roligare, just eftersom den är manuell och man kan växla precis när man vill. Mer racing över det hela.

Men om man enbart jämför accelerationstid så tror jag knappast att alla med manuell låda klarar att gasa ifrån en med automat. Precis som Spider skriver så krävs det att man verkligen kan hantera en manuell våxellåda.

Dessutom för oss som bor i Stockholm och ibland (för ofta) hamnar i bilköer, trög stadstrafik och tvingas stanna vid många rödljus så är automat väldigt, väldigt bekvämt.

Själv tycker jag att jag får en mycket bra kompromiss i min steptronic låda (530 2001). Blir nästan som två bilar i en. Mycket stor skillnad mellan "D" och "S" läge. D är ett komfortläge då bilen oftast växlar och ligger på låga varv och är hur mjuk och snäll som helst, medan den tillåts varva Betydligt mera i S läget. I S läget känner (och hör) man vilken motor som sitter i bilen. Inbjuder till en betydligt sportigare körning. Ofta tar jag spaken till S läget innan jag vill göra en kvick, varvig omkörning och sedan tillbaka till D läget igen.

Eftersom S läget är så bra är det sällen jag leker med M läget.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.